Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Новини з регіонів

Лілія Тогобицька
директор Сумської обласної дитячої бібліотеки ім. М. Островського

Формування нової політики обслуговування

Читання, як один із засобів формування суспільної свідомості та світогляду людей, у свою чергу, віддзеркалює соціальний і духовний стан суспільства. Особливість сучасного читача полягає у тому, що він є громадянином конкретної держави, і соціально-психологічні чинники його читання яскраво відображають ціннісні орієнтації суспільства, в якому він живе.

Робота щодо вивчення читацьких потреб користувачів дає можливість, певною мірою, досліджувати соціально-економічні процеси, які відбуваються в державі, а вивчення самих процесів, навпаки, дозволяє глибше зрозуміти сутність читача. У нас вже є певний досвід з дослідження динаміки змін у складі користувачів обласної бібліотеки для дітей з метою формування нової політики обслуговування. Вивчення юного читача з метою більш активної та ефективної роботи з ним проводиться повсякденно на основі єдиних принципів, першим та головним з яких є вивчення читача як особистості. Для цього бібліотекарю потрібно більш досконально знати інтереси дитини, її запити, захоплення, характер стосунків з навколишнім середовищем, і саме така індивідуалізація допомагає не лише визначити конкретні потреби і запити читача, вона допомагає ще й формувати і задовольняти їх. Другий принцип випливає з положень сучасної педагогіки і психології: вивчаючи користувача–дитину, одночасно, в процесі виховної роботи, виховуємо його як читача. Третій принцип полягає в тому, що вивчення читача–дитини тісно пов'язане з вивченням книги, яка може задовольнити його потреби. Бібліотекар досконало вивчає обсяг та зміст читання дитини, особливості сприйняття нею художньої і пізнавальної книги та педагогічну ефективність форм і методів бібліотечної роботи — все це заради кращого обслуговування дітей.

Сьогодні, вивчаючи читання дітей і підлітків як соціальне явище, фахівці різних країн приходять до тривожних висновків. Численні соціологічні дослідження, проведені в Україні та Росії, фіксують переміщення читання в структурі дозвілля дітей на 4–6 місце, на перше ж місце виходить звернення до мас-медіа (телебачення, радіо, преса). Значно знизився і соціальний статус книги. Результати досліджень підтверджують, що сьогодні юний читач — якісно новий тип користувача. Змінилися дозвіллєві переваги дітей, їхні пізнавальні і читацькі інтереси, джерела отримання інформації. Однією з основних тенденцій дитячого читання стало домінування «ділового» читання над вільним. Отже, можна сказати, що учні не прагнуть охопити тему повністю, розглянути її під різними кутами зору, прочитати щось додатково. Дитина не перестає читати — просто її читання стає іншим, а саме: більш індивідуальним, прагматичним, інформаційним і поверхневим. Простежується гостра потреба підлітків у новій інформації, пов'язаній, у першу чергу, з навчальними програмами. Зростає попит користувачів на літературу, яка вивчається за шкільною програмою, на книги з програмування та комп'ютерних технологій тощо.

Протягом останніх років у нашій бібліотеці активно досліджуються різні аспекти проблеми «Читач і бібліотека», вивчаються та аналізуються наявні ресурси, їхнє використання, читацький попит користувачів тощо. Результати таких досліджень, як: «Якої бібліотеки потребує сучасний користувач?» (для батьків), «Розкажи читачу про себе», «Яка бібліотека тобі потрібна?», «Твої творчі здібності», «Які українські книги ви читаєте з дитиною?» свідчать про те, що контингент та читання сучасних користувачів дитячої бібліотеки якісно змінилися, і що це пов'язано з бурхливим розвитком освіти.

Питома вага основного читацького контингенту — дошкільників та учнів 1–9 класів, як і раніше, залишається високою, до 87%., водночас зростає і кількість студентів та учнівської молоді. За останні роки в місті відкрито багато нових вузів, які не завжди в змозі забезпечити свій навчальний процес необхідною літературою, тому студенти змушені звертатися до інших бібліотек міста і, насамперед, до рідної для них з дитинства, дитячої бібліотеки. Майже 75% наших користувачів — молодь, яка цікавиться навчальною і довідковою літературою з питань економіки, фінансів, права, історії, філософії; новими науками — політологією, культурологією, валеологією та ін. Контингент наших користувачів постійно розширюється — значно зростає кількість організаторів дитячого читання, освітян, батьків ; до вчителів шкіл приєднуються педагоги–організатори, вихователі дошкільних закладів, шкіл–інтернатів та ін. Враховуючи таку динаміку, у бібліотеці розширили коло освітянської періодики з 41 назви у 2002 році до 61 назви у 2003 і 2004 рр. Реорганізація освіти в Україні спонукала нас, бібліотечних працівників, оперативно вивчати зміни в шкільній програмі і тісно співпрацювати з учителями. Сьогодні ми можемо говорити про мобільну групу користувачів, для яких бібліотека є інструментом освіти.

Намагаючись вирішити проблему нестачі програмної літератури, фахівці бібліотеки розробляють інформаційно–рекомендаційні списки книг, які повинна прочитати дитина в тому чи іншому віці. Зокрема у бібліотеці вже видані такі, як: «Сам собі репетитор» (на допомогу шкільній програмі), «Школярам про здоров'я», «Нові надходження» (для шкіл нового типу: гімназій, ліцеїв, шкіл мистецтв), «Наші помічники в навчанні — довідкові видання» (довідкові видання, які надійшли до бібліотеки в ... році), «До нового навчального року», «Ваші помічники в навчанні» та ін. Також вчителям і організаторам дитячого читання постійно надається інформація про нові надходження: «Нові надходження для освітян», «Освітянам дошкільних закладів», «Лабораторія творчої думки. Нові педагогічні технології», «Інформаційний список нових надходжень на допомогу центру позашкільної освіти та роботи з обдарованою молоддю» та ін. Колективну інформацію щодо нових надходжень літератури для дітей та з питань педагогіки отримують вчителі міських шкіл, працівники палацу для дітей та юнацтва, центру позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю, міського відділу освіти (всього 25 абонентів групової інформації).

Бібліотека дбає про своїх майбутніх користувачів, і, тісно співпрацюючи з дошкільними закладами міста, обслуговує щорічно понад тисячу дошкільнят. За координаційним планом роботи бібліотекарі зустрічаються з дітьми двічі на місяць у бібліотеці чи дитячому садку, де проводять для них цікаві масові заходи, під час яких маленькі читачі отримують не тільки нову інформацію, а й неабияке задоволення від спілкування.

Велика увага в бібліотеці приділяється родині як комплексному об'єкту своєї діяльності. Бібліотекарі організовують для всіх членів сім'ї читання та дозвілля, інформують з питань забезпечення охорони материнства і дитинства, вже впродовж багатьох років тісно співпрацюють з дитячими будинками сімейного типу Г.С. Москаленко та О.М. Нені (всього в Сумах таких будинків п'ять). Всі заходи, що організовує бібліотека з родинами, батьками користувачів, а це і зустрічі в сімейному клубі «Тато, мама, я — читаюча сім'я», літературно-музичні свята «Моя сім'я — моя родина», і цикли заходів, присвячені Року сім'ї в Україні, проходять під гаслом «Якщо зміцніє хоч одна родина, міцніше стане й наша Україна».

На пільгових умовах обслуговуються неповні сім'ї , дитячі будинки сімейного типу , а також родини , де виховуються діти–інваліди. В бібліотеці створено базу даних законодавчих актів щодо охорони материнства і дитинства. Для покращення роботи з даною категорією користувачів та пошуку шляхів співробітництва з родиною в бібліотеці були проведені дослідження «Якої бібліотеки потребує Ваша дитина?» та «Які українські книги Ви читаєте з дитиною?». Результати анкетування та опитування показали: більшість респондентів–батьків контролює читання своїх дітей, вважає обов'язковим для своєї дитини користуватися послугами бібліотеки; імідж бібліотеки та її користувача на ринку інформаційних послуг змінюється на краще — бібліотека стає справжнім інформаційно–культурним центром.

Велика увага працівниками бібліотеки приділяється і такій категорії користувачів, як діти з обмеженими фізичними можливостями. Ми працюємо в тісному контакті з обласним центром медико-трудової реабілітації дітей–інвалідів, Косівщинською школою–інтернатом для слабочуючих дітей, Сумською допоміжною школою. Щорічно до Міжнародного дня інвалідів спільно з міським центром соціальних служб для молоді в бібліотеці організовуються виставки творчих робіт дітей з обмеженнями життєдіяльності, а двічі на рік — обласні виставки–вернісажі дитячої творчості «Всесвіт очима дитини», в яких беруть участь і діти–інваліди. Бібліотечні працівники часто відвідують цих дітей у навчальних закладах, де вони виховуються та організовують для них цікаві розважальні заходи в бібліотеці. Ми можемо з гордістю сказати, що діти з нетерпінням чекають на бібліотечних працівників у себе, і з задоволенням самі йдуть до бібліотеки. До речі, жоден захід чи відвідування не обходяться без подарунків і солодощів.

Робота з юними талантами — це один із важливих напрямків нашої діяльності. Обдаровані, талановиті, неординарні діти завжди в центрі уваги бібліотеки, яка допомагає їм виявляти свої здібності, збагачуватися новими знаннями, вчитися творчо мислити та реалізовувати свою фантазію, залучатися до культурних і літературних цінностей. У бібліотеці створено банк даних «Обдарованість», список якого щорічно поповнюється новими іменами — сьогодні до нього внесено вже 120 дітей. Бібліотека тісно співпрацює з міським центром соціальних служб для молоді, обласним центром позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю, палацом для дітей та юнацтва, міським мистецьким центром «Собор», обласною спілкою письменників, музичними школами, дитячою художньою школою, Косівщинською школою мистецтв. Для підтримки та заохочення дітей у їх творчості в бібліотеці влаштовуються персональні та колективні виставки дитячих робіт, проводяться концерти дитячих музичних шкіл №№ 1, 3, 4 за участю талановитих дітей, організовуються творчі зустрічі з обдарованими дітьми. Так, наприклад, у 2003 році в бібліотеці було оформлено 15 творчих виставок юних художників, організовано 7 творчих зустрічей з талановитими дітьми, проведено 7 концертів, на яких юні музиканти виступали перед ровесниками, демонструючи свої таланти. Для виявлення обдарованих дітей і поповнення банку даних «Обдарованість» у бібліотеці систематично у рамках дослідження «Твої творчі здібності» проводиться тестування та анкетування наших читачів.

Сьогодні особливою категорією користувачів залишаються підлітки, схильні до правопорушень. До банку даних важковиховуваних підлітків, що створено у бібліотеці, вже внесено 48 дітей, які знаходяться на обліку в міських відділах кримінальної міліції у справах неповнолітніх. Бібліотекарі приділяють цим дітям багато уваги, пропонують їм цікаві захоплюючі книжки, залучають до читання, постійно запрошують на масові заходи, що проводяться у відділах бібліотеки. Також з метою виховання правової культури у рамках «Обласної комплексної програми профілактики злочинності на 2001–2005 рр.» організовуються і проводяться бесіди, огляди, перегляди літератури та зустрічі з працівниками відділу кримінальної міліції у справах неповнолітніх Сумського міського відділу внутрішніх справ. На численні замовлення вчителів і класних керівників проводяться бесіди біля стенду «Права дитини», який оформлено у читальному залі бібліотеки. Тісні контакти налагоджено з Сумським слідчим ізолятором управління державного департаменту України з питань виконання покарань. Тільки за 2003–2004 роки до бібліотеки СІЗО було передано 1500 примірників літератури для неповнолітніх, яких засуджено і взято під варту.

Процеси інформатизації суспільства, комп'ютеризація бібліотек, поява комп'ютерів у родинах змінили уяву і вимоги людей до бібліотечного обслуговування. Окреслилися нові потреби, визначилися нові запити користувачів, нові форми отримання замовлень, що спонукає бібліотекарів вносити відповідні корективи у роботу щодо обслуговування своїх читачів. Ефективно і якісно реагувати на такі зміни нам дуже допомагає збір та аналіз інформації про уподобання, потреби, запити та інтереси сучасних користувачів.

Надмірне захоплення мас-медіа вважається однією з основних причин відволікання дітей від книги. Одним із «винуватців» відлучення дітей від дозвіллєвого читання є і комп'ютер. Ми, бібліотечні працівники, розуміємо, що комп'ютер в бібліотеці — це інструмент для більш повного, швидкого, зручного і точного отримання інформації, це привабливий для дітей технічний засіб, і водночас це один із шляхів залучення читачів до бібліотеки, засіб пробудження у них інтересу до книги. Адже від знайденої за допомогою комп'ютера інформації користувачі потім переходять до книги. Дослідження запитів старшокласників і молоді показують, що більшість з них цікавляться книгами про комп'ютери, а також електронними варіантами інформації, роботою в Інтернеті. Тому ми, бібліотечні працівники, докладаємо всіх зусиль до того, щоб допомогти користувачам зорієнтуватися не тільки у безмежному просторі книг і традиційних носіїв інформації, але й у світі електронної інформації.

Автоматизація бібліотечно-інформаційних процесів, впровадження та удосконалення бібліотечної технології, яка забезпечує максимальну оперативність та більш повне бібліотечно-бібліографічне обслуговування користувачів, є пріоритетним напрямком діяльності нашої бібліотеки. З 2003 року ми розпочали створення власних електронних ресурсів бази даних нових надходжень з краєзнавства, найближчим часом плануємо створення електронної картотеки «Все про все» (на базі енциклопедичних та довідкових видань) і також підключення бібліотеки до мережі Інтернет. Запровадження нових інформаційних технологій, використання новітньої техніки (6 комп'ютерів, ксерокс, кольоровий принтер, сканер та ін.) значно підвищує рівень видавничої діяльності бібліотеки — видання бібліографічних посібників, методично-бібліографічних матеріалів, пам'яток до ювілейних дат письменників тощо стало більш якісним і оперативним. Відтепер користувачі нашої бібліотеки мають змогу замовляти комп'ютерне оформлення рефератів, курсових та дипломних робіт, індивідуальний інформаційний список, копії документів, які придатні для сканування і ксерокопіювання.

Отже, сьогодні можна і необхідно розглядати дитячу бібліотеку як особливий осередок інтелектуального та культурного розвитку, освіти, інформації — невід'ємну, необхідну і бажану частину нашого суспільства.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 3/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей