Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Новини з регіонів

Світлана Капранова,
директор Севастопольської ЦБС для дітей

Сучасному читачеві - сучасну бібліотеку

    Бібліотека - найважливіша частина соціальної інфраструктури держави, і закономірно, що відповідно до суспільних змін відбувається і її реформування, змінюються функції, вона розвива-ється разом із суспільством. На зміну епохи індус-тріальної приходить ера інформації, утворюється інформаційне суспільство, в якому має місце такий алгоритм: змінюється бібліотека >бібліотека, що змінилася, визначає розвиток інформатизації >інформатизація якісно змінює суспільство. До такої схеми органічно вписуються і дитячі бібліо-теки м. Севастополя. Вже не перший рік на основі маркетингової концепції визначається стратегія подальшого розвитку дитячих бібліотек міста, роз-робляються та реалізуються конкретні програми та проекти. Виконуючи програми: "ЦБС - варіант розвитку", "ЦДБ - контури перетворення", "Ком-плектування", "Комп'ютеризація ЦБС", зроблено значний крок уперед; працюючи над програмою "ЦДБ - контури перетворення" - розроблено власну модель розвитку бібліотеки.


Схема моделі розвитку бібліотеки

Севастопольська централізована бібліотеч-на система для дітей має давні традиції. Вона була заснована у 1971 році, коли розпочиналася централізація бібліотек (в Україні саме у м. Севастополі проводився експеримент з центра-лізації, який виправдовує себе й досі). До її складу входять Центральна дитяча бібліотека ім. А.П. Гайдара та 18 філій, розташованих у 4-х районах міста. Централізована бібліотечна систе-ма відіграє значну роль у структурі бібліотечного обслуговування міста. Наші бібліотеки виконують одну з важливіших соціальних функцій - надають користувачам вільний і безкоштовний доступ до фондів та інформаційних ресурсів, прилучаючи чи-тачів до досягнень світової науки і культури. Біб-ліотечний фонд ЦБС складає 515 233 одиниць: книг, брошур, періодичних видань, компакт-дисків, аудіо- та відеоматеріалів. Віковий, професійний, освітній та соціальний діапазони читацької аудито-рії максимально широкі, це і визначає особливості та пріоритети нашої діяльності. Зважаючи на існу-ючу думку, що сучасна бібліотека це та, в якій увесь каталог переведено в електронну форму, ми вже протягом року створюємо електронний ката-лог, який на сьогодні налічує близько 10000 запи-сів. Сучасні інформаційні технології з наростаючою інтенсивністю використовуються не тільки в ЦДБ, але й у двох філіях, і це є дуже ефективним засо-бом раціонального використання друкованої проду-кції та електронної інформації. Те, що наші читачі мають змогу користуватися ресурсами глобальної мережі, змінює традиційне уявлення про дитячу бібліотеку, викликаючи постійну зацікавленість громадськості міста. Про популярність бібліотек серед дитячого та дорослого населення свідчать і такі цифри: щороку бібліотеками користуються близько 60 тисяч читачів, відвідуючи їх майже 500 тисяч разів, кількість книговидач - понад 1 млн. 100 тис. видань. При цьому бібліотечне об-слуговування здійснюють 148 бібліотекарів із 200 працівників за штатним розписом ЦБС. Слід за-значити, що ЦБС відома у місті своїм міцним ко-лективом, у якому творчий підхід до обслугову-вання читачів ґрунтується на професіоналізмі, по-шуку нетрадиційних рішень, активному викорис-танні на практиці елементів маркетингу, і це ще далеко не повна характеристика стилю роботи ко-манди однодумців. Підтвердженням їхньої плідної роботи є безліч дипломів та грамот, серед яких Почесна грамота міської Ради "За заслуги перед містом-героєм Севастополем".
Основною ланкою діяльності Севастопольської ЦБС є Центральна дитяча бібліотека ім. А.П. Гайдара, заснована ще у 1921 році. Сьо-годні це - методичний центр усіх дитячих бібліо-тек міста. Бібліотека все більш упевнено заявляє про себе, організовуючи прес-конференції, свята Книги, інформаційні брифінги, презентації та виста-вки. Проведення таких заходів, їх відкритість та інформаційна своєчасність - основні складові ефективної роботи в галузі зв`язків з громадськіс-тю. Адміністрація і колектив оперативно реагують на зміни, що відбуваються у зовнішньому середо-вищі. За необхідністю проводиться реорганізація структури бібліотеки, яка обумовлюється двома факторами: корисністю для суспільства та еконо-мічною доцільністю. Окрім традиційних відділів - "Інноваційна та методична робота", "Інформацій-но-бібліографічний", "Організація фондів та ката-логів" (з сектором фандрейзингу), "Світ дитинст-ва", "Світ підлітків", "Мистецтво", засновані та-кож нові: "Координація", "Маркетинг", "Нові інфо-рмаційні технології" (з сектором медіатека), "Ор-ганізатори дитячого читання", "Реклама книги та творчого розвитку дітей", "Рідкісні книги. Музей дитячої книги. Музей дитячих бібліотек міста". Прийшов час ввести у штат менеджера із зв'язків з громадськістю, референта-аналітика ділової ін-формації та спеціаліста, що володіє англійською мовою (це ми плануємо вже у цьому році), і вкрай необхідно запровадити посаду заступника з авто-матизації! Можливо, не все ми зможемо здійснити, бо в типовому штатному розпису такі посади від-сутні, а необхідно, щоб вони були. До речі, перш ніж прийняти будь-яке рішення, запровадити щось нове у свою роботу, ми шукаємо інформацію в Ін-тернеті, у професійних виданнях, вивчаємо досвід колег.
Одним з найважливіших аспектів діяльності бі-бліотеки є соціологічні дослідження, що дозволя-ють вивчити роль бібліотеки в житті сучасних під-літків, у передачі юним читачам інтелектуальних, моральних, естетичних цінностей. У рамках місь-кої комплексної програми "Діти і книга", яка була підготовлена нашою бібліотекою і діяла п`ять ро-ків, проводилось дослідження "Дитяча бібліотека і читач на порозі XXІ століття". До нього входило анкетування за такою тематикою: "Твої газети та журнали", "Діти й книга", "У бібліотеку - за ін-формацією", "Дитяча бібліотека очами підлітків" та дослідження "Про що бажають читати сучасні діти у газетах та журналах", яке проводили разом з журналісткою Людмилою Півень самі хлопчики та дівчатка - юні журналісти. Підсумки дослі-джень іноді прикро вражали, але частіше надихали на нове і були поштовхом до змін, спонукаючи нас до розширення сфери послуг, створення нових служб та впровадження платних послуг. Це дуже важливо, бо створюються умови для читацького розвитку, художньої освіти дитини та її становлен-ня як особистості.
"Головна особа у бібліотеці - бібліотекар, який є споживачем різних технічних нововведень, що потрапляють у бібліотеку. … Існують дві інші ка-тегорії людей, що працюють у бібліотеках, які віді-грають визначальну роль у цьому процесі. Перша - автоматизатори … Але є і третя, вирішальна сила - це адміністрація" (Я.Л. Шрайберг). Бібліо-текарі нашої ЦБС - ініціативні, творчі, справжні фахівці своєї справи, захоплені спільною ідеєю, ак-тивно беруть участь у різноманітних міжнародних і всеукраїнських конференціях та семінарах, які про-водяться і на базі Центральної дитячої бібліотеки ім. А.П. Гайдара. Адміністрація всіляко сприяє позитивним змінам та нововведенням, бо розуміє, що новий погляд на організацію роботи і нові ідеї народжуються тоді, коли людина одержує свіжу інформацію, додаткові знання та ще й напевно знає, де і як вони стануть їй у пригоді. Саме участь у німецькому семінарі "Імідж бібліотек" та Україн-сько-шведських семінарах надихнула нас на пере-осмислення діяльності, створення нового іміджу бібліотек для дітей, стратегічне планування, під-няття та опрацювання багатьох актуальних про-блем, управління персоналом тощо. Ми перекона-лися, що важливим у роботі є прагнення до пошуку, впевненість і наполегливість у вирішенні проблем, навчання керівників структурних підрозділів та проведення "мозкового штурму". З цією метою проводяться серії семінарів, "круглих столів", май-стер-класів для керівників, співробітників різних категорій, молодих спеціалістів. Власний стиль професійної діяльності, вирішення керівних завдань, фінансових проблем та подолання труднощів, що виникають, опанували за останні роки і керівники, і співробітники. В усіх документах декларуються принципи організації роботи, що гарантують права юних громадян на вільний доступ до інформації, їх духовний та культурний розвиток. Нововведенням стали презентації нових відділів, нестандартних філій, і свою структуру, своє обличчя має біль-шість з них. Наприклад: філія № 7 має музей пись-менника Г.О. Черкашина; філія № 6 є центром профорієнтації; філія № 16 - бібліотека-клуб, де на першому поверсі є актовий зал, а на другому - зал з літературним диліжансом; філія № 10 має справжню сцену, софіти, незвичайну завісу, зроб-лену руками бібліотекарів з простирадл, кольоро-вих фарб, клею. На розвиток та ефективність дія-льності філій спрямовані значні зусилля колективу бібліотеки.
Інноваційний підхід застосовується і в усій структурі професійного навчання. Школа бібліоте-чного менеджменту "Шлях до успіху" спрямовує свої зусилля на впровадження нових форм освіти за проблемами: "Програмно-цільове планування. Складання творчих програм", "Реклама та pR у бібліотеці", "Формування нового іміджу бібліоте-ки", "Стратегічне планування у бібліотеці", "Полі-тика комплектування в бібліотеці", "Бібліотека - центр дозвілля та творчого розвитку особистості" та ін.
Декілька слів про соціальне партнерство. В основі розвитку бібліотек лежить принцип взаємо-дії, що і відображено у нашій схемі моделі (див. мал.). У центрі - три модулі: організаційно-управлінський, технологічний (провідне місце за-ймає відділ автоматизації, сьогодні - це відділ нових інформаційних технологій) і обслуговування. Далі - модуль "Співробітники", який займається вирішенням конкретних завдань, а саме: гармоні-зацією інтересів співробітників й бібліотеки в ціло-му; розумінням необхідності формування навколо біб-ліотеки партнерів-організацій та осіб, зацікав-лених в її успішній діяльності, які мають змогу під-тримати бібліотеку і лобіювати її інтереси. Потім - модулі "Соціальні партнери. Філії" та "Читачі. Користувачі. Реальні та потенційні". Маленькі кола на схемі - "Фокус-групи", "Тимчасові творчі ко-лективи", що створюються на період реалізації по-ставленого завдання. Раніше до їх складу входили тільки співробітники ЦБС, тепер - ще й об`єкти зовнішнього середовища, тобто соціальні партнери.
Завдяки позабібліотечним контактам збільшу-ються і поширюються можливості бібліотеки та сфера її дії. Ключовим фактором, що визначає роз-виток і статус наших бібліотек в умовах соціаль-них змін, завжди була тісна взаємодія бібліотечних колективів ЦБС між собою та з іншими бібліоте-ками та організаціями, різними соціальними група-ми, відомими особами (з якими співпрацюємо на основі угод). Усі ці контакти відіграють велику роль у створенні іміджу наших бібліотек як прогре-сивних. Розширюємо міжнародне партнерство, оскільки вважаємо, що розвиток бібліотек немож-ливий без професійного спілкування в межах інтер-національних співтовариств та асоціацій. Дуже ак-тивна робота у цьому напрямі розпочалася з 2000 року, і за цей час - ми стали членом Міжнародної Ради з дитячої книги (ibbY), вступили до Бібліоте-чної Асамблеї Євразії (БАЄ) (у 2002 р. відбулося виїзне засідання БАЄ на базі нашої бібліотеки), були співорганізаторами Міжнародної конференції "Інформаційно-освітні ресурси дитячих та шкіль-них бібліотек: шляхи взаємодії" (відкриття пройш-ло в ЦДБ ім. А.П. Гайдара), брали участь у iii Міжнародній конференції "Бібліотека - центр діа-логу культур в поліетнічному суспільстві", підпи-сали договір про співробітництво з директором РДДБ Л.М. Жарковою, в ЦДБ пройшов "круглий стіл" "Україна - інформаційно-комунікативні тех-нології для розвитку Севастополя"; разом з пред-ставниками органів місцевого самоврядування, бізнес-організацій, засобів масової інформації, Міжнародним фондом "Відродження", Програмою ООН в Україні реалізується програма "Інновацій-ний трамплін" (матеріали у журналі МФВ "Відкри-тий світ", 2003). Як результат - нові партнери: Центр технічної творчості, Всеукраїнська асоціація комп`ютерних клубів (ВАКК), до якої нас прийняли без вступного внеску, а ще - відрядження на за-прошення Шведського Інституту до Швеції, де директор та його заступник ознайомилися з робо-тою бібліотек Стокгольму та Ґетеборгу, привезли багато книг та ідей. Дуже корисним є співробітни-цтво з Південно-українським ресурсним центром, який розробив пакет документів, таких як: "Місія організації", "Написання проекту", "Мистецтво роботи з волонтерами", (електронна адреса та е-mail центру:
r-center@mail.tavrida.net, www.surc.iatp.org.ua). Отримали грант Корпусу Миру США. З червня минулого року в Центральній бібліотеці працює волонтер Корпусу Бетті Келлі, разом з якою підго-товлено проект "Створення віртуальної бібліотеки "Education ОDcH" (волонтера Корпусу Миру мо-жна запросити через Інтернет за адресою: volunteerreguests@ua.peacecorps.gov). У 2002 році було виграно грант Посольства США на створення Центру відкритого доступу до internet у біблiотецi-фiлii "Дружби народів" (17 тис. доларів). І якщо раніше ми шукали партнерів, то зараз вони знаходять нас. Багато уваги приділяється зв`язкам з громадськістю, які будуються на базі маркетинго-вих досліджень. Постійно співпрацюємо зі ЗМІ мі-ста, України, Росії. Щороку про діяльність центра-лізованої бібліотечної системи міста друкується більше ніж 100 публікацій у газетах та журналах, виходить понад 40 телерепортажів і близько 30 виступів по радіо. Маємо власний Web-сайт: www.library.iuf. net, який з 1999 р. безкоштовно розміщено на
серверi Благодійного Фонду ПКС (Президент В.Г. Шайда) та еко-портал на сервері iATp/iREX, адреса якого: www.ecotavrika.iatp.org.ua. Бібліо-тека, створивши свій сайт, тепер не тільки корис-тувач онлайнової інформації, а й її постачальник. Сьогодні без цього вже не може обійтися жодна бібліотека, яка претендує на роль сучасної інфор-маційної структури. Наша мета - забезпечити доступ до глобальної мережі всім філіям, що і пе-редбачено програмою комп'ютеризації.
У нас, як і у всіх, море проблем: фінансова, кад-рова, відсутність відповідних приміщень та незва-жаючи ні на що, вважаємо, що ми колектив успіш-них людей, у згуртуванні якого велику роль віді-грають спільні заходи: це і День бібліотекаря (ми відзначаємо його з 1972 р.), Всеукраїнський день бібліотек, день народження ЦДБ ім. А.П. Гайдара (75-річчя і 80-ліття - на сцені Академічного ро-сійського драматичного театру ім. А.В. Луначарського), і святкові зустрічі з ветера-нами Великої Вітчизняної війни і праці, які вже ста-ли традиційними. Тісно і плідно у ЦБС співпрацю-ють адміністрація та профспілкова організація, яку очолює активна енергійна людина - Ірина Юріївна Косілова, вона є ще й членом міської Ради проф-спілок. Укладається "колективний договір", вирі-шуються питання заохочення, проведення дозвілля працівників та їхніх дітей (влаштовується відпочи-нок у оздоровчому таборі "Салют" Рескому проф-спілки робітників культури, членом якого вже про-тягом 10 років є заступник директора Н.В. Сальникова).

За професійну діяльність та сумлінну працю ба-гатьох наших співробітників відзначено особливи-ми нагородами: Олену Василівну Морозову - ор-деном Трудового Червоного Прапора; Наталію Василівну Сальникову - Почесним знаком "За досягнення в розвитку культури та мистецтва" Міністерства культури і мистецтв України; Світла-на Анатолівна Капранова має почесне звання "За-служений працівник культури України", а Неллі Вікторівна Канівець та Лариса Олександрівна Пруссак - "Заслужений працівник культури Автономної Республіки Крим".

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей