Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Ольга Башкатова,
директор Запорізької обласної бібліотеки для дітей «Юний читач»

Місце читання в структурі дозвіллєвої діяльності дитини

Сьогодні світова спільнота нарешті починає усвідомлювати, що найбільшою цінністю є діти. Основним принципом соціокультурної політики щодо їхнього духовного, інтелектуального виховання і розвитку, самопізнання, самоосвіти та бібліотечного обслуговування є максимально можлива диференціація багаточисельних заходів. У структурі дозвілля підростаючого покоління, безперечно, вагоме місце як позашкільна соціоінституція займають бібліотеки. Соціологічне дослідження «Потреби населення в бібліотечних послугах», яке проводилося обласними методичними центрами два роки тому, підтвердило, що бібліотеки порівняно з усіма іншими культурно-освітніми установами користуються у жителів регіону найбільшою популярністю. 33,8% респондентів віддали перевагу бібліотекам, на другому місці — загальноосвітня школа (31,9%), а на третьому — лікарня (28,1%). Для значної частини підростаючого покоління дитяча бібліотека дійсно стала важливим осередком організації відпочинку і розваги поза домівкою у колі ровесників. Саме тому наша бібліотека, організовуючи дозвіллєву діяльність дітей, визначила для себе такі основні завдання:

  • розвиток і самоосвіта дитини через залучення її до читання, до пізнання світової та національної культури;
  • формування інформаційної культури особистості;
  • гармонійне поєднання соціалізації (оволодіння дитиною нормами і цінностями суспільства);
  • виховання творчих здібностей;
  • розвиток змістовного спілкування між користувачами, виховання культури спілкування та ін.

Реалізуючи ці завдання, ми поступово перетворюємо бібліотеку на своєрідну творчу лабораторію, під дахом якої працюють гуртки, різноманітні курси, поетичні вітальні, Мала Академія народознавства, клуб «Дозвольте відрекомендувати», ляльковий театр «Синій птах», які допомагають дитині розкрити свою індивідуальність, творчо розвиваючи свої здібності. Дані анкетного опитування «Бібліотека моєї мрії», проведеного минулого року ЦБС для дітей м. Запоріжжя, показали, що для наших юних користувачів бібліотека є місцем, де можна «пограти», «поговорити», «почитати журнали», «подивитися мультики», «просто посидіти, поки мами немає вдома». І, враховуючи ставлення дітей до бібліотек, як до центрів дозвілля, та характерні особливості кожної дитини, бібліотечні працівники дають можливість юним читачам самостійно вирішувати окремі питання, пов’язані з організацією діяльності самих книгозбірень, бібліотечних заходів, доручаючи їм, наприклад, вантажити макулатуру, допомогти в боротьбі з боржниками, рознести по школах оголошення про заходи, організувати аудиторію тощо.
Працюючи з дітьми, ми дотримуємося принципу: книга плюс дитяча творчість, адже індивідуальність і творчі задатки дитини розкриваються лише при безпосередній її участі у тому чи іншому заході. Давно відомо, що ставлення людини до книги формується у молодому віці. Саме тому особливу увагу приділяємо залученню дітей до читання, заохоченню їх до спілкування з літературним словом, пошуку книг для душі. І особливість такої роботи полягає не лише у тому, щоб дати дитині прочитати ту чи іншу книгу, а й навчити її вибирати для себе літературу самостійно завдяки іграм, конкурсам, вікторинам, відеоподорожам, ляльковим спектаклям, яскравим, оригінально оформленим книжковим виставкам, посібникам–іграшкам. Організувати дозвілля школярів, стимулювати процес читання на основі принципу «читання–задоволення» допомагають комплекси заходів, що розробляються і проводяться працівниками дитячих бібліотек. Зокрема, це творча програма відділу обслуговування молодших школярів ОДБ «Юний читач» — «Ключі від літа», до якої увійшли цікаві конкурси, веселі турніри, літературні та народознавчі цікавинки «Як зробити день веселим», «Хто придумав етикет», «Веселі, розумні, кмітливі — ми», «Лицарі, відгукніться!», «Кумири наших батьків», «Такі гарні горщики, так і з’їли б з борщиком» тощо.
Мелітопольська міська дитяча бібліотека «Мальвіна» спільно з міським відділом освіти та міським літературним об’єднанням організували для юних мелітопольців заочну літературну подорож «Навколо світу за 90 днів». Під час її проведення діти знайомилися з цікавими книжками, захоплюючими фільмами, брали участь у конкурсах дитячого малюнка, м’якої іграшки та виробів з природного матеріалу, а у колективній праці «Створюємо книгу» вони втілювали свої творчі фантазії. За прочитане, побачене, зроблене власними руками учасники отримували гроші — «мальвінки», які в кінці подорожі обмінювалися на призи. І не біда, якщо на самому заході дитина не відразу помітить рекомендації, книги та поради, адже позитивні емоції в процесі ігрових заходів це передумова появи інтересу дитини до свідомого вибору книг. Не залишають дітей байдужими виставки з активною формою подачі матеріалу: виставка–гра, виставка–діорама, виставка–конкурс, виставка–кросворд, виставка–подорож, виставка–оповідання, виставка–хобі, виставка–роздум, виставка–діалог. Саме вони, надаючи інформацію, виявляють інтелектуальний рівень дитини та пробуджують її інтерес до читання і книги. Для дітей властиве не просто споживання інформації, навіть дуже цікавої інформації, а сам процес її пошуку. Тому головоломки, шаради, ребуси, хвилини роздумів, цікаві питання вікторини — обов’язковий атрибут кожної книжкової виставки, організованої в бібліотеці для підлітків. Для прикладу назву деякі: «Ваша думка: читати чи не читати?», «Дивлюсь. Дивуюсь. Дізнаюсь.», «Книги: поміркувати й відпочити», «Ти — мені, а я — тобі», «Читай. Думай. Пам’ятай.», «Згодимось? Посперечаємось? Обговоримо? Розкажемо?». І використання ігрових прийомів у масових заходах є також ефективним засобом підвищення їхнього інтересу до читання і сприяє організації розумного використання дитиною свого вільного часу. Потрапляючи в ігрову атмосферу заходів, діти ніби й не помічають, що вони вчаться, розвивають інтелект, пізнавальну діяльність, самореалізуються в творчості.
Активно працюючи над організацією змістовного дозвілля наших читачів, бібліотека об’єднала навколо себе зацікавлених людей — педагогів дошкільних закладів та загальноосвітніх шкіл, психологів, юристів, медиків, соціальних працівників і працівників державних служб, що опікуються проблемами дітей. Зокрема, налагоджена плідна співпраця з обласними управліннями у справах сім’ї та молоді, у справах національностей та міграції; обласними центрами соціальних служб для молоді, краєзнавства та туризму для дітей та молоді; міським палацом творчості для дітей та юнацтва; загальноосвітніми, художніми, музичними школами та школами мистецтв.  Безумовно, це тільки частина нашої роботи з дітьми в плані організації їх дозвілля, позашкільного виховання та ін. У перспективі — застосування сучасних новітніх інформаційних технологій, зокрема, мріємо про створення в бібліотеці Інтернет-клубу. І хоча достатніх фінансових можливостей у нас поки що немає, колектив бібліотеки та її користувачі впевнені, що у цій благородній справі ми, безумовно, знайдемо людей, охочих допомогти.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 7/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей