Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Горизонти бібліографії

Наталія Гажаман,
зав. відділом НБУ для дітей
Валентина Красножон,
зав. відділом НБУ для дітей

Інформаційно-бібліографічна діяльність обласних бібліотек для дітей.
60-ті - початок 70-х років ХХ століття

   Наприкінці 60-х та на початку 70-х років ХХ ст. у зв'язку з розвитком науки, техніки та важливими політичними подіями, що відбулися у всіх сферах життя країни, активізувалась бібліотечна робота. У 1959 р. вийшла постанова ЦК КПРС "Про стан та заходи поліпшення бібліотечної справи в країні", в якій зверталась увага на серйозні недоліки, що були допущені в бібліографічній роботі, та викла-дались пропозиції щодо її покращення. Зокрема, увага акцентувалась на широкій пропаганді книж-кових фондів та їх використанні учнівською мо-лоддю для отримання політехнічних знань і форму-вання високих моральних якостей. У ній також на-голошувалось на тому, що потрібно покращувати профільне комплектування, поповнювати фонди довідниками, бібліографічними посібниками, на-вчальною літературою, наочними матеріалами, розширювати коло назв періодичних видань. Реко-мендувалось регулярно друкувати інформаційні списки про випуск нових книг науково-пізнавального змісту та найважливіших літератур-них творів і повідомляти про них у засобах масової інформації: пресі, радіо, телебаченні [1]. 1961-го року відбулась Всесоюзна нарада з питань довід-ково-бібліографічної роботи, на якій було визначе-но основну роль дитячої бібліотеки в інформації з питань дитячої літератури і керівництва читанням дітей.
Виходячи з рекомендацій постанови та рішень наради, у дитячих бібліотеках почала приділятися значна увага інформаційно-бібліографічній роботі, яка велась серед читачів-дітей та дорослих чита-чів - батьків, учителів, піонервожатих, бібліоте-карів тощо.
Завдяки використанню книжкових фондів та до-відково-бібліографічного апарату надавалась інфо-рмація читачам-дітям про науково-пізнавальну і художню літературу, а керівникам дитячого чи-тання - не тільки про дитячу літературу, а й про методичну, педагогічну, бібліографічну літературу, присвячену проблемам педагогіки і психології та організації дитячого читання тощо. В інформацій-но-бібліографічній роботі, яка велась серед дітей різних вікових груп, бібліотеки насамперед врахо-вували систематичне збільшення інформації, зміни в шкільних програмах і методиці викладання пред-метів, орієнтувались на розвиток творчого мислен-ня у дітей та специфіку роботи дитячої бібліотеки, спрямовану не лише на допомогу навчально-виховному процесу, а й на розширення світогляду дітей, задоволення їхніх запитів та інтересів.
Інформацію про нову літературу бібліотеки на-магалися пов'язати з актуальними суспільно-політичними питаннями пропаганди книги того ча-су. Головною рисою цієї роботи була не вичерпна інформація читачів про книги, а відомості тільки про кращі з них щодо їх ідейно-виховного, худож-нього та наукового значення.
На початку 60-х років бібліотеки застосовували такі форми інформаційно-бібліографічного обслуговування читачів як усну та наочну інформацію про книги, а також і друковані форми інформації: списки, експрес-інформації, бюлетені. Популярни-ми були виставки нових надходжень, відкриті пе-регляди літератури, бібліографічні огляди.
Так, Чернігівська обласна бібліотека для дітей та юнацтва в 1961 році ретельно підготувала і про-вела 87 бібліографічних оглядів книг, серед яких найпопулярнішими були огляди науково-пізнавальної літератури. Щоб зробити їх цікавими і за-кріпити в пам'яті читачів, бібліотекарі розробляли до них тематичні вікторини, питання для бесід. Стало більше приділятися уваги роботі з періоди-кою. За кожним працівником бібліотеки було за-кріплено одну-дві назви журналів, які потрібно бу-ло популяризувати. І як результат - діти стали більше читати такі журнали, як: "Юний художник", "Піонер", "Юний натураліст", "Юний технік", "Ві-тчизна", "Дніпро". Також проводились огляди ре-цензій на книги для керівників дитячого читання [2]. Херсонська обласна бібліотека провела протя-гом 1961 року 40 бібліографічних оглядів, у тому числі в бібліотеці - 7, у дитячому кінотеатрі - 15, у школах - 8, на семінарах - 10, на телеба-ченні - 3 [3]. Різноманітною була тематика біб-ліографічних оглядів у Станіславській ОДБ. Про-тягом 1961 року працівники Станіславської бібліо-теки провели 76 оглядів літератури на теми: "Геро-їчне минуле Станіславщини", "З життя видатних людей", "Ми любимо мистецтво", "Видатні ком-позитори" тощо [4].
У другій половині 60-х років інформаційна робо-та дитячих бібліотек велась за такими типовими формами: підготовка інформаційних списків нових надходжень літератури та інформаційних бюлете-нів на різні актуальні теми, оформлення розгорну-тих книжкових виставок, стендів "Нові книги" (Полтавська ОДБ), "Читай нові книги" (Вінницька ОДБ), "Читайте в журналах і газетах", "Нові книги на допомогу вчителеві" (Харківська ОДБ). Жито-мирська обласна бібліотека систематично надси-лала списки нових книг у школи, Тернопільська - двічі на місяць інформувала вчителів про нові кни-ги, поширюючи серед них анотовані списки літера-тури.
Крім того, обласні бібліотеки для дітей продов-жували використовувати таку форму інформації як огляди літератури та відкриті перегляди. Микола-ївська обласна бібліотека провела 24 інформаційні огляди літератури для вчителів на теми: "Дітям про Леніна", "На допомогу учням у вивченні істо-рії", "Життя видатних людей" та інші, під час оглядів влаштовувались відкриті перегляди літера-тури. Волинська обласна бібліотека проводила се-ред комсомольських працівників, піонервожатих, вчителів-предметників інформаційні огляди - "Для тих, хто працює з дітьми", "На допомогу шкільним програмам". Слід зазначити, що інфор-мація у ті роки подавалась дуже заполітизована і присвячувалась, у першу чергу, вождям партії та актуальним суспільно-політичним подіям.
Бібліотеки продовжували і надалі використову-вати таку форму інформації про надходження літе-ратури, як повідомлення по радіо, телебаченню. Так, Єланецька і Новобузька бібліотеки Миколаїв-ської області вели спеціальну радіопередачу "Книжкова полиця школяра", а Чаплинська та Го-лопристанська бібліотеки Херсонської області ви-користовували для інформації, крім місцевого ра-діо, ще й пресу [5].
Наприкінці 60-х на початку 70-х років інформа-ційна робота бібліотек для дітей набуває ще біль-шої актуалізації. Цьому також сприяло затвер-дження в 1969 році Міністерством культури УРСР "Примірної структури обласної бібліотеки для ді-тей", згідно з якою в кожній обласній бібліотеці передбачалося створити бібліографічний відділ [6]. У 1966 році створюється Державна республікансь-ка бібліотека для дітей. На неї були покладені фу-нкції науково-методичного, бібліографічного та координаційного центру дитячих бібліотек УРСР. Щоб уникнути дублювання видавничої діяльності між обласними бібліотеками, ДРБ для дітей поча-ла складати "Перспективні плани методичних і бібліографічних видань Державної республікансь-кої та обласних бібліотек для дітей". Кожна дитя-ча бібліотека республіки могла на основі цього плану замовити й отримати необхідні їй бібліогра-фічні посібники. Майже у всіх областях республіки були складені та діяли "Положення про координа-цію інформаційно-бібліографічної роботи", затвер-джені обласними міжвідомчими радами з питань бібліотечної роботи. Так, наприклад, згідно з таким положенням Вінницька обласна бібліотека для ді-тей займалася питаннями бібліографічного обслу-говування педагогів-вихователів, класних керівни-ків восьмирічних шкіл, працівників обкомів комсо-молу та Палацу піонерів, координуючи свою робо-ту з бібліотеками шкіл міста [7].
Новим поштовхом у розвитку інформаційно-бібліографічної діяльності бібліотек стало прове-дення у вересні 1971 року в м. Хмельницькому ре-спубліканської науково-практичної конференції з питань бібліографії. На секції дитячих бібліотек з основною доповіддю виступив А.П. Корнієнко. Він розглянув стан, завдання та напрями бібліографіч-ної діяльності обласних бібліотек України для ді-тей, а саме: створення продуманої системи довід-ково-бібліографічної роботи, визначення найбільш ефективних форм інформації для кожної групи чи-тачів, укладання універсальних та тематичних ре-комендаційних посібників, обмін досвідом з цих питань [8]. Про основні напрями та форми інфор-маційно-бібліографічної роботи дитячих бібліотек у 70-х роках свідчать такі факти. Так, у Дніпропет-ровській ОДБ у1971 р. було організовано стенд "Що нового в газетах та журналах", який систе-матично оновлювався, біля якого регулярно прово-дились огляди літератури та відкриті перегляди. Тут наочні форми інформації добре поєднувалися з бібліографічними оглядами. В інформаційно-бібліографічній роботі використовувалися також і технічні засоби та ЗМІ. На магнітофон записували інформацію про надходження нових книг для чита-чів молодшого та середнього шкільного віку, бесі-ди на теми "Знайомство з бібліотекою", "Книга, яка знає все" та рекламу про окремі книги тощо. Також для популяризації книги використовували шкільне радіо - було проведено серію передач про книги, які знайомили з історією піонерської, комсомольської організацій. Був створений актив радіоінформаторів про книги. Добре зарекоменду-вала себе така форма роботи, як Дні перегляду літератури: "Юний фізик", "Юний хімік" [9].
Заслуговує на увагу інформаційно-бібліографічна діяльність дитячих бібліотек Київської обла-сті. В 1971 році Тетіївська районна бібліотека, ін-формуючи про нову літературу, використала такі форми інформації: списки літератури, огляди, книж-кові виставки тощо. Зокрема, ця бібліотека підго-тувала два списки літератури, два виступи на сто-рінках місцевої преси, провела два огляди літера-тури по радіо, організувала 26 оглядів літератури та 3 огляди нових рекомендаційних посібників, 5 книжкових виставок нових книг; керівників дитячо-го читання інформували про нову літературу по телефону. У Поліській, Рокитнянській, Чорнобиль-ській, Фастівській бібліотеках Київської області для кожної вікової групи читачів було виділено те-матичні полиці "До нас нова книга прийшла", "Нові книги", влаштовувалися виставки "Книги, що на-дійшли в бібліотеку у ... місяці". Білоцерківська міська бібліотека для дітей № 1 склала картотеку абонентів масової та індивідуальної інформації. Майже всі бібліотеки області друкували інформа-цію про нову літературу на сторінках місцевої пре-си. Протягом 1971 року бібліотеки області провели 116 інформаційних оглядів літератури [10].
Цікавий досвід роботи щодо бібліографічного інформування нагромадили також бібліотеки Кримської області. Протягом 1971 року було організовано 32 Дні нової книги, проведено 5 оглядів бібліографічних посібників. Інформація про нові книги подавалась у бюлетенях-відгуках, на виста-вках бібліографічних посібників; складалися інфо-рмаційні списки для учителів та учнів. Добрі ре-зультати давала співпраця з дитячим кінотеатром "Орленок", де було проведено 5 оглядів нових надходжень. У бібліотеках Кримської області по-чала активно запроваджуватися така комплексна форма інформації, як Дні інформації. Так, у Феодо-сійській, Ялтинській та інших бібліотеках області було проведено 21 День інформації. Крім того, ор-ганізовувались книжкові виставки "До нас нова книга прийшла", "Увага! Нове". Активно велась інформаційна робота з керівниками дитячого чи-тання. Так, Первомайська районна бібліотека про-вела 5 оглядів літератури для піонервожатих; інфо-рмувала працівників дитячих садків про нову літе-ратуру для дошкільників. Працівники Нижньогор-ської районної дитячої бібліотеки виступали з оглядами книг з позакласного читання на педра-дах. Таку роботу проводили також бібліотека ім. А.Гайдара м. Сімферополя, Ялтинська, Роздо-льненська та інші бібліотеки Криму [11].
Інформували та популяризували літературу се-ред своїх ровесників і самі юні читачі. Так, у Гай-воронській районній бібліотеці для дітей Кірово-градської області в 1974 році працював гурток юних інформаторів, члени якого спільно з бібліоте-карями провели 6 Днів інформації [12]. У бібліоте-ках готувалися також індивідуальні інформаційні списки літератури, наприклад, Івано-Франківська обласна бібліотека для дітей - "Нові книги з істо-рії", "Нові книги з техніки". Щомісячно готувався бюлетень "Нові книги" [13]. Бібліотеки для дітей також широко інформували про надходження нової та актуальної літератури по радіо і на сторінках періодичних видань. Працівники Волинської облас-ної бібліотеки для дітей опублікували в пресі і про-вели на обласному радіо два бібліографічні огляди літератури "Подвиг на землі Волинській" (6-8 кл.) та "За сторінками твого підручника" (4 кл.). Вико-ристовуючи рекомендаційні списки обласної біблі-отеки для дітей "Сини однієї матері-Вітчизни" та "Вогненні сторінки життя", вони провели по радіо 4 бібліографічні огляди літератури [14].

Важливе значення для поліпшення інформаційно-бібліографічного обслуговування читачів дитя-чих бібліотек мала координація їх діяльності з різ-ними установами та організаціями. Так, з цією ме-тою Херсонська обласна бібліотека для дітей склала план координації інформаційного обслугову-вання обласної бібліотеки для дітей з шкільними та позашкільними установами міста Херсона на 1971-1975 рр. [15]. Переважна більшість обласних бібліотек для дітей спільно з інститутами удоско-налення кваліфікації вчителів видавала інформацій-ні списки літератури на допомогу шкільному на-вчанню. Так, Івано-Франківська обласна бібліоте-ка для дітей спільно з інститутом удосконалення кваліфікації вчителів підготувала два таких інфор-маційних списки та розіслала їх в усі дитячі бібліо-теки області [16]. Обласні бібліотеки для дітей проводили також огляди дитячої літератури для позакласного читання учнів на нарадах вчителів, батьківських зборах, методичних об'єднаннях пе-дагогів-предметників. Активно працювали в цьому напрямі Тернопільська, Полтавська, Сумська, Дніпропетровська обласні бібліотеки для дітей.
Дієвою формою на той період була підготовка та розповсюдження в бібліотеках інформаційних списків, бюлетенів краєзнавчого характеру. Такі матеріали регулярно готували багато обласних бібліотек для дітей. Так, Херсонська обласна біб-ліотека для дітей у 1971 році розпочала видання інформаційних бюлетенів краєзнавчої тематики "Зверніть увагу на цікаві краєзнавчі матеріали" [17]. А Миколаївська ОДБ за допомогою бюлете-ня "Новини про наш край" двічі на рік інформувала районні дитячі бібліотеки [18].
З метою підвищення кваліфікації бібліотечних працівників з питань інформаційно-бібліографічної роботи обласні бібліотеки організовували семінари, практикуми, школи передового досвіду. У 1971 році на базі бібліотеки імені 40-річчя Радянської України бібліотек для дітей м. Києва була створе-на школа передового досвіду (ШПД), яка працю-вала впродовж кількох років. На базі ШПД регу-лярно проводились заняття "Нове в інформаційній роботі дитячої бібліотеки", піднімались питання про координацію інформаційної роботи в межах певного району міста Києва та організовувались показові масові заходи, зокрема Дні бібліографії та Дні інформації [19]. Кримська обласна бібліотека для дітей на обласному семінарі з організації інфо-рмаційно-бібліографічної роботи для завідуючих дитячими бібліотеками надала консультацію "Роль рекомендаційної бібліографії в роботі з чи-тачами та інформаційна робота бібліотек", в якій запропонувала методику проведення Днів бібліо-графії та Днів інформації [20]. Працівники Харків-ської ОДБ протягом 1974 року на обласних семі-нарах прочитали лекції на теми "Довідково-бібліографічне та інформаційне обслуговування читачів", "Форми та методи інформаційної робо-ти". Крім того, питання інформаційної діяльності розглядались на засіданнях науково-методичної ради бібліотеки. Зокрема, в 1974 році були розгля-нуті такі питання: "Стан довідково-бібліографічної та інформаційної роботи в Дергачівській, Вовчан-ській районних та Білоколодязькій № 4, 14, 26, 27, 33 міських бібліотеках для дітей", "Пропаганда краєзнавчої літератури та використання краєзнав-чої бібліографії в роботі з дітьми в Зміївській, Пер-вомайській районних і Комсомольській міській біб-ліотеках для дітей" [21]. Волинська обласна біблі-отека в 1974 році провела практикум на тему "Ін-формаційно-бібліографічне обслуговування юних читачів" [22].
Отже, обласні бібліотеки для дітей у цей період вже накопичили певний досвід інформаційно-бібліографічної діяльності і виступали як провідні установи в інформуванні читачів з питань дитячої літератури та дитячого читання. Наприкінці 60-х та на початку 70-х років з'являється цілий ряд публі-кацій та матеріалів з досвіду роботи бібліотек для дітей Дніпропетровської, Житомирської, Миколаїв-ської, Полтавської, Черкаської та інших областей. Посилилась робота по розробці теоретичних та методичних питань бібліографії.

1. О состоянии и мерах улучшения библиотечного дела в стране: Постановление ЦК КПСС от 22 сент. 1959 г. // Руково-дящие материалы по библиотечному делу.- М., 1968.- С.11-17.
2. ЦДАВО України, Ф.5116 Оп.9 Од. зб. 383 А.159.
3. ЦДАВО України, Ф.5116 Оп.9 Од. зб.382 А.123.
4. ЦДАВО України, Ф.5116 Оп.9 Од. зб.380 А.77.
5. Огляд діяльності бібліотек для дітей системи Міністерс-тва культури Української РСР за 1968 рік /Держ. респ. б-ка для дітей.- К., 1969. - С.83-91.
6. Примірна структура обласної бібліотеки для дітей // Довідник бібліотекаря.- Х., 1977.- С.242-243.
7. Бабич В.С., Матвейчук В.Д. Об информационно-библиографической деятельности универсальных научных библи-отек УССР // Сов. библиография.- 1972.-№4.- С.28.
8. Корнієнко А.П. Завдання і основні напрямки бібліографічної роботи обласних бібліотек для дітей в світлі рішень 24 з'їзду КПРС та 24 з'їзду КП України // Бібліографічна робота дитячих бібліотек: (З досвіду роботи).- К., 1972.- С.1-12.
9. Звіт про роботу Дніпропетровської обласної бібліотеки для дітей за 1971 рік.- Д., 1972.- С.36-39.
10. Звіт про роботу Київської обласної бібліотеки для дітей за 1971 рік.- К., 1972.- С.128-135.
11. Звіт про роботу Кримської обласної бібліотеки для ді-тей за 1971 рік.- Сімф., 1971.- С.59, 94.
12. Звіт про роботу Кіровоградської обласної бібліотеки для дітей за 1974 рік.- Кіровоград, 1975.- С.77.
13. Звіт про роботу Івано-Франківської обласної бібліоте-ки для дітей за 1974 рік.- Івано-Франківськ, 1975.- С.42.
14. Звіт про роботу Волинської обласної бібліотеки для ді-тей за 1974 рік.- Луцьк, 1975.- С.27.
15. Звіт про роботу Херсонської обласної бібліотеки для дітей за 1971 рік.- Херсон, 1972.- С.38.
16. Звіт про роботу Івано-Франківської обласної бібліоте-ки для дітей за 1974 рік.- Івано-Франківськ, 1975.- С.42.
17. Звіт про роботу Херсонської обласної бібліотеки для дітей за 1971 рік.- Херсон, 1972.- С.38.
18. Стоєва В.О. Інформаційна робота дитячої бібліотеки // Бібліографічна робота дитячих бібліотек.- К., 1972.- С.23
19. Звіт про роботу Центральної міської бібліотеки для ді-тей ім. Т.Шевченка м. Києва за 1974 рік.- К.,1975.- С.73.
20. Звіт про роботу Кримської обласної бібліотеки для ді-тей за 1971 рік.- Сімф., 1971.- С.59, 94.
21. Звіт про роботу Харківської обласної бібліотеки для дітей за 1974 рік.- Х., 1975.- С.63, 69.
22. Звіт про роботу Волинської обласної бібліотеки для ді-тей за 1974 рік.- Луцьк, 1975.- С.27.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей