Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Слово головного редактора

Бібліотека для дітей — осередок духовності

Минають віки, змінюються покоління та соціальний устрій суспільства — незмінними залишаються тільки духовні і моральні цінності людства. Сьогоднішній цікавий і водночас складний світ несе нам нові перспективи, творче натхнення, і водночас кидає виклик. На багато що починаєш дивитися по іншому, багато що переоцінюєш, розуміючи при цьому, що характер ХХІ століття визначатимуть наші діти. Формування та розвиток духовного світу людини, як і все, розпочинається з дитинства, залежить від сім'ї, школи, оточення та, звісно, книги — невичерпного джерела мудрості і знань. Чим раніше до рук дитини потрапить потрібна книга, яка навчить її відрізняти добро від зла, обирати вірних друзів, пробудить громадянську самосвідомість, тим скоріша вона сформується як особистість.

Саме дитячі бібліотеки України, маючи сьогодні достатній інтелектуальний потенціал, спроможні через книгу залучити своїх юних читачів до традиційної культури нашого народу, національного коріння, духовних цінностей, героїчного минулого, формувати їхню активну життєву позицію. Широке використання філософської, наукової, соціологічної, психологічної та художньої літератури допомагає визначити два пріоритетних напрями духовного виховання підростаючого покоління — це морально-естетичний та патріотичний.

Особливу роль в морально-естетичному вихованні має займати індивідуальна робота з читачем, психологічна допомога бібліотекаря під час бесід про книгу та такі інноваційні форми, як хвилини довіри, брифінги, сеанси словесного впливу тощо. Ці заходи сприятливо діють на дітей, розвиваючи почуття любові до ближнього, виховуючи відчуття відповідальності за свої вчинки, поважне ставлення до батьків і старшого покоління, вміння органічно входити до колективу та впевнюють їх у справедливості слів Сент-Екзюпері, про те, що сама велика розкіш — розкіш людського спілкування.

Підходячи до проблеми патріотичного виховання необхідно визначити його основні напрями — національно-патріотичний, краєзнавчий, військово-патріотичний, героїко-патріотичний. Ефективним джерелом патріотичного виховання є краєзнавство, яке формує у дітей почуття любові до малої Батьківщини, пробуджує гордість за свій народ, віру в його майбутнє. У бібліотеках відкриваються краєзнавчі куточки, кімнати, клуби, гуртки, організовуються краєзнавчі дитячі експедиції, де діти дізнаються про історію краю, традиції та національні особливості. Плідною і дієвою є робота краєзнавчих клубів та любительських об'єднань як центрів національно-патріотичного розвитку. Останнім часом популярними стали різноманітні конкурси дитячої творчості. З 1 червня по 19 грудня 2006 року Український фонд соціальних гарантій військовослужбовців та ветеранів Збройних сил і Національна бібліотек України для дітей проводять Всеукраїнський конкурс дитячої творчості «Моя мала Батьківщина» (виготовлення книги-саморобки). Цікавими були конкурси «Нащадки пам'ять бережуть!», «Моя майбутня Батьківщина», «Київ — Європейська столиця очима дітей». Тобто вибудовується певна система патріотичного та морально-естетичного виховання, яка привчає наших читачів до думки про збереження і вивчення традиційної культури, виховує в них національний характер мислення, моральність, патріотизм, естетичне самопізнання.

Говорячи про аспекти духовного виховання дітей не можна не згадати і про рекреаційну функцію дитячих бібліотек, яка полягає у організації змістовного дозвілля, формує культурні потреби дітей і підлітків, розвиває здібності, ініціативність, творчість і комунікативність. Недаремно відомий психолог Л.Виготський говорив, що дитина активно розвивається, якщо її дії спрямовані на досягнення мети та певних завдань, які вона може вирішити разом з іншими. Як центри дозвілля бібліотеки не тільки забезпечують читачів літературою, а й залучають їх до спілкування у різноманітних об'єднаннях за інтересами, відео-клубах, салонах, дискотеках. Гарним прикладом у такій роботі є ЦБС м.Миколаєва, Львівська ЦМБ для дітей, ЦДБ м.Севастополя, Херсонська ОДБ.

З огляду на це ми можемо сказати, що саме сучасні дитячі бібліотеки мають бути тими культурними осередками, де діти не тільки розвивають свої інтелектуальні здібності та естетичні смаки, а й отримують навички духовного спілкування, критичного мислення, творчої уяви. Сподіваємося, що дитячі бібліотеки України є сьогодні для кожної дитини «унікальним соціальним інститутом дитячого життя».

Президент Української асоціації працівників бібліотек для дітей
Анастасія Кобзаренко
 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей