Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Донецька область

Антоніна Гощанська,
зав. відділом методичної роботи та бібліотечного маркетингу Донецької ОДБ ім. С. М. Кірова

Дитячі бібліотеки Донеччини у пошуках вірної стратегії

Сьогодні бібліотеці, щоб вижити й існувати в ринкових умовах, треба заявити про себе як про соціально необхідну установу, спроможну забезпечити якісне та оперативне задоволення інформаційних потреб користувачів. Адже зараз бібліотека повинна сприйматись як інформаційний центр інтелектуального розвитку, морального і духовного становлення, як центр спілкування.

Пріоритетними напрямами, що визначають бібліотечну політику в області є: аналіз і прогнозування розвитку бібліотечної справи в регіоні; організація і керування організаційними процесами в ЦБС області; створення системи безперервної освіти бібліотечного персоналу області, упровадження нових інтерактивних форм навчання; удосконалення інформаційного забезпечення бібліотечного персоналу області; розвиток професійних контактів; об’єднання зусиль 3-х методичних центрів у розробці єдиних методологічних і методичних підходів до вирішення проблемних питань управління бібліотечною справою в регіоні.

Бібліотеки Донеччини мають великі інформаційні ресурси — 42348 тис. прим. документів, що надаються користувачам у межах інформаційної та популяризаторської діяльності бібліотек. Сфера впливу бібліотек дуже значна, про що свідчить кількість користувачів — 282,3 тисячі дітей області та книговидача, що дорівнює майже 6 млн. прим. Мережа складається з 713 книгозбірень, об’єднаних у 45 спільних і 3 самостійні дитячі системи. Серед них — 119 спеціалізованих дитячих бібліотек, 374 — сільських. В області створено та продовжують функціонувати нові типи бібліотек: сімейного читання, національного відродження, дозвілля, правової та екологічної просвіти, естетичного виховання, будинки–музеї, «світлиці», навчально-пізнавальні, краєзнавчі центри, книжковий дім та інші. Вивчити і впровадити в практику нові форми і методи роботи непросто. Необхідно все зважити, проаналізувати наявне, відібрати краще, апробувати в існуючих умовах. Цьому сприяє одна з основних функцій методичної роботи — аналітична. Аналіз статистичних даних, планів та інших документів ЦБС області розкриває роботу в динаміці, об’єктивно свідчить про досягнення за певний період, виявляє проблеми. Прикладом того, як аналітична функція сьогодні все більше трансформується в діагностичну, може служити проведення експертно-діагностичних обстежень ЦБС області. Це дещо нова методика аналізу їхньої діяльності. Протягом трьох останніх років фахівцями 3-х обласних методичних центрів були обстежені 24 центральні бібліотечні системи. За формою це нагадує добре відомі комплексні перевірки. Однак від традиційних перевірок вони відрізняються. Тут об’єктом обстеження виступають в цілому ЦБС, а не окремі напрями її діяльності або структурні підрозділи. Метою ж діагностування є не виявлення недоліків у роботі та пошук винних, а вивчення проблем і особливостей ЦБС з метою їх осмислення і подальшого вирішення. Результати обстежень ЦБС доводяться до керівництва органів культури на місцях. Спільними зусиллями фахівців ЦБС за допомогою методичних рекомендацій спеціалістів обласних бібліотек виробляється стратегія подальшого розвитку. За результатами обстежень у колективах ЦБС в останній день перевірки не тільки підбиваються підсумки, але й проводяться своєрідні міні-курси з проблемних питань функціонування структурних підрозділів обстежуваних ЦБС, з підвищення кваліфікації бібліотечного персоналу та інших питань. Соціологічно-дослідницька та маркетингова діяльність посіла відповідне місце в роботі бібліотек. Такі соціологічні дослідження, як: «Бібліотека очима дітей», «Читач і духовність», «Моя майбутня професія», «Наші читачі: хто вони, які вони?», «Що всього найважливіше дітям?» дають можливість виявити реальний стан справ, зробити висновки, визначити стратегію і тактику подальшої діяльності бібліотек.

Історію і сьогодення бібліотечної справи творять люди, які віддають свої сили, знання та душу улюбленій справі. У дитячих бібліотеках області сьогодні працюють 454 бібліотечних працівника. Це люди різні за віком, освітою (66,5 % спеціалістів), посадою. Робота з бібліотечним персоналом області — це один із провідних напрямів діяльності обласної бібліотеки як методичного центру. Сьогодні доведено, що професіонал має навчатися безперервно. Фахівець повинен поновлювати 5% теоретичних і 20% практичних професійних знань. Однією з найбільш розповсюджених традиційних форм підвищення компетентності, що дозволяє різнобічно і планомірно висвітлювати питання теорії і практики бібліотечної справи, залишається семінар. Вироблена роками система фахового навчання виправдала себе і продовжує функціонувати, наповнюючись новим змістом, формами. Обласний семінар має давні традиції і проводиться щорічно на базі однієї із ЦБС. Цей захід значною мірою сприяє підвищенню уваги до бібліотек з боку місцевої влади. Так, обласний семінар 2005 р. «Дитяча бібліотека як середовище розвитку інтелекту та творчих здібностей» відбувся на базі Селидівської ЦБС. Завдяки його проведенню було відремонтовано приміщення бібліотеки, придбано комп’ютер і сканер, фонд поповнився новою літературою. Цікавими були семінари, що проводилися на місцях: «Реклама книги і бібліотека» (Селидівська МЦБС), «Зберігаючи традиції, шукати нове» (Мар’їнська РЦБС), «Бібліотека для дітей на допомогу виховним процесам в школі» (Добропільська МЦБС), «Методика масової роботи з читачами в умовах сьогодення» (Краснолиманська МЦБС), «Пошук інформації в мережі Інтернет» (Костянтинівська МЦБС). Але ця форма також модернізується. Так, минулого року Харцизька ЦБС провела семінари–практикуми «Бізнес-план бібліотеки», «Дитяча бібліотека — гарант права дитини на інформацію», на яких розглядалися питання розробки бізнес-плану бібліотеки, особливості його складання, формування основ інформаційної культури читачів, інформаційного забезпечення запитів читачів–дітей та організаторів дитячого читання в сучасних умовах. Продовжує роботу школа завідуючих–початківців «Бібліотечний маркетинг», «Основи керування бібліотекою–філією», де розглядалися питання про надання бібліотечних послуг, зміст і специфіку бібліотечного маркетингу, добір кадрів та ін. Спільно з управлінням народної освіти в Макіївській ЦБС пройшов фестиваль творчих ідей у рамках школи творчої майстерності «Підтримай іскру, дай стати зіркою», у програмі якого були консультації фахівців, тренінги психологів, обмін досвідом. Маріупольська ЦБС для дітей організовувала навчання на курсах «Майстер-клас». Теоретичні лекції, тренінги, консультації та тести проводяться провідними фахівцями центральної бібліотеки. Семінар–тренінг «Інноваційний пошук — основа розвитку бібліотек» організувала Донецька ЦБС для дітей. Уперше тут було застосовано ігрове моделювання. Використання тренінгових методик у практиці підвищення професійного рівня бібліотечних працівників є одним з позитивних моментів. Сьогодні очевидно, що такі проблеми, як адаптація до змін, стратегічне планування, управління персоналом має будь-яка установа.

Працівники дитячих бібліотек щорічно беруть участь у спільних заходах трьох обласних бібліотек — дні директора, школі–семінарі, семінарах–тренінгах, школах творчої майстерності, під час проведення яких піднімаються актуальні питання роботи з юними читачами. Такими у 2005 та 2006 роках були: обласна школа–семінар «Масова робота публічної бібліотеки: сучасні вимоги, традиції та інновації» у Макіївській ЦБС; обласний семінар–тренінг «Розробка і впровадження програм інноваційних проектів у практичну діяльність бібліотек» у ОУНБ ім. Н.К. Крупської; школа передового досвіду «Комп’ютерні технології у бібліотеках» у Костянтинівській ЦБС; семінар–акція «Ми відповідаємо за землю, на якій живемо: внесок бібліотек у вирішення проблем екологічної безпеки» в Артемівській МЦБС.

Сільським бібліотекам через об’єктивні і суб’єктивні причини найважче пристосуватися до реалій сьогодення. Проблемні питання розвитку сільських бібліотек обговорюються на щорічному зльоті бібліотек села та інших формах зустрічей. У 2006 році обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова зібрала працівників сільських бібліотек у школі майстерності «Робота з юними читачами в сільській бібліотеці: проблеми, роздуми про виховання нової людини». Це була спроба підвищення професійної компетентності сільських бібліотекарів, які сьогодні через фінансові труднощі позбавлені можливості знайомитися з професійною літературою, професійними періодичними виданнями, виїжджати до інших бібліотек. Звичайно, підготовка таких заходів вимагає глибокого вивчення досвіду роботи бібліотек і вироблення конкретних методичних рекомендацій.

Головним завданням системи підвищення кваліфікації є донесення до бібліотекарів нової інформації, кращого досвіду, новітніх дієвих форм та методів роботи з читачем. 2005 року разом з Донецьким навчально-методичним центром було організовано курси підвищення кваліфікації для працівників дитячих бібліотек «Шляхи удосконалення змісту і інноваційні форми роботи з читачами–дітьми». У системі навчання використовувались активні форми: дискусії, ділові ігри, розгляд проблемних ситуацій, тестування.

В єдиному науково-методичному просторі для бібліотек області мали місце і обласні огляди, конкурси, що стимулювали розвиток творчості, орієнтували кадри на нове мислення, підвищували імідж бібліотек, окремих працівників. Метою обласного конкурсу «Бібліографічні горизонти ХХІ століття» було розвиток творчих можливостей колективів бібліотек в організації інформаційної та довідково-бібліографічної роботи, стимулювання талановитих і професійно досвідчених працівників, але головним було формування інноваційної поведінки бібліотечних фахівців. Конкурс проводився протягом 2001–2005 рр. у 5 турів. Переможцями стали бібліотеки міст Маріуполь, Красноармійськ, Макіївка, Харцизьк. За підсумками конкурсу було видано дайджест. Дитячі бібліотеки брали активну участь в обласному конкурсі на кращий сценарій «Збережемо пам’ять про подвиг», присвячений 60-річчю Великої Перемоги. Кращими були: урок–пошук «Війною вкрадене дитинство» (м. Дружківка); година–спогад «Подвиги юних сяють в віках» (м. Торез); літературно-поетичний меморіал «Я родом не з дитинства, а з війни …» (м. Донецьк).

Чітке бачення місця бібліотек у сучасній соціально-культурній інфраструктурі визначено у Законі України «Про концепцію державної політики в галузі культури на 2005–2007 роки», на регіональному рівні —в рамках комплексної програми «Стратегія розвитку культури Донеччини».

Через участь у державних, регіональних програмах зростає значення і роль бібліотек у житті міста, району. Особливої уваги заслуговують міські програми: «Підліток» Шахтарської МЦБС; «Здорові діти — здорова нація» Донецької ЦБС для дітей; «Дитинство різнокольорове» Єнакіївської МЦБС; Міська програма запобіганню дитячої бездоглядності Макіївської МЦБС; «Фізичне виховання — здоров’я нації» Харцизької МЦБС; «Дитяча бібліотека — центр додаткової освіти» Горлівської МЦБС. Цільові комплексні програми допомагають оцінити та сконцентрувати ресурси, але найефективніше ці програми реалізуються там, де вони стають часткою програм збереження і розвитку культури міста, району. Наприклад, бібліотеки Першотравневого району вже декілька років беруть активну участь у реалізації міської програми «Підвищення рівня задоволення потреб населення Першотравневого району у сфері культури на 2005–2007 роки». Результатом цього є зміни в матеріально-технічному стані бібліотек та зростання інтересу жителів району до закладів культури, книги і читання.

Проблема людини і людяності хвилювала суспільство в усі часи. У рамках загальної програми «Душу зцілить добро» дитячі бібліотеки м. Донецька працюють з дітьми з обмеженими можливостями, дітьми–інвалідами, дітьми з багатодітних та проблемних сімей. Разом з обласним відділенням Фонду України соціального захисту інвалідів, з центром реабілітації «Радуга», медичними закладами, дитячими притулками вони навчають дітей спілкуванню та навичкам взаємної допомоги, радіти успіхам ближніх та поділяти їх скорботу, любити та жертвувати, плакати та сміятися, переживати та сподіватися. У 2005 р. бібліотеки цієї системи провели фандрейзингову роботу, результатом якої стало одержання коштів для придбання подарунків дітям–інвалідам.

Бібліотеки області прагнуть зробити свій внесок у виховання творчої еліти України, інтелектуального потенціалу нації. Ця робота спрямована на розвиток дитячих обдарувань, пізнавальних інтересів, сприяння емоційному та естетичному розвитку дітей. Завдячуючи книзі, бібліотекарі допомагають їм робити перші кроки до творчості. Справжнім відкриттям талантів стали обласні конкурси дитячої творчості, започатковані методичним відділом обласної бібліотеки: «Бібліотека в моєму житті», «І ширшає коло друзів», «Живої природи душа промовляє». Обласна бібліотека забезпечувала участь дитячих бібліотек області у всеукраїнських конкурсах «Нащадки пам’ять бережуть» (2004 р.), «Хочу читати», «Найкращий читач» (2005–2006 рр.). Серед форм і методів роботи чільне місце належить залученню обдарованих дітей області до творчості, активізації роботи гуртків та клубів за інтересами, співпраці зі школами мистецтв, будинками творчості, музеями. 129 клубів за інтересами об’єднують майже 10 тисяч читачів–дітей, допомагаючи їм розкрити себе.

Союзником і партнером бібліотек у популяризації читання серед дітей стали засоби масової інформації, які рекламують можливості бібліотек та ринку бібліотечних послуг. Враховуючи «теле- і радіозалежність» сучасних дітей і підлітків, працівники бібліотек все частіше стають гостями місцевого телебачення. Так, бібліотечні заходи Артемівської, Дружківської, Краматорської, Макіївської МЦБС, Маріупольської ЦБС для дітей часто показують у телевізійних новинах на каналах «TV–Сигма», «Сфера», «Юніон», «Скіф–2», КРТ. На шпальтах періодичних видань друкуються матеріали бібліотек про їхню історію, розповіді про найцікавіші бібліотечні заходи, інтерв’ю з читачами, бібліотекарями, реклама нових надходжень.

Завдяки творчому підходу до видавничої діяльності бібліотеки видають різні види друкованих матеріалів: методичні рекомендації, рекомендаційні списки літератури, дайджести, інформаційні бюлетені, сценарії, досьє, буклети, збірки віршів, запрошення–оголошення, програми заходів, листівки, пам’ятки, рекламні проспекти, що розробляються для задоволення інформаційних потреб або пізнавальних інтересів широкого кола користувачів, серед яких можна назвати «Країна казкова — країна книжкова», «Берегиня сімейного вогнища», «Мова рідної природи», «Книжкові іменини — чудові дні весни», «Інтернет для абітурієнта», «Екологічна блискавка», «Краща вакцина від СНІДу — інформація», «Острівець щасливого дитинства» та ін.

Кардинально змінюється інформаційно-бібліографічна діяльність бібліотек. Використання нових інформаційних технологій розглядається ними як пробудження інтересу до книги та пізнання. Таким чином, одним із напрямів розвитку дитячих бібліотек як інформаційних центрів була і є автоматизація бібліотечних процесів. Адже сучасна дитяча бібліотека повинна відкривати доступ до світової інформації як на традиційних, так і електронних носіях. Сьогодні тільки 10 ЦБС області мають в дитячих бібліотеках комп’ютери, а 2 бібліотеки (м. Артемівськ, м. Краматорськ) мають доступ до Інтернет. У спільних ЦБС міст Дружківка, Костянтинівка, Макіївка, Харцизьк, Слов’янськ дитячі бібліотеки також мають доступ до Інтернет. Приємно стверджувати, що наші бібліотеки посіли відповідне місце в інформаційному просторі завдяки наданню своїм користувачам широкого доступу до інформації, спектру різноманітних послуг, створенню нових інформаційно-аналітичних продуктів.

Отже, шлях розвитку дитячих бібліотек ми бачимо у створенні інтегрованих бібліотек, в яких поєднуються традиційні та електронні ресурси, застосовуються сучасні інформаційні технології та впроваджується інноваційна діяльність; акумулюються й активно використовуються нові знання — і все заради підтримки читання з метою формування функціонально грамотного інформаційного суспільства.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 6/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей