Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Баумана, 60
 
Написать письмо
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Замовлення екскурсій
Структура
"Вікно в Америку"
Масові заходи
Клуби за інтересами
Вакансії
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Новини
Державні закупівлі
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Віртуальна довідка
Видання бібліотеки
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайка
Т.Г. Шевченко для дітей
Книжковий експрес з минулого
"Світ дитячих бібліотек"
Природа і людина (рек. покажчик)
Музей книги
Творчість дітей
Освітні заклади Києва
Пам'ятні літературні дати
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Дитячі бібліотеки України
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сучасна бібліотечна наука
Сторінка методиста
Проект "КОРДБА"
Нові книги України
Книги обмінного фонду
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Права дитини
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Валентина В'язова,
директор Донецької обласної бібліотеки для дітей ім. С.М. Кірова

Бібліотека для дітей - інформаційно-інтелектуальний, освітній центр для підростаючого покоління

  
Валентина В'язоваСьогодні людство вступило в еру інформаційного суспільства, яке, за визначенням ЮНЕСКО, є суспільством, де перевага надається саме знанням та інформації. І це дійсно так - після ресурсів, капіталу, фізичної праці знання дедалі більше виходять на перший план, посідають чільне місце, займають командні позиції. З самого початку свого існування бібліотеки взагалі, і особливо бібліотеки для дітей, завжди орієнтували людей у сфері знань, допомагали знаходити та засвоювати їх. Адже саме бібліотеки - серце інформаційного суспільства - і є тим соціальним інститутом, інформаційно-інтелектуальним, освітнім центром, який може і виконує місію носія знань та інформації, і, що дуже важливо, виконує її для підростаючого покоління.
Яка ж вона Бібліотека для дітей як інформаційно-інтелектуальний центр, і які її основні функції у цьому напрямі? Сьогодні вона насамперед:

  • гарант конституційного права громадян на вільний доступ до інформації та культурних цінностей (таке положення закріплено в Законі України "Про бібліотеки і бібліотечну справу", але, на жаль, в Законі України "Про охорону дитинства" в статті 9 "Право дитини на вільне висловлення думки та отримання інформації" бібліотеки як центри інформації навіть не згадуються, а в статті 20 "Залучення дитини до національної та світової культури" відсутнє чітке визначення бібліотек взагалі і дитячих бібліотек зокрема як гарантів інформаційного, освітнього, інтелектуального і культурного розвитку підростаючого покоління, що є суттєвою недоробкою цього Закону);
  • надає всім категоріям користувачів однаковий і вільний доступ до інформації, ідей та знань у різноманітних форматах і на різних носіях, а також необмежений доступ до інформації як до засобу пропаганди грамотності, читання і безперервної освіти;
  • вивчає та прогнозує потреби користувачів на бібліографічні та інформаційні послуги, постійно розширює асортимент цих послуг і підвищує їх якість;
  • створює багаторежимні системи бібліографічного обслуговування користувачів, удосконалює бібліографічно-інформаційний сервіс шляхом подальшого впровадження автоматизації бібліотечних процесів;
  • допомагає юним читачам в освоєнні комп'ютерної техніки, формує навички пошуку інформації в електронній формі.

Як освітній центр бібліотека для дітей:

  • активізує роботу на допомогу шкільному процесу, спираючись у своїй діяльності на положення Національних програм "Діти України", "Освіта: Україна ХХІ століття" та на положення інших програм;
  • спрямовує свою діяльність на досягнення високого рівня грамотності, який передбачає базову, інформаційну грамотність, безперервну освіту як серед користувачів бібліотеки, так і серед бібліотечних працівників, використовуючи у своїй роботі основні тези Президентської теми ІФЛА на 2003-2005 роки "Бібліотеки за безперервну грамотність" та орієнтуючись на проголошене ООН: (2003-2012 рр.) Десятиріччя грамотності "Освіта для всіх";
  • координує свою діяльність із закладами основної і додаткової освіти;
  • підвищує свою роль у нових освітніх процесах та сприяє організації самоосвіти, ділового читання користувачів;
  • здійснює всебічне інформаційне забезпеччення культурно-освітньої та виховної сфери;
  • оперативно реагує на зміни в запитах учнів, їхньому ставленні до навчання, допомагає у вивченні і розширенні знань з предметів шкільної програми;
  • організовує змістовне дозвілля дітей, допомагає розвивати їхні творчі здібності.

Як інформаційно-інтелектуальний, освітній центр Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова працює за розробленими в бібліотеці програмами - "Юний читач", "Підліток і бібліотека", "Естетичний розвиток - кожній дитині", і одним зі своїх головних завдань вважає допомогу читачам-дітям в оволодінні шкільною програмою, педагогам - у підготовці занять якісно вищого рівня, всім користувачам - у постійному ознайомленні з новою інформацією. З цією метою увазі читачів пропонуються постійно діючі виставки "На хвилинку зупинись, нові книги подивись", "Періодичні видання на допомогу навчанню", а також інші тематичні виставки, які несуть певну корисну інформацію. Бібліотекарі під час індивідуальних бесід, оглядів, масових заходів обов'язково знайомлять читачів-дітей, організаторів дитячого читання з новою літературою. Щомісяця для них готуються експрес-інформації про нові книги та цікаві статті з періодичних видань. Багато цікавого і корисного для себе читачі дізнаються під час проведення днів інформації, які присвячуються різноманітним темам, наприклад: "Переяславська Рада - міжнародне визнання української держави", "Донецьк - місто моєї любові" тощо.
Бібліотекарі завжди намагаються надати користувачам найбільш повну і саме для них необхідну інформацію, і, виконуючи різноманітні запити читачів, використовують довідковий фонд та такі картотеки-статей, як: краєзнавча, віршів, періодичних видань, новинок художньої літератури і все частіше - електронну базу даних, яка містить майже 30000 описів. З них у підсистемах: "Книжкове видання" - більше 8000, "Статті" - майже 19000, "Законодавство" - більше 800, "Краєзнавство" - близько 1800 описів. А те, що до бібліотеки за допомогою, окрім читачів-учнів 1-9 класів, звертаються керівники дитячого читання, учні 10-11 класів, студенти різних навчальних закладів, свідчить про її популярність, доступність та вдале комплектування фонду сучасною літературою.
Сьогодні пріоритетність інформаційних технологій, захоплення електронними носіями знижують інтерес до книги і до читання, тому проблема залучення дітей до читання у всьому світі залишається проблемою № 1. Без цього юні читачі ростуть відірваними від шедеврів світової культури, інформаційного потенціалу країни - вони не мають інформації, необхідної для отримання повноцінної освіти. Щоб донести книгу до дитини, зацікавити її та прищепити інтерес до читання, наша бібліотека тісно співпрацює з багатьма дошкільними, навчальними і позашкільними закладами. Працівники бібліотеки відвідують дитсадки, школи, ліцеї, колегіуми, організовуючи там виставки, перегляди, тематичні полиці, готують і проводять різноманітні цікаві заходи, розкриваючи дітям багатий фонд бібліотеки. Читачам подобаються такі заходи, як: "Біографічні розповіді", присвячені ювілеям письменників; "Славетні імена Донеччини"; "Мистецькі повпреди держави", "Наодинці вдома"; а також: обласний конкурс читців "Тарас Шевченко - України син"; Свято українських звичаїв та традицій "Символ любові і незрадливості" до Року духовності в Донецькій області; літературна вітальня до Року сім'ї в Україні "Якщо зміцніє хоч одна родина, міцніше стане наша Україна" та багато інших. Спільно з Донецьким центром підготовки абітурієнтів, Донецьким центром зайнятості постійно проводяться для читачів-підлітків інформаційні заходи, під час яких розповідається про різноманітні професії і надається інформація про те, де можна оволодіти тією чи іншою професією.
Дитячі бібліотеки області також координують свою роботу з багатьма позашкільними закладами, громадськими організаціями, засобами масової інформації - періодичними виданнями, телебаченням. Маріупольська ЦБС для дітей, наприклад, має тісні зв'язки з міським каналом "Сигма", на якому постійно висвітлюється діяльність бібліотек, а на ТВ-7 та Маріупольському телебаченні (МТБ) працівники бібліотек ЦБС виступають як ведучі цілого блоку передач "Клас", "Відпочиваючи влітку", "Страна любознательных". Бібліотекарі розповідають телеглядачам про нові книжки і періодичні видання, а репортери показують інтерв'ю з читачами бібліотеки. Особливою в ЦБС є спільна робота з газетою "Привет, ребята!, у створенні якої юним журналістам велику допомогу надають фахівці бібліотеки.
Нові орієнтири освіти, вплив засобів масової інформації, розповсюдження комп'ютерів змінюють місце читання в уподобаннях підростаючого покоління, але разом з тим вони посилюють інформаційно-освітні функції дитячої бібліотеки. Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова згідно з вимогами шкільної програми визначає та забезпечує інтереси і запити юних читачів, допомагає вчителям, батькам зорієнтуватися в морі педагогічної інформації, не залишаючи поза увагою й організаторів дитячого читання. Протягом 2004 року працівники бібліотеки брали активну участь у роботі семінару методистів позашкільних закладів м. Донецька "Методичне забезпечення освітньої діяльності", семінару культорганізаторів позашкільних закладів м. Донецька "Особливості роботи позашкільного закладу з різними віковими групами", а також у Донецькому регіональному фестивалі "Педагогіка ХХІ сторіччя".
Розуміючи, що існуючі інформаційні технології вимагають уміння орієнтуватися в безмежному морі інформації та володіти нею, бібліотекарі докладають максимум зусиль, щоб прищепити користувачам основні навички інформаційної культури. З цією метою готуються рекомендаційні списки літератури, проводяться дні бібліографії, здійснюється індивідуальне ознайомлення читачів з процесом пошуку матеріалів при виконанні запитів, організовуються бібліографічні заняття з групами читачів у відділах обслуговування, школах, під час яких дітям розповідають про книгу і бережливе ставлення до неї, знайомлять з ДБА бібліотеки і вчать користуватися ним. А відтепер читачі-діти знайомляться і з елементами пошуку інформації в електронному вигляді, чому сприяє впровадження автоматизації в інформаційно-бібліотечні процеси та поповнення комп'ютерної мережі, яка на сьогодні складається з 19 комп'ютерів і забезпечується функціонуванням в електронному каталозі підсистем "Книжкове видання", "Статті", "Законодавство", "Краєзнавство".
З плином часу все більше змінюється світ, відбуваються глобальні зміни у суспільстві, політиці, економіці, комунікаціях та технологіях. Змінюються також бібліотеки та їхні послуги, і щоб вони були більш якісними, бібліотекарі самі повинні постійно навчатися, підвищуючи свою кваліфікацію. З цією метою Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова організовує і проводить для своїх колег з дитячих бібліотек області семінари, колоквіуми тощо. Так, наприклад, у 2003 році проводився семінар для заступників директорів ЦБС "Дитяча бібліотека як джерело інформації в сучасному загальноосвітньому процесі", під час якого обговорювалися такі проблеми:

  • Бібліотека - центр інформаційної підтримки національної освіти.
  • Книга і комп'ютер в інформаційному суспільстві: сучасне і майбутнє.
  • Інформаційне забезпечення в сучасних умовах запитів читачів-дітей та організаторів дитячого читання.
  • Формування основ інформаційної культури школярів як складової частини навчання та формування особистості.
    У 2004 році для працівників відділів обслуговування 5-9 класів дитячих бібліотек області було проведено чергове заняття бібліотечного колоквіуму "Пошук оптимальних технологій бібліотечно-бібліографічного обслуговування", на якому вивчалися та обговорювалися такі питання:
  • Еволюція бібліотечних технологій в умовах росту комп'ютерно-телекомунікаційного та інформаційного впливу.
  • Моделювання та організація інформаційного простору бібліотеки.
  • Програма UNiLib. Створення електронного каталогу.
  • Комп'ютерні технології в інформаційно-бібліографічній роботі дитячої бібліотеки.
  • Інтернет в дитячій бібліотеці.
  • Дитяча бібліотека - центр підтримки освіти.
  • Взаємодія бібліотеки з іншими інформаційними і культурними закладами.

Хоча комп'ютеризація бібліотек відбувається ще повільними темпами, але такі теми для навчання було обрано невипадково.
Серед дитячих бібліотек Донецької області автоматизація впроваджується у 9 міських ЦБС - Артемівській, Дружківській, Єнакіївській, Кіровській, Краматорській, Макіївській, Харцизькій та у 2 спеціалізованих дитячих ЦБС - Донецькій та Маріупольській. Артемівська, Краматорська, Харцизька ЦБС отримали за підсумками Всеукраїнського конкурсу проектів "Інтернет для читачів публічних бібліотек" гранти і створили також Інтернет центри для читачів-дітей. Як свідчить досвід, діти з незвичною легкістю адаптуються до нових інформаційних технологій. Свій час і зусилля працівники центрів витрачають на дослідження і розробку асортименту послуг, намагаються зацікавити своїх відвідувачів пізнавальними сервісами, наприклад, дистанційним навчанням, відвідуванням віртуальних музеїв; вони навчають дітей користуватися електронними енциклопедіями, бібліотеками, архівами преси. У програмах навчання значна увага приділяється питанням етики використання мережі, поняттю авторського права і правилам користування чужою інформацією.
Автоматизація, окрім обласної бібліотеки для дітей, проводиться також у 7 ЦБС із 45 міських і районних ЦБС і у 2 із 3 спеціалізованих ЦБС для дітей - що, звичайно, є дуже малим показником. На жаль, інформатизація бібліотек практично не фінансується, тому кожна бібліотека намагається вирішувати ці проблеми за рахунок власних мізерних коштів. А відсутність у дитячих бібліотеках доступу до Інтернету не сприяє включенню їх до інформаційного простору та задоволенню різноманітних запитів школярів і організаторів дитячого читання.
Проблемою для дитячих бібліотек в Україні залишається питання збереження та поповнення фондів. І хоча діють на державному рівні такі програми як: "Українська бібліотечна серія", Національна програма видання соціально-значущих книг, Програма поповнення бібліотечних фондів на період до 2005 року, що затверджена постановою Кабінету Міністрів у липні 2002 р., цього недостатньо для того, щоб змінити ситуацію на краще. Дитячі бібліотеки змушені інтенсивно відшукувати безплатні джерела поповнення фонду. Ними стають і громадські організації, і різноманітні вітчизняні та зарубіжні фонди, і приватні особи. Але для оновлення бібліотечних фондів, поповнення їх необхідною, новою, цікавою літературою цього замало. Кількісний склад фондів дитячих бібліотек продовжує скорочуватися. Так, у Донецькій обласній бібліотеці для дітей ім. С.М. Кірова бібліотечний фонд з 252711 одиниць станом на 01.01.2003 р. скоротився до 247701 станом на 01.01.2004 р. Вибуття за 2003 р. склало 11051 одиниць, а надходження - всього 6041. У дитячих бібліотеках області фонд у 2003 році (4460269 прим.) порівняно з 2002 роком (4342681 прим.) зменшився на 117588 прим. внаслідок скорочення мережі бібліотек для дітей. Практично не поповнюється бібліотечний фонд у бібліотеках Амвросіївського, Володарського районів. Таким чином, підростаюче покоління багатьох населених пунктів Донеччини позбавлене права на доступ до інформації взагалі, тобто порушується конституційне право дитини. І це не дає змоги говорити у повному розумінні про бібліотеки загалом, і про бібліотеки для дітей зокрема як про інформаційно-інтелектуальні та освітні центри.
Мабуть, сьогодні вже назріло питання про скликання протягом найближчих одного-двох років Всеукраїнської наради бібліотечних працівників, які обслуговують дітей для вирішення гострих питань і нагальних проблем, що виникають у роботі, для вироблення Національних програм популяризації читання та інформатизації саме дитячих бібліотек. До участі у такій нараді можуть і повинні бути запрошені не тільки дитячі бібліотекарі, а й працівники шкільних і сільських бібліотек, діяльність яких теж спрямована на обслуговування дітей і представники органів влади, громадських організацій, словом всі, кому не байдуже, чи виростуть наші діти всебічно розвиненими особистостями, чи вони й у ХХІ сторіччі будуть обмежені в можливості користуватися інформаційними ресурсами та культурним багатством, набутим людством. Мова йде про вирішення давно вже назрілої проблеми, а саме необхідності проведення державної політики стосовно читання, особливо читання дітей і для дітей, і, як результат, - політики у галузі формування інформаційної культури особистості, залученні її до світових інформаційних ресурсів. Надію на це дають: прийнята колегією Міністерства культури і мистецтв України постанова від 27 травня 2003 року "Про середньострокові пріоритетні напрями інноваційної діяльності в галузі культури і мистецтв на 2003-2007 роки", в якій визначаються такі основні напрямки розвитку інноваційної культури суспільства як впровадження інформаційних технологій у бібліотечну справу, використання інформаційних ресурсів бібліотечних фондів у навчально-виховному процесі та системах дистанційного навчання тощо; а також прийнята Кабінетом Міністрів України постанова від 28 липня 2004 р. № 969 "Про національного координатора Міжурядової програми ЮНЕСКО "Інформація для всіх"", оскільки основний предмет Програми - інформаційна політика, орієнтована на людину, на розвиток її потенціалу, ресурсів, навичок і знань, адже саме від людей залежить, яким шляхом буде розвиватися людство і кожна країна, кожен народ окремо.
Якщо держава зараз не підтримає бібліотеки як центри інформації, освіти, виховання, дозвілля, а також спеціалістів, які працюють з дітьми, то у майбутньому це може негативно позначитися на світогляді її громадян, їх інтелектуальному розвитку, об'ємі знань, вмінні орієнтуватися у великому потоці інформації та користуватися ним, це відобразиться і на тому, яку позицію займуть сьогоднішні діти у майбутньому, а отже це позначиться і на стані суспільства в цілому. Нам всім треба пам'ятати, що все починається з дитинства.

Вітаємо

Галина ЛазареваРедакція журналу "Світ дитячих бібліотек" приєднується до поздоровлень колективу ЦБС для дітей м. Одеси і щиро вітає Галину Яківну Лазареву з нагородженням її почесною відзнакою мера міста - "Знаком подяки", яку вона отримала за вагомий внесок у розвиток культури та з нагоди 210-ї річниці м. Одеси. І ця нагорода цілком заслужена, тому що вже 46 років вона плідно працює у галузі культури, а більше ніж 20 років очолює одну з найбільших централізованих дитячих бібліотечних систем в Україні, яка сьогодні нараховує 19 бібліотек-філій і обслуговує 80 тис. читачів. Директор бібліотеки - професіонал, майстер своєї справи, талановитий організатор, душевно щедра людина з глибоким неординарним розумом, яку люблять, поважають і цінують у колективі. Вона добре знана у місті як активний громадський діяч - депутат Райради, член Спілки кінематографістів України. У 1997 році Галину Яківну було обрано "Жінкою року" Фондом відродження Одеси ім. братів Дерібас, вона номінувалася на звання "Золоті жінки Одеси", неодноразово відзначалася Почесними грамотами облдержадміністраціі, має багато інших відзнак. Про Галину Лазареву написано книгу "Время. Кино. Книга.", в якій у листах та спогадах таких видатних людей як письменник Валентин Катаєв, космонавт Олексій Леонов, кінорежисер Кіра Муратова та ще багатьох інших розповідається про життєвий шлях цієї чудової жінки. Вона, як автор, має три книги, дві з яких із серії "Імена Одеської кіностудії" написала у співавторстві з письменником Володимиром Миненком. Ми щиро зичимо Галині Яківні Лазаревій здоров'я, благополуччя, професійного і творчого натхнення та подальших успіхів!

Редколегія

 
Останнє оновлення: 4/18/2014
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей