Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Бібліотечні події
Онлайн-проєкти
Читацькі об'єднання
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Віртуальні книжкові виставки
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Бібліотека у форматі Д°
Музей книги
Творчість дітей
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проєкт "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду
Кращі з кращих

 


Лариса Тургенєва

заступник  директора з питань обслуговування дітей Сімферопольської ЦБС

«Я прагну сіяти добро й талант творити»

     Я прагну досягти
     Простого дива
     Хай будуть терни на путі,
     Хай буде злива
     Невдач, поразок і падінь …
     Але, на щастя, серед

     Прийдешніх поколінь
     Це в нашій власті —
     Плекати віру і тепло
     І вчить любити.
     Я прагну сіяти добро
     Й талант творити
О. Філіпчук

Нашій бібліотеці, історія якої розпочалася у вересні 1955 року з роботи бібліобуса, виповнюється 53. Перша її завідуюча Фесик Т.Є. зібрала цікавий творчий колектив і понад 30 років вела бібліотеку до досконалості. Згодом бібліотека набула статусу культурно-бібліотечного центру, центру дозвілля та особистісного спілкування юних читачів, педагогів, батьків, представників громадськості. Довгий і складний шлях до читача чимось нагадує людську долю, і значною мірою визначення цієї долі належить бібліотекареві — професійному служителю книги, від якого очікують високий професіоналізм, ерудицію, гарний смак, вміння спілкуватися із читачем, любити їх і книгу. Саме такі служителі книги і працюють у нашій бібліотеці. Усі працівники, ентузіасти своєї справи, віддані своєму читачеві, мають вищу та середню спеціальну освіту і стаж бібліотечної роботи від 10 до 31 років. Вони привітно зустрічають дітей у читальних залах та абонементах, де ті почуваються завжди комфортно, відчувають любов і увагу до себе, свою потрібність, що сьогодні дуже важливо для маленької людини. Ми намагаємося вчити дітей любити книгу, яка є постійним джерелом знань, надбаних людством впродовж віків. Бо без впливу книги неможливо уявити духовне відродження українського народу, тому що саме вона є одним із активних чинників виховання совісті, моралі, загальнолюдських цінностей, формування національної свідомості, любові до рідного краю, рідної мови.
Перше знайомство дитини з бібліотекою відбувається під час екскурсії «Як живеш, книжковий будинок?», під час якої діти ознайомлюються з усіма відділами і гуртками, що працюють у нас, з правилами поведінки у бібліотеці, після чого для них проводиться веселе і цікаве свято «Посвячення в читачі». Великою популярністю серед дітей користується виставка одного формуляра. Цього разу найбільш читаючою виявилася учениця 3-го класу Настя Каверіна, яка дуже пишалася перемогою і запрошувала та приводила на виставку, де було розміщено інформацію про конкурс, своїх друзів і однокласників. Під час проведення презентації формуляра у Насті з’явилися наступники, які теж побажали брати участь у подібних акціях.
Перший підручник, який з’являється у дитини в школі, — «Буквар». До цієї події для першокласників у бібліотеці влаштовуються театралізовані вистави «Я буквар учу читати» та «З букварем попрощались ми», які проводяться українською, російською та кримсько-татарською мовами. На свята завжди запрошуємо батьків, щоб вони побачили, як цікаво проводить свій час їхня дитина у нашій бібліотеці, і скільки корисного для свого розвитку вона може тут отримати.
Для більш ефективної роботи з нашими юними читачами активно шукаємо позабюджетні джерела фінансування: щорічно проводимо акції «Книга в подарунок», збираємо макулатуру і на одержані кошти купуємо книги, працюємо зі спонсорами, від яких за цей рік бібліотека отримала ксерокс, комп’ютер, нові книги, канцелярські товари. Тісно співпрацюємо і з батьківськими комітетами шкіл, які не тільки забезпечують наші заходи нагородами під час проведення конкурсів, вікторин, КВК, а й завжди готують заохочувальні призи кращим читачам.
У читанні сучасних дітей і підлітків відбуваються значні зміни, які мають глибинний характер. На відміну від попередніх поколінь, іде процес трансформації, виробляється нова модель освоєння книжкової культури. Саме тому дуже важливо знайти шляхи виховання «людини, яка читає», які б ураховували усі реалії сьогодення та знайшли живий відгук у дитячих душах. Багато уваги приділяємо організації Тижня дитячої книги, під час проведення якого використовуємо найяскравіші та найпопулярніші форми роботи: театралізовані вистави, усні журнали, літературні знайомства, літературні вітальні, літературні лото, години цікавих повідомлень, години пам’яті, тематичні виставки тощо. Влаштовуємо свято нагородження кращих читачів «Я росту разом з книгою». Наші заходи завжди відвідують батьки читачів, директори шкіл, голова селищної Ради, спонсори бібліотеки.
Жити в суспільстві й бути вільними від його впливу неможливо і саме з огляду на це ми розробили програму з виховання громадянської самосвідомості й патріотизму. Вивчаючи історію нашої держави, ми бачимо, що на всіх етапах становлення українського народу завжди високо цінувалися громадянський дух і невгасне прагнення жити вільно й незалежно. У ході реалізації нашої патріотичної програми ми вже впродовж 3-х останніх років тісно співпрацюємо з Союзом ветеранів ВВВ, Спілкою ветеранів Афганістану. Можна навіть сказати, що між нашою бібліотекою і цими організаціями народилася творча дружба. Вони завжди активні учасники наших заходів, надають спонсорську допомогу для заохочення призерів та переможців конкурсу «Нащадки пам'ять бережуть», вікторини «Ми пам’ятаємо й живих, й тих, що впали», класних годин «Нехай живі запам’ятають, нехай покоління знають», «Гриміли залпи на вулицях селища», «Жорстока правда війни», тематичних вечорів «Це свято із слізьми на очах», «І пам’ятає врятований світ».
Виховна робота в молодшому віці планується з урахуванням індивідуальних особливостей дітей: коли ще немає чітко сформованих інтересів, кра­ще розвивається емоційний бік особистості, її моральні якості. У такому віці важко зрозуміти такі складні дорослі слова, як «Вітчизна», «патріотизм», «героїзм», тому ми, щоб дітям було зрозуміліше та цікавіше, впроваджуємо під час проведення заходів елементи гри. Прикладом може стати гра-подорож «За наших дідів та батьків». Усім учасникам пропонувалося домашнє завдання: оформити альбом з розповіддю про цікавих людей, які воювали в роки ВВВ, які виконували інтернаціональний обов’язок, про героїв, вчинки яких оспівано в книгах, про піонерів-героїв, іменами яких названо вулиці селища. Під час віртуальних мандрівок станціями «Герой, який живе поруч», «Вулиці селища розповідають», «Музична сторінка» проводимо для дітей цікаві вікторини, пропонуємо розв’язування кросвордів. Дуже подобається дітям гра «Зірки на планках», у процесі якої діти виуджують зірки вудками з магнітами, зробленими з лози. Переможцем стає той, у кого більше зірок. Конкурсні програми «Із чого зроблені наші хлопчики», «В світі лицарів небагато — дайте їм дорогу!» вчать хлопчиків бути галантними, говорити красиві, добрі слова дівчатам, запрошувати на танок. Залюбки наші маленькі читачі відвідують заняття гурточка «Капітошка», який працює вже понад 5 років, та літературного об’єднання «Гармонія». Їх діяльність дуже допомагає нам у патріотичному і громадянському вихованні під­ростаючого покоління, яке є одним з пріоритетних напрямів сучасної політики. Бо саме воно сьогодні виключно важливе, адже від якості такого виховання залежить, якою буде людина майбутнього, якою мірою вона опановуватиме дві важливі соціальні ролі — роль громадянина і роль патріота.
Література — найважливіший засіб залучення дітей до загальнолюдських цінностей, джерело формування особистості, яка, відкриваючи юному читачеві світ прекрасного, розвиває його естетичні почуття, природні здібності, нахили до творчого мислення. Під час читання задовольняються пізнавальні інтереси дитини, розвивається уява, образна пам'ять. Працюючи зі своїми читачами саме з цих питань, ми досягли певних успіхів. Спочатку наші діти за покликом душі просто писали окремі вірші, оповідання, повісті, а сьогодні ми вже проводимо цікаві проблемні або тематичні літературні конкурси. Так, протягом цього року відбулися конкурси творчих робіт «Україна моя, ти не символ, а дім», «Скорботні сторінки народної трагедії», «Мати — світ у віконці», окремі з них було надруковано на сторінках районної газети «Сельский труженик».
Поєднуючи традиційні та інноваційні форми роботи, постійно працюємо над заохочуванням учнів до читання та стимулюванням керівників дитячого читання у тому, щоб вони більше уваги приділяли учням у розвитку їхніх читацьких інтересів. Задля цього в бібліотеці проходять захисти дитячих формулярів, презентації захоплень наших читачів. Ефективною формою такої роботи є виставкова діяльність. Останнім часом було організовано виставку малюнків учениці 8-го класу Марини Маланюк «Яскравих барв карнавал». Користувалися популярністю і роботи дівчаток з гуртка «Капітошка» — «Візерунки бісеру». Яскравою й запам’ятовуючою стала виставка «Майстерність умілих рук», яка знайомила наших читачів з вишитими рушниками, серветками, картинами. І що дуже важливо, поряд з кожною виставкою мистецтва завжди знаходиться книга — рідна, пам’ятна, доступна. Активно працює у бібліотеці літературна вітальня, де діти зустрічаються з письменниками В. Слуцьким, Т. Обринською, Н. Умеровим, Л. Сивельниковою, І. Мельниковим, А. Кротко, редколегією журналу «Алые паруса». Зустрічі з людьми-легендами привертають увагу не тільки дітей — членів літературної вітальні, але й інших юних читачів бібліотеки та їхніх батьків. Адже саме родина виховує в людині високе, поважне ставлення до читання, щиру довіру до слова, до його сили, формує віру в його естетичну і моральну цінність. Любов і повага до книги, прищеплені з самого дитинства, пробуджують до самоосвіти, а почуття співпереживання, що виникають у процесі читання, допомагають по-новому подивитися на свої стосунки з близькими людьми, ставати більш толерантними, добрими, чесними. Тому ми й приділяємо багато уваги підтримці родинного виховання. З цією метою у бібліотеці діє виставка «Ключ до щастя», проводяться огляди літератури для дітей і їхніх батьків «Над вымыслом слезами обольюсь …», конкурсні програми «Острів радості — родина» та «Как много девочек хороших …». Тема сімейного виховання досліджується і під час занять гуртка «Я пізнаю світ», куди обов’язково запрошуються бабусі, матусі, татусі, які завжди беруть активну участь у заходах, допомагаючи з оформленням зали, надаючи спонсорську допомогу, готуючи ласощі. Цікаво відбувалися цикл бесід «Секрети взаємин», літературна година «Письменники нашого дитинства», вікторина «Казки в хатинці на лісовій галявинці». На справжнє свято перетворилася театральна вистава «Гучне свято надворі», під час проведення якого татусі палили вогнища, матусі робили солом’яну ляльку, бабусі пригощали млинцями з чаєм і варенням, а діти співали пісні, розповідали вірші, гралися в народні ігри.
Значне місце в роботі бібліотеки відведено морально-духовному становленню юного покоління. Виховуючи повагу до засад моральної культури, намагаємося формувати у дітей здатність жити в полі культурного суспільства, у просторі діалогу культур. З цією метою проводимо цикли бесід «На Україні зоря засвітила», «Рук материнських тепло», «Свята в Ісламі», «Діти індиго — інша реальність»; вікторини «Гімн моєї землі», «Навчайтеся володіти собою», «Тримай себе в руках»; уроки ввічливості «Друг у біді не покине», «Если добрый ты …»; театралізовані вистави «Пусть вечно детство звонкое смеется». У ході цих заходів діти навчаються поважати національну самобутність, мораль різних культур, з любов’ю ставитися до звичаїв і традицій різних народів.
У рамках реалізації республіканської програми «Життя потребує милосердя» здійснюється велика робота з дітьми зі школи-інтернату для дітей з обмеженими розумовими можливостями та центру реабілітації хворих дітей та інвалідів. Щороку для цих діток проводимо урок духовності «Ой, хто, хто Миколая любить?» та театралізований захід до цього свята, а також влаштовуємо для них різноманітні яскраві лялькові вистави, презентації журналів «Друзі Читайки», «Ваш улюблений журнал», «Барві­нок», літературні турніри «Ця книжка краща від усіх, має великий успіх»; КВК «Ребята с нашего двора». Великою популярністю у дітей користується Різдвяний вертеп. Хлопчики і дівчатка одягаються в українське національне вбрання, супроводжують дійство колядками, театралізованими сценками, закликають до добра, багатства, доброго врожаю, добробуту в кожній хаті.
Розповідь про екологічне виховання читачів нашої бібліотекихотілось би розпочати словами С. Вікулова: «Есть просто храм, есть храм науки. А есть еще природы храм. С лесами, тянущими руки. Навстречу солнцу и ветрам …». До цієї теми наші працівники підходять вдумливо, серйозно і творчо. Ними підготовлено і проведено такі тематичні заходи, як: бесіди «Доля планети в наших руках» та «Чорнобиль — ти в моїй крові»; літературні огляди «Природа дарує людям дива» і «Для вас, юні натуралісти»; літературна година «За­гадки природи»; презентацію журналу «Свирель»; усний журнал «Вода-чарівниця» до Всесвітнього дня водних ресурсів; лялькові вистави «Як Вовчик чисту воду шукав», «Вода — ти життя», де Баба Яга і Незнайко розповідали про питну воду; екологічну казку «Як Іван Дурень природу рятував», поставлену силами дітей-гуртківців «Я пізнаю світ»; книжкову виставку «Щоб не було біди — жити не можна нам без води». Під час проведення цих заходів діти завжди отримують багато цікавої і корисної інформації.
Окремо можна виділити таку важливу частину нашої діяльності, як робота з дітьми в літній період, задля реалізації якої було розроблено бібліотечний проект «Лето вовсе не для скуки — поскорее книгу в руки». У рамках цього проекту проводиться багато різноманітних заходів, а саме: калейдоскоп здоров’я «Я здоров’я бережу, сам собі допоможу», бібліотечні заняття «Про все, що є у світі, читаємо в журналі й газеті», цикли бесід «Тобі творити в вільній Україні», «Великі дива світу», ігри-мандрівки «Острів пригод», «Знай правила руху, як таблицю множення», презентація книги Л. Огурцової «Вірші й пісні веселого світлофорика». За цією програмою, план якої корегується й складається у квітні-травні, і до якої активно залучаються педагоги шкіл, працівники будинку культури, виконкому селища, центр реабілітації дітей та інвалідів, бібліотека розпочинає працювати з 1 липня. Традиційно літній сезон відкривається театралізованою виставою «При­ш­ло лето красное», потім впродовж всіх літніх канікул працює «Театр ляльок», також оголошується і проводиться конкурс «Кращий читач літа». А 1 вересня у школах на святкових лінійках за підведеними підсумками літньої програми відмічаються найактивніші учасники заходів та кращі читачі. Практика показала результативність такої роботи: діти стали більше часу проводити з книгою і серед своїх друзів, різко зменшилася кількість боржників бібліотеки, бо в дітей, які не поїхали до дитячих таборів, з’явилося більше вільного часу, і вони частіше стали приходити до нас.
Не залишається поза увагою і таке важливе питання, як підвищення професійної освіти. Щомісяця в нашій бібліотеці, яка є методичним центром для 56 бібліотек району, відбувається районний семінар працівників цих бібліотек. Під час його проведення ми ділимося досвідом зі своїми колегами, корегуємо їхню роботу, навчаємо, яким чином сьогодні можна зацікавити читацьку молодь, збільшити кількість відвідувачів, обговорюємо нагальні питання і проблеми. Кожна філія намагається впроваджувати саме те, що ближче, цікавіше саме їй. А нам приємно бачити результати своєї праці, правильність вибору шляху колег.
Багато чого в нас попереду, багато невирішених проблем і не втілених у життя заповітних бажань. А хотілося б і зміцнити матеріальну базу, і механізувати інформаційні процеси, і побачити в бібліотеці більше читачів — справжніх любителів і цінителів книги. Ми віримо в те, що все це до нас прийде.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/3/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей