Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Новини з регіонів

Надія Миронова,
зав. філією №6 ЦБС для дітей м. Севастополя

Від мрії до професії

 Дитяча бібліотека-філія № 3 Централізованої бібліотечної системи для дітей м. Севастополя вже давно стала центром інформації та профорієнтації, організації дозвілля та розвитку творчих здібностей дітей і підлітків мікрорайону. І не випадково профорієнтація підлітків і соціалізація їх діяльності є пріоритетними напрямками роботи нашої бібліотеки.
Вибір професії в житті кожної людини це вибір долі. І та людина щаслива, яка з радістю ходить на роботу. Вчені-соціологи підрахували, що близько 40 відсотків молоді через невміння правильно обрати професію, відсутність досвіду професійної діяльності досить часто обирають ту, яка зовсім не відповідає їхнім інтересам, схильностям, внутрішнім переконанням, а це у подальшому може викликати і розчарування, і навіть психічний розлад. Починати роботу з профорієнтації необхідно у школі. Тим хлопцям і дівчатам, яким читається курс "Твоя професійна кар'єра", пощастило. Але, на жаль, у багатьох школах нашого міста такий предмет не вивчається, і профорієнтація ведеться без будь-якої системи, в кращому випадку, діти знайомляться з різноманітним світом професій та не можуть побачити себе в ньому.
Зваживши можливості нашої бібліотеки, ми вирішили заповнити цю інформаційну нішу й почали розробку цільової комплексної програми "Профорієнтація підлітків у дитячій бібліотеці", що розрахована на учнів 8-9 класів. Свою роботу координуємо з відділом профорієнтації Міського центру зайнятості (МЦЗ), Центром позашкільної роботи, Центром соціальних служб для молоді, школами, вищими та середніми навчальними закладами, підприємствами міста. Розпочалося це зі створення у бібліотеці інформаційної служби "Профорієнтація" - оформили інформаційний куточок "Тисячі професій. Яка твоя?", ведемо фактографічну картотеку "Навчальні заклади міста", тематичну картотеку статей "Я обираю професію". Останні 2 роки, формуючи свій книжковий фонд, враховуємо актуальні теми - придбали літературу з психології, комп'ютерної тематики, підручники з профорієнтування старшокласників, CD-ROM "Психологічні тести". Для читачів у бібліотеці оформляється цикл книжкових виставок "Ким бути?", "Професії ХХІ віку", "Ярмарок робочих професій", "Професія - захищати Батьківщину" та ін., і цикл тематичних поличок "День професії". Спільно з Міським центром зайнятості у бібліотеці створюється друкована база даних "Світ професій", де зібрано професіограми, які містять інформацію про професії юриста, вчителя, бібліотекаря, менеджера, лікаря, маляра та ін. Завдяки спеціалістам МЦЗ бібліотека володіє актуальною інформацією про ринок професій, необхідних нашому місту, має паспорти підприємств.
Наступним кроком нашої роботи стало відкриття профорієнтаційного клубу "Людина та її справа". Ідею його створення оцінили та підтримали і діти, і класні керівники - сьогодні клуб відвідують 25-30 чоловік, окрім того, на засідання запрошуються усі бажаючі, а актив клубу склали учні 8-9 класів школи № 6. Підлітки дуже полюбляють різноманітні тести, тому охоче прийшли на перше заняття "Інтереси + здібності = твоя майбутня професія", під час якого проходило тестування з виявлення у них професійних намірів та відбулася зустріч з психологом МЦЗ. Психолог розповідав дітям про різні професії, ненав'язливо підводячи їх до серйозного підходу у виборі, та виявляв схильність підлітків до певного предмету шкільної програми. Бібліотекарі заносили результати тестування до читацьких формулярів, і таким чином відкрилася перспектива для індивідуальної роботи з читачем та спільного складання індивідуальних рекомендаційних списків літератури. Наприклад, "Я хочу стати лікарем", "Програміст: професія сьогодення та майбутнього", "Вчитель, перед іменем твоїм ..." та ін. Дітям на комп'ютері роздруковуються результати тестування, і батьки мають змогу ознайомитися з ними. Бібліотекар, виступаючи з аналізом проведеного тестування у школі на батьківських зборах, знайомить батьків з роботою з профорієнтації, запланованою у бібліотеці.
В майбутньому ми бачимо бібліотеку консультативним центром допомоги сім'ї у вирішенні проблеми вибору професії підлітками, але право на вибір, насамперед, належить дитині. Процес її самопізнання тільки починається, шлях до нього лежить через розуміння й оцінку своїх інтересів і здібностей, особливостей пам'яті, мислення, своєрідності мови, уваги та уяви. І тому будь яка взаємодія з іншими людьми змушує постійно осмислювати властивості свого характеру, темпераменту, звертаючи увагу як на свої вольові якості, так і тих людей, з якими спілкуємося. У зв'язку з цим подальші зустрічі підлітків з психологами і лікарями бажані та закономірні, а форми їх можуть бути різноманітними: ділова гра "Чи вмієте ви спілкуватися?" за участю психолога Центру зайнятості; діалог-година "Екстремальна ситуація. Як себе вести?" з психологом Центру соціальних служб для молоді; психологічні тренінги "Я і колектив". Плануються також зустрічі-консультації з лікарем поліклініки "Медичні вимоги до обраної професії", "Професійна кар'єра та здоров'я", проводяться уроки-міркування за книгою Д. Карнегі "Як завойовувати друзів і впливати на людей".
Є доречним і проведення соціологічного дослідження "Ти обираєш професію", під час якого підлітки ще раз оцінюють свої можливості, знання, психологічну готовність до тієї професії, про яку мріють, а свої думки з цього приводу вони описують у міні-творі "Чому я хочу стати ...". Бібліотекар, отримавши матеріал про коло професій, що цікавлять дітей, складає плани наступних засідань клубу "Людина та її справа", і запрошує на них людей тих професій, які обрали читачі-члени клубу. Такі цікаві зустрічі не обмежуються тільки розповідями гостей про свою улюблену справу. Члени клубу також їх активні учасники - вони виконують свої творчі завдання та відпрацьовують практичні навички. Ось декілька тем засідань нашого клубу: зустріч з лікарем "Бережи здоров'я змолоду" та тренінг "Кар'єра та здоров'я"; зустріч "Моя професія - будівельник"; корпоративний дизайн-проект "Ушакова балка - культурно-дозвіллєвий центр району"; зустріч з ветеринаром "Ми у відповіді за тих, кого приручили", експрес-моніторинг "Улюбленці в нашому домі". У плані роботи клубу - екскурсії на підприємства і в навчальні заклади міста.
Захист обраної професії відбувається на підсумковому засіданні клубу - форм захисту існує багато, пропонуємо одну з них. За зразком телевізійної передачі "Вирішуємо спільно" проводилася сюжетно-рольова гра на тему "Севастополь - центр міжнародного туризму". Їй передувала серйозна підготовка: члени клубу писали творчі роботи та створювали проекти під девізом "Моя професія зробить наше місто центром туризму". Конкурс "витримали" професії еколога, архітектора-дизайнера, менеджера готельного бізнесу, екскурсовода, бармена і спеціаліста комп'ютерного сервісу. Психолог МЦЗ, яка брала участь у грі, інформувала дітей про потреби даної професії на ринку праці. Все це відбувалося у "прямому ефірі", і слухачі мали змогу активно брати участь у обговоренні. Напрацьованим досвідом фахівці нашої бібліотеки поділилися зі своїми колегами під час зустрічі у творчій майстерні "Профорієнтація підлітків у дитячій бібліотеці".
Успішна реалізація цільової комплексної програми "Профорієнтація підлітків у дитячій бібліотеці" дає нашим читачам шанс своєчасно "розпізнати" професію до душі, отримати максимум інформації про неї і, відповідно, обрати саме той навчальний заклад, в якому вони здобудуть свою майбутню спеціальність. Таким чином, вирішується одна з найважливіших проблем сучасності - соціалізація молодого покоління.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей