Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра

Ольга Шарабура,
директор Дніпропетровської обласної бібліотеки для дітей

Українська книга як фактор виховання загальнолюдських цінностей,
інтелектуального розвитку та духовного зростання читачів–дітей

Сьогодні дитячі бібліотеки області вбачають популяризацію української книги, історії України, особливо історії свого краю, народних традицій, обрядів, фольклору одним з пріоритетних напрямків своєї роботи. І чільне місце у такій діяльності займає співпраця нашої обласної бібліотеки для дітей з секцією дитячих письменників Дніпропетровської організації Національної спілки письменників України.
У Дніпропетровській області дітей дошкільного та шкільного віку обслуговують 81 спеціалізована бібліотека для дітей та 483 сільські філії. Серед спеціальних книгозбірень — 1 обласна, 61 — міська, 19 — районних бібліотек для дітей. Функціонують також 2 самостійні ЦБС для дітей: Дніпропетровська (22 бібліотеки) та Криворізька (20). За 2004 рік в області обслужено 276835 користувачів, яким видано 2013780 прим. документів. Книгозабезпеченість становила 18,4 прим., а обертаність бібліотечного фонду — 1,7. Справжнім святом у 2004р. для читачів області стало надходження до бібліотек української книги. Згідно Закону «Про мови» область отримала близько 8,0 тис. прим. книг, серед яких: «Українські билини», Мензатюк З. «Наші церкви», Бібік Н. «Зростаймо громадянами», «Дивокрай», «Таємниці віків», «Свята різних народів», «Спадщина поколінь», а також книжки серії «Я пізнаю світ» та «Світ навколо нас».
Специфікою роботи у відділі обслуговування дошкільників та учнів 1–4 класів є те, що діти лише оволодівають технікою читання та мовлення, і тому перші зустрічі з українською книжкою стають для них яскравими і незабутніми, викликають бажання доторкнутися до великої духовної спадщини свого народу, взяти красу слова, мудрість і людяність. Надходження до фонду нових книг О. Сенатович, Т. Коломієць, Г. Чубач та інших видань для малечі, яскраві книжки видавництв «А-ба-ба-га-ла-ма-га», «Дніпрокнига» значно розширили можливості роботи відділу в цьому напрямку. Протягом багатьох років для дошкільнят віком від 2 до 5 років при відділі діє українознавча студія «Калинята», яка з цього року започаткувала нову програму — «Зернятка». В ігровій формі вихованці двох дитячих садочків знайомляться з українською абеткою (цикл заходів «Веселе місто Алфавіт»); відкривають для себе сторінки історії (голосні читання «Було колись в Україні»); пізнають перлини народної мудрості (фольклорні хвилинки «Народ скаже, як зав’яже»); беруть участь в інсценуванні казок і проведенні народних свят та обрядів (казка–свято «Найкраща сукня для Весни»); за віршами та казками вони знайомляться з оточуючим світом (віршована гра «Подорож до веселки», зоолото «Пухнасті та смугасті»); просто слухають цікаві твори. В основі будь-якої форми роботи лежить книга або друковані твори з дитячих журналів «Малятко», «Стежка», «Дивосвіт», «Вулик», «Пізнайко», а для перевірки розуміння дітьми розкритого матеріалу та засвоєння ними певної лексики після кожного 15–20-хвилинного заходу проводиться експрес-опитування.
Завдяки новим надходженням останніх років працівники молодшого відділу можуть запропонувати учням 1–4 класів різноманітний репертуар літератури українською мовою. Ми маємо можливість задовольнити потреби школярів молодшої школи у позакласному читанні, рекомендувати їм цікаві видання для самостійного читання. Великою популярністю користується серія видань «Хрестоматія школярів», різножанрові читанки–хрестоматії — «Казки. Вірші. Оповідання», «Кришталеве джерельце», «Перший дзвоник», «Добридень, школярику!». Саме такі хрестоматійні видання допомагають нам формувати програму «Читанка» (цього року вона має назву «Коло читання») для позакласного та літнього читання, оскільки в них враховуються вимоги шкільної програми. Якщо читання несе дітям задоволення та радість, вони залюбки беруть участь у літературних іграх–подорожах «Подорож у світ казковий, де лунає рідна мова», «Все — як насправді», «З Веселиком — до пригод!» за творами улюблених письменників — В. Нестайка, А. Костецького, Г. Бойка, Л. Письменної, Я. Стельмаха. Після ретельного знайомства з книгами читачі відповідають на «каверзні» запитання, пізнають героїв за описом, аналізують мотивацію та наслідки їхньої поведінки, знаходять у загадкових конвертах чарівні предмети, дофантазовують деякі епізоди, розшифровують таємничі написи. Таким чином стимулюється дитяче читання, поєднуються і розвиваються навички читати й аналізувати прочитане та вміння засвоювати моральні уроки. Мабуть, найбільш вдало переплітаються краса українського слова та висока моральність у невеликих, незамінних за своєю цінністю, творах В. Сухомлинського. Кожна його казка чи оповідання — це маленька перлинка найкращих людських чеснот, це підказка дорослим та дітям, як жити, щоб бути на землі Людиною. Незалежно від ювілейних дат книга В. Сухомлинського «Казки школи під голубим небом» кожного року інтерпретується в різноманітних заходах відділу — це і голосні читання «Співуче пір’ячко», години роздумів «Відчути у собі Людину», інсценування «Скільки ж ранків я поспав!», «Моя мама — найкраща» та інші.
Читання сучасного читача–школяра має свої особливості. Сьогодні пріоритетні ділове читання та коротка змістовна інформація тому, що, вже починаючи з початкових класів, діти пишуть повідомлення і міні-реферати. До послуг таких читачів у бібліотеці велика кількість дитячих енциклопедій та інших довідкових пізнавальних видань: «Велика дитяча енциклопедія», «Книга знань», книги серії «Все про все». Ці та інші видання складають основу виховання культури читання, розвивають навички пошуку потрібної інформації, яким діти навчаються під час бібліотечних занять, що проводяться в бібліотеці. Своєрідним підсумком отриманих знань стають бібліографічні та пізнавальні ігри, конкурси, турніри ерудитів, симультанні вікторини, ерудит–лото — «Знайду, прочитаю, відповім», «Все про все», «Наймудріший».
Українська книга широко впроваджується в коло родинних (сімейних) читань. Бібліотекарі, виступаючи на батьківських зборах у дошкільних, позашкільних та навчальних закладах, знайомлять батьків з кращими виданнями, пропонують їх для використання, підказують шляхи залучення дітей до самостійного систематичного читання. Під час проведення в бібліотеці Дня дошкільника та Дня батьків українська дитяча книга — на особливому місці. Протягом року читачі відділу можуть ознайомитися з перлинками українського книговидання, які отримала бібліотека, переглянувши книжкові виставки «Дитяча книга України — духовність кожної родини», «Дивосвіт нової книги», «Письменники живуть поруч».
Популяризуючи українську книгу серед читачів–учнів 5–9 класів, ми допомагаємо їм формувати уявлення про шляхи розвитку національного мистецтва слова, його самобутність, художньо-естетичну цінність. Переважна частина учнів читає українську літературу за шкільною програмою, і тільки кваліфікована рекомендація бібліотекаря–фахівця може по-справжньому зацікавити читача щодо подальшого свідомого читання.
Постійне ретельне вивчення бібліотечного фонду сприяє якісному поповненню його українською книгою. У 2003 р. часопис «Українська література в загальноосвітній школі» (№9) представив проект програми з української літератури для 12-річної школи, а обласна бібліотека спільно з видавничою агенцією «Календарі України» провели І етап дослідження щодо вивчення попиту творів українських письменників серед школярів 5–11 класів для випуску альбомів «Українські письменники. Портрети та ілюстрації». Метою цього вивчення було визначення ролі і місця української художньої книги у читанні учнів 5–9 класів, виявлення відповідності книжкового фонду запитам цієї категорії користувачів та удосконалення роботи з пасивною частиною фонду. В процесі роботи з’ясувалося: діти і підлітки виявляють підвищений інтерес до кращих зразків української художньої літератури, серед яких твори таких видатних авторів, як: В. Стус, О. Олесь, П. Куліш, І. Багряний; абсолютний лідер — Т.Г. Шевченко; 55% користувачів віддають перевагу прозовим творам; 20% — захоплюються поезією; 9% — драматургією, а 16% читачів середнього віку продовжують віддавати перевагу казкам.
Вивчення інтересу читачів до української книги сприяло створенню у відділі обслуговування учнів 5–9 класів літературних об’єднань: «Чарівний ліхтар» та «Міф»  (Ми і фантастика). Літературна  вітальня «Чарівний ліхтар» об’єднує шанувальників літератури та поезії. На її засіданнях проводяться літературні вікторини, ігри, огляди літератури, зустрічі з письменниками, КВК: «Якщо знаєш — відгадай», «Крізь призму мови», «Краса душі у слові народнім», «Мовні завдання та мовні змагання», «У світі літературних термінів». А ті, хто полюбляє фантастику та сам намагається писати, об’єдналися у клуб «Міф» під керівництвом письменника–фантаста В.В. Савченка. Крім розгляду власноруч написаних творів, на засіданнях гуртківці знайомляться з новими надходженнями, зустрічаються з письменниками, відвідують виставки в літературному музеї.
Справжнім відкриттям дитячих талантів став конкурс «О, мово моя — душа голосна України». Після його проведення обласною бібліотекою для дітей було започатковано видання збірки творчо обдарованих дітей Дніпропетровщини «Ластів’ята». Вже видано дві книги, зараз готуються до видання 3 та 4, до яких свій творчий доробок надіслали більше 130 авторів–початківців.
Презентації збірок «Ластів’ята» — це справжнє свято, під час якого, завдяки спілкуванню з талановитими, цікавими та знаними людьми, у дітей закладаються основи духовного виховання. В гостях у читачів вже були: Архієпископ Дніпропетровський та Павлоградський; владика Іриней; депутат Верховної Ради С.А. Бичков; директор страхової компанії «Даск»; почесний читач бібліотеки, редактор збірки «Ластів’ята», письменник, член Національної Спілки письменників України Б.Т. Карапиш. Ниточка єднань не розривається. Вже презентували окремі збірки юних дарувань — Володимира Буги, Таїсії Колесникової, Оксани Сердюкової, Надії Перчаник. Схвальну оцінку за проект видання «Ластів’ят» отримали від губернатора області Ю.І. Єханурова, який у серпні 2005 року відвідав бібліотеку.
Традиційно в Міжнародний день захисту дітей бібліотека проводить захід, який об’єднує сім’ю, родину навколо книги. Керуючись календарем пам’ятних дат «Книги–ювіляри 2004 року» (видається щорічно відділом довідково-бібліографічного та інформаційного обслуговування), провели обласне свято «Дитяча книга України — духовність кожної родини» за підтримки управління культури облдержадміністрації, ВАТ «Дніпрокнига», письменницької організації.
Один з напрямків методичного забезпечення дитячих бібліотек спрямовано на допомогу вивченню шкільних програм. Вже декілька років видається серія літературознавчо-бібліографічних матеріалів на допомогу шкільній програмі «Українські письменники в шкільній програмі». Цього року видання присвячене 110-річчю від дня народження М.Т. Рильського «Велетень української культури ХХ століття». Відділ мистецтв започаткував методичний матеріал «Галерея осіб, дорогих нації», який звертає увагу на знаменні дати в галузі мистецтва.
Всі заходи, які проводяться з дітьми в бібліотеках області, спрямовані на те, щоб закласти в душі юних громадян України зернятка добра, любові, знань, щоб через певний період вони густо та рясно проросли інтелектом, духовністю та високими загальнолюдськими цінностями.

Я вірю, що колись настане день,
І збудуться Шевченка заповіти.
До українських книг і до пісень
Потягнуться усі: дорослі й діти.

І буде поспішати дітвора
В свою бібліотеку, мов до храму

Дорогою надії і добра
Простелену дитячими книжками.

(«Пісня про бібліотеку» Н.А. Лебідь)

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 7/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей