Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Масові заходи
Клуби за інтересами
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Книжковий експрес
«Україно, ми твої діти» (серія)
Бібліотека у форматі Д°
Природа і людина (рек. покажчик)
Музей книги
Творчість дітей
Освітні заклади Києва
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проект "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду
Кращі з краших

 



Тетяна Борисова

зав. бібліотекою-філією № 16 ЦБС для дітей м. Сімферополя

Залучення читачів-дітей до систематичного читання

Щоб сформувати у дитини бажання читати, необхідно її зацікавити. Тут бібліотекарю необхідно проявити максимум вигадки та фантазії. Дуже важливим і вирішальним є перше відвідування дитиною бібліотеки — воно запам’ятовується назавжди. Саме тому в нашій бібліотеці-філії знайомство читача з нею проходить цікаво. Спочатку ми обов’язково пояснюємо дітям, що бібліотека не тільки сховище книг, а ще й місце спілкування, обміну враженнями про прочитане, пізнання нового, і що у такому місці обов’язково присутній незримий дух — «бібліотечний покровитель», який оберігає від помилок та допомагає тим, хто шукає необхідну інформацію, багато читає. Розповідаємо ми і дивовижні історії про те, як колись такий дух допоміг великому А. Конан Дойлу уникнути помилки, а Гі де Мопассану знайти старовинну китайську книгу. Кажуть, що у той момент, коли письменник вже зовсім зневірився у марних пошуках, книга сама впала до його ніг i навіть відкрилася на потрiбнiй сторiнцi. Любов до книги і читання таки творить чудеса. Ми говоримо дітям: «Читайте, пізнавайте світ, а «бiблiотечний покровитель» обов’язково вам допоможе, а, може, ви навiть побачите його». Після такого невеличкого екскурсу в історію, починається ознайомлення з правилами бібліотеки, написаними в жартівливій формі, та заочне знайомство з кращими читачами бібліотеки, фото яких розміщено на спеціально оформленому стенді «Наші промiнцi». Біля стенду обов’язково висловлюємо надію, що кожен з новеньких теж згодом може отримати це звання і підтримку нашого «бібліотечного покровителя». Діти добре розуміють: щоб бути «промiнцем», потрібно брати активну участь в усіх бібліотечних заходах, писати відгуки на прочитані книги, рекламувати їх своїм ровесникам, а головне — багато читати, пізнаючи нове, бо «промiнцi» мають таку особливість, як спалахувати і згасати. Тому кожен з нових читачів може проявити себе і стати таким «промінцем» — прикладом для інших.
Бібліотекарю важливо знати, які форми масової роботи понад усе привертають увагу читачів-дітей, і активно використовувати їх у своїй роботі. Головне правило успішної роботи — дитині має бути цікаво. Ми помітили, що дітям подобається брати участь у театралізованих діях. Чому б не використати цю ефективну форму роботи? Написали оголошення і запросили не тільки всіх охочих стати «артистами», але й конкретних дітей, яких ми б хотіли бачити в бібліотеці, вказавши їхні прізвища. Бажаючих зібралося чимало. Діти познайомилися між собою, а потім всі разом обговорили, яку казку або твір ми ставитимемо. Кожен взяв додому книгу для читання. Через тиждень всі зібралися знову, розповіли про прочитане і разом обрали для постановки кримсько-татарську народну казку «Не в багатстві щастя». І розпочалася підготовка до вистави: читання і обговорення характерів героїв, виготовлення декорацій, розподіл ролей, обговорення костюмів, репетиції. Хочеться відмітити, що у процесі виготовлення дітьми декорацій і костюмів спільно було переглянуто і обговорено величезну кількість книг та журналів. Це дуже допомогло їм навчитися вести діалог, аргументувати і доводити, розвивати свою творчість та фантазію. Таке спілкування дуже сприяє розвитку мови та умінню поводитися в колективі. І ось кульмінаційний момент — виступ перед ровесниками. Кожен з маленьких акторів відчуває себе значущим, реалізовує свої творчі здібності, долає комплекси і страхи. По завершенні кожного дійства або спектаклю його учасники розповідають глядачам про книги, з якими вони ознайомилися в процесі підготовки, і неодмінно радять їх почитати. Такі заходи викликають у читачів зацікавленість, активізують відвідування і дуже сприяють індивідуальній роботі бібліотекаря з читачем.
Інтерес до бібліотеки повинен бути постійним, а цього можна домогтися лише тоді, коли читачі постійно будуть бачити нові яскраво та красиво оформлені книжкові виставки, тематичні полиці. А для цього можна використовувати малюнки читачів, фотографії, листівки, портрети письменників, барвисті ілюстрації з книг і журналів. Звернення до читачів біля кожної полиці повинно бути обов'язково і не «сухе», а добре, цікаве і змістовне, можна у віршованій формі. Дуже ефективними є вікторини, які придумують діти самі для своїх ровесників, бо вони завжди обирають теми, які для них найцікавіші. Так, семикласник Ваїт Шуяєв склав вікторину «В світі природи»; п’ятикласниця Айше Османова — «Знай свій край»; шестикласник Аединов Серян — «Не нудьгуй, ерудит!»; учні 5 кл. Севіля Мустафаєва і Діляри Салімова — «В світі казок». Ця творча праця змушує читача посидіти у читальній залі і копітко попрацювати над журналами, книгами, подумати, сформулювати запитання, поспілкуватися та інколи й порадитися з бібліотекарями. Ми проводимо для авторів вікторин відповідні заходи, запрошуємо на підведення підсумків і разом визначаємо переможця. Це дозволяє читачу-дитині відчути відповідальність, підштовхує його до активної участі в інших бібліотечних заходах.
Спільно з психологом школи почали проводити експеримент в 5-г класі ЗОШ № 42 з залучення дітей до систематичного читання. Для цього було обрано творчість відомого французького письменника, засновника жанру наукової фантастики Ж. Верна. На цей час вже проведено три заняття. На першому — «Навколо світу разом з Жулем Верном» — захоплююче розповідаючи дітям про найцікавіші епізоди з життя письменника, його першу закоханість, дитячі витівки, навчання, дружбу і початок творчої діяльності, бібліотекар спробував зацікавити хлоп'ят та дівчат. Потім порекомендував для читання його книги. Друге заняття було присвячене роботі з текстом і проходило під девізом «Пошук наукових фактів». Тут вже діти самі розповідали, яка книга їм сподобалася більше, переказували найцікавіші місця. Бібліотекарям це дало можливість проконтролювати процес читання i розвиток усної мови, уміння зачитувати виразно улюблені уривки і орієнтуватися у прочитаному, правильно користуватися книгою (використання закладок тощо). Під час третього заняття діти переказували епізод, що найбільше схвилював їх, і пояснювали, чому саме. Зачитуючи наукові фак ти, знайдені у творі, вони підтверджували, що Ж. Верн не просто письменник-фантаст, а видатний майстер науково-фантастичного жанру. Обов'язково на кожному з занять використовувалися елементи гри: розгадування кросвордів, складання карти «таємничого острова», малювання «таємничого острова» і т.д. Переможці при проведенні кожного конкурсу одержували призи.
У роботі з залучення до систематичного читання дітей молодшого шкільного віку дуже допомагає діяльність бібліотечних клубів «Книголюби» та «Читайко». «Читайко» працює за окремим планом, і робота його побудована на ігрових моментах. На віртуальному «потязі» в музичному супроводі діти відправляються у подорож. Ми вже «їздили» до Росії, знайомилися з її історією, географічним положенням, економікою і, головне, з її духовним потенціалом — письменниками А. Барто, О. Благініною. Потім діти читали книжки цих авторів і виконували різноманітні завдання: розповісти, який з віршів найбільше сподобався і чому, намалювати ілюстрації до нього тощо. Наступною була подорож до Англії. Читачі ознайомилися з англійськими народними казками, читали їх вголос, обговорювали і малювали до них ілюстрації. Для більш ефективної роботи у бібліотеці оформлено спеціальний інформаційний стенд, на якому на карті світу розміщено маршрут «потягу», за яким подорожують діти, запрошення для юних читачів та валіза, в якій знаходиться листівка з маршрутом наступної подорожі. А чекає нас «поїздка» до Франції з літературною вікториною за французькими казками.
Форми роботи традиційні, але постійно обновлювані, що вносить різноманітність, а, значить, і інтерес до них. Користується широким попитом серед читачів література, розставлена на одному із стелажів по розділах: «Фантастика», «Пригоди», «Дитячі детективи», «Про тварин», «Рекомендуємо прочитати». Все це представлено дітям під загальною назвою «Найцікавіше для вас, дорогі читачі!» Особливо цінною є поличка «Рекомендуємо прочитати», оскільки тут завжди подається матеріал про того письменника, якого ми хочемо порекомендувати дітям, а також розміщено його книги. Дуже часто біля цієї полички бібліотекар індивідуально працює з читачами, проводить огляд книжок, звертає увагу дітей на забуті книги. Завдяки такій роботі нашим читачам були рекомендовані і потім мали попит книги: «Дінка» і «Дінка прощається з дитинством» В. Асєєвої, «Четверта висота» О. Ільїної, «Дикий собака дінго, або Повість про перше кохання» Р. Фраєрмана та ін. На цьому ж стелажі є у наших читачів «заповітна» поличка «До нас нові книги пришли», яка майже ніколи не буває повною, бо практично всі книги розбираються миттєво. Велике значення у залученні дітей до читання має і правильно проведений огляд дитячої періодики. Після огляду нового журналу «Ухтишка» діти дуже зацікавилися ним, почали частіше звертатися до читального залу, щоб його почитати, і писати листи до редакції у рубрику «Чарівна планета», а «секрет» цієї зацікавленості виявився дуже простим: бібліотекар, починаючи розповідь, наприклад, про те, як хлопчику краще привернути до себе увагу вподобаної ним дівчинки, зупинялася на найцікавішому і «найважливішому» місці, а потім пропонувала прочитати далі самим.
Головне для бібліотекаря — прищепити дітям бажання постійно читати і зробити читання не тяжкою працею, а задоволенням, відпочинком, приємним проведенням вільного часу. А для цього, застосовуючи різноманітні форми роботи, обов'язково вносячи елемент гри, в першу чергу потрібно зуміти зацікавити і здивувати читачів, привернути їхню увагу до активної читацької дiяльностi, давати можливість проявляти свої здібності, спілкуватися як з бібліотекарями, так і з своїми однолітками. І тоді, як сказав під час Тижня дитячої книги в своєму інтерв'ю наш читач — переможець міського конкурсу «Суперчитач 2008 року»Ваїт Шуяєв: «Книга ніколи не помре. Комп'ютер — це всього лише техніка, а книга — це живе».
Хочеться відзначити ще одну таку цікаву форму роботи у бібліотеці, як зустрічі з цікавими людьми «Знайомтеся! Цікава людина». У нас вже відбувся цикл літературних зустрічей з кримськими письменниками, композиторами, художниками, редакторами дитячих журналів. І кожній з них завжди передує велика підготовча робота з нашими читачами: ми разом вивчаємо творчість письменників, готуємо виставки ілюстрацій і поробок, виготовлених дітьми до своїх улюблених літературних творів. Такі зустрічі корисні і цікаві усім.

 
Останнє оновлення: 8/23/2019
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей