Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

г о р и з о н т и  б і б л і о г р а ф і ї


Наталія Гажаман,
зав. науково-бібліографічним відділом ДБУ для дітей



Швидше, різноманітніше, повніше

Серед творців сучасної української літератури для дітей зустрічаємо імена "старих" і "молодих" письменників, професіоналів і дилетантів. З творчістю кожної з цих категорій авторів у більшій чи меншій мірі знайомляться діти. Діти - своєрідна категорія читачів. Вони фантазують. З часом перетворюються в дорослого читача, а для цього їм потрібно "ввібрати" в себе хороші думки, приклади благородних вчинків, картини навколишньої краси. І якщо усього цього юні читачі наберуться достатньо, вони створять прекрасний завтрашній день.

В значній мірі допомогти їм у цьому покликані бібліотеки, зокрема, старий і випробуваний часом навігатор у "морських глибинах" книг, сучасних інформаційних потоках - рекомендаційна бібліографія. Адже рекомендаційні бібліографічні посібники гнучкі і динамічні, популяризують кращу літературу, яка впливає на емоційне сприйняття читачів-дітей. Рекомендаційна бібліографія для дітей (як і для дорослих) поліфункціональна. Вона виконує популяризаторську, організаційну, виховну (педагогічну) функції. І кожна з них несе на собі якесь інформаційне нашарування. Тобто, можна говорити ще про одну функцію - інформаційну.

Потреби сьогоднішнього дня вимагають нових підходів до створення рекомендаційних бібліографічних посібників, їх модифікації, пошуку нестандартних методичних рішень, створення нових типів посібників, що допомагали б дитині тренувати та вдосконалювати пошукові навички.

На відміну від рекомендаційних бібліографічних посібників для дорослих читачів, для яких тепер в одному посібнику поєднуються кілька читацьких адрес та цілей читання, у рекомендаційних бібліографічних посібниках для дітей цей підхід не такий "розмитий". Діти різних вікових груп мають дуже різний вантаж знань, різні психологічні особливості. Тому рекомендувати літературу для читачів молодших та старших класів без вікового поділу немає сенсу, хоч у деяких конкретних випадках це можливо.

Сучасна книга для дітей, як і для дорослих, значно відрізняється від літератури радянських часів. Вона дуже строката за змістом, метою, часто-густо вирізняється якістю зовнішнього оформлення. Тому, працюючи над підготовкою рекомендаційних бібліографічних посібників, працівники Державної бібліотеки України для дітей прагнуть допомогти дітям зекономити час, не витрачати його на низькопробну книжкову продукцію, максимально задовольняти їхні потреби в інформації про кращі зразки національної та світової дитячої книги з різних галузей знань, поглиблювати пізнавальні інтереси читачів-дітей та професіональні інтереси організаторів дитячого читання. В посібниках бібліографи прагнуть представити книги в доступній формі, по можливості в нестандартному ракурсі, використовуючи для цього різні способи подачі матеріалу: аргументи, проблеми, факти, різні точки зору, інтриги, рекламу, тести. Поряд з бібліографічною інформацією бібліографи рівноправно пропонують цікаві фактографічні дані, запитання, посилання. Яскравий приклад такого посібника - бесіди про книги з географії України для учнів 7-9 класів "Землі квітучої краса" (К., 2000). Це взагалі перший в Україні посібник для дітей такої тематики (крім краєзнавчих). Знайомлячись з його змістом, діти-читачі мають можливість помандрувати шістьма маршрутами по різних географічних зонах рідної землі, ознайомитись з життям видатних мандрівників і географів минулого та сучасного, шляхами тих людей, які вивчали географію України та інші далекі землі, але були українцями за походженням. Актуальністю вирізняється і покажчик "Збережемо світ живий: Екологічні знання - дітям", в розгорнутих анотаціях якого міститься багато пояснень, що розкривають суть предмета; їх самі по собі цікаво читати.

На сьогоднішній день переважна більшість джерел інформації існує та створюється в традиційному друкованому вигляді. І відмовлятись від таких видань ні в якому разі не можна. Адже рекомендуючи книгу, яку юний читач візьме в руки, почне читати, бібліотекар створює підґрунтя для розвитку його уяви, спонукає до подальшої самоосвіти, визначення кожною дитиною своєї життєвої дороги. Врешті-решт читач просто отримує задоволення від того, що перегортає сторінки книжки, що відчуває її запах.

Час вимагає змін, вдосконалення інформаційно-бібліографічного апарату бібліотек, в тому числі бібліотек для дітей. Нові комп'ютерні технології значно вдосконалюють, покращують інформаційно-бібліографічну діяльність бібліотек, допомагають швидше, повніше задовольняти потреби, запити користувачів. В 1996 році Державна бібліотека України для дітей розпочала роботу над створенням рекомендаційних бібліографічних посібників нового покоління - на електронних носіях. Першим з них став випуск електронного рекомендаційного бібліографічного покажчика "Природа і людина". Це локальний інформаційний продукт Державної бібліотеки України для дітей, але його можуть використовувати й інші бібліотеки, що мають комп'ютерну техніку. Реалізація цього складного і досить дорогого проекту стала можливою завдяки гранту, одержаному від Міжнародного фонду "Відродження". Готується покажчик під операційну систему "Windows". На сьогоднішній день читачі уже мають змогу користуватись вісьмома розділами покажчика, а саме: "Дорога до храму" (релігії світу), "Зелене диво землі" (світ рослин), "Знай, люби, бережи" (екологія), "Космічний світ" (астрономія), "Мандруємо по планеті" (країнознавство), "Наш дім - Земля" (фізична географія, геологія), "Письменник і природа" (біобібліографічний покажчик), "Світ тварин". Усі розділи посібника, в якому представлено списки науково-популярних та художніх книг, статей, кінофільмів, діафільмів, грамплатівок, художників-ілюстраторів, критичні матеріали про авторів книг, мають просту, логічну структуру: від загального з поступовим наближенням до конкретного.

Усі розділи покажчика ілюстровано. Для цього була проведена копітка творча робота: відібрано ілюстрації в рекомендованих книгах та переведено їх в електронний вигляд скануванням. Влучні, яскраві ілюстрації дуже привабливі для дитячих очей. Пропоновані матеріали до розділів представляють картину забезпеченості теми інформацією з фонду Державної бібліотеки України для дітей. Інформація про книги в покажчику подається мовою оригіналу (українською, російською або англійською). В кінці кожної позиції вказуються шифри з позначками, для якого віку рекомендуються книжки. Переважна більшість книг та статей супроводжуються невеликими анотаціями. Незабаром читачам буде представлено ще три розділи покажчика: "Українська культура", "Подорож в царство книг", "Золота полиця української дитячої літератури". В той же час бібліографи розпочали роботу над підготовкою нових розділів: точні науки, дозвілля, валеологія, спорт. Паралельно уже готові розділи доповнюються джерелами з нових надходжень у бібліотеку. Отже, рекомендаційний покажчик "Природа і людина", кожний розділ якого пропонує читачам підібрані у відповідній системі бібліотечні документи, являє собою своєрідну електронну енциклопедію для дітей.

Готує бібліотека також науково-допоміжні бібліографічні покажчики і для організаторів дитячого читання. Одним із них є профільний покажчик "Українська дитяча література".

В порівнянні з минулими десятиліттями репертуар та тиражі української літератури для дітей значно звузились (крім фольклору). Це, звичайно, негативно відображається на задоволенні читацьких запитів. Не думаємо, що це збідніли творчі інтереси українських дитячих письменників. Очевидно, потрібні інші підходи до книговидавничої політики.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей