Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві




Інна Хоменчук
зав. відділом мистецтва Миколаївської обласної бібліотеки для дітей ім. В. Лягіна

 

Використання бібліотечних, педагогічних,
психологічних форм і методів у обслуговуванні читачів-дітей

Як знайти заповітний ключик до сердець дітей, розкрити резерви їхнього творчого розвитку? Відповідь одна — з пильною увагою і доброзичливістю вивчати процес становлення особистості дитини у різні роки її життя. Молодші школярі вже мають деякий досвід творчості. У їхніх роботах (малюн­ках, виробах і т.п.) відчувається багатство фантазії, швидке й енергійне виконання, підкуповує природна мова творчості. Але чим глибший процес пізнання, тим частіше виникає запитання, як зробити, щоб вийшло те, що задумала дитина. А для цього їй потрібна інформація про техніку виконання, можливості, матеріали та багато іншого. Тоді й з'являється мотивація взяти книгу, прочитати її, довідатися і подивитися, як це роблять інші. Допомога бібліотекаря в цей момент дуже важлива. Потрібно поговорити з дитиною про її уподобання і, довідавшись про предмет захоплення, знайти доступну, цікаву та потрібну книгу.

Дорослі мають почуватися відповідальними за розвиток інтересів і здібностей дитини в галузі мистецтва, вони не повинні залишатися байдужими, а навпаки, підтримувати інтерес, іноді й провокувати його. Через надмірну емоційність та рухливість, притаманну дітям цього віку, вони не здатні тривалий час спокійно слухати музику, розглядати картини, тому сприйняття мистецтва в них ще досить поверхове, і це треба враховувати під час організації заходів. А якщо при цьому використовувати ще й яскраві персонажі, то кожна така зустріч з мистецтвом перетвориться у чарівну казку, гру, подорож у світ кольорів, ліній, звуків, фарб. Кожен з таких цікавих та змістовних заходів стане для дітей незабутнім і обов'язково послужить стимулом у пізнанні прекрасного.

У нашій бібліотеці такий яскравий персонаж — Фантазірочка, яка є символом відділу мистецтв. Цей образ ми використовуємо під час проведення заходів, у рекламі виставок, презентаціях відділу. Треба відзначити, що молодші школярі своє ставлення до мистецтва виражають бурхливо, із захватом, хоча їхні уподобання у творчості не досить виражені. Вони з однаковим задоволенням співають, малюють, ліплять, вирізають. Тому в бібліотеці потрібно створювати відповідні умови для того, що задовольняти все розмаїття захоплень. Щоб дітям було цікавіше займатися улюбленим видом творчості, бібліотекарі пропонують їм тематичні рекомендаційні списки літератури, наприклад, «Учимося малювати разом», у яких книжки розміщено за ступенем складності. І хоча бібліотекар не вчить малюванню, він знає, як допомогти, наприклад, юному художнику і підтримати його влучним словом. З різноманітною інформацією на електронних носіях читачі ознайомлюються у нашому «Дисколенді».

Учні середнього підліткового віку вирізняються підвищеною емоційною збудливістю, неврівноваженістю, частою зміною настрою, свої почуття і відчуття виявляють так само яскраво і безпосередньо, але більш усвідомлено. Саме у цьому віці формується їхній інтелект, загострюється допитливість. Підлітків більше приваблюють картини художників-баталістів, викликає інтерес вплив історичної епохи на мистецтво. Вони талановиті, і кожен по-своєму. Іноді їм варто тільки допомогти обрати якусь ідею чи зразок для творчості. А для цього у нас є постійно діюча виставка «Веселі ідейки», яка підказує потрібну книжку в залежності від захоплення. Для таких допитливих і творчих дітей створили спеціальну «Картотеку твоїх захоплень», що складається з різних розділів: «Техніка малювання», «Театр своїми руками», «Вироби з паперу, пластиліну, тканини», «Тексти пісень» і т.д. Створено і електронну версію цієї картотеки. У дітей даного віку ми спостерігаємо неабиякий інтерес до традицій, звичаїв, декоративно-прикладного мистецтва нашого народу. Для його підтримки та розвитку впровадили у клубі «Світлиця» тематичні зустрічі «Дітворі — писанка», «Лийся дзвінко, українська пісне!» тощо.

Старші підлітки прагнуть виглядати незалежними, дорослими і хочуть самостійно визначати коло своїх інтересів. Цікаві теми «Планета на ім'я Висоцький» та «Портретний детектив» для занять у арт-салоні вони придумали самі. Хочеться наголосити, що робота з такою віковою категорією вимагає неабиякої тактовності, витримки і розуміння. Особливо це стосується дівчаток, які у цьому віці дуже акцентують свій інтерес на зовнішності, моді, прикрасах, ведуть щоденники, де записують тексти пісень, вірші, інформацію про кумирів. І дорослим це потрібно враховувати. Підлітки полюбляють подробиці біографій відомих особистостей, їм завжди цікаво, що ж вплинуло на вибір професії тієї чи іншої людини. Під час диспутів, арт-турнірів, виставок-хобі ми надаємо можливість дітям висловлювати свої судження на теми, цікаві їм, цінуємо жваву участь. Думка однолітків у цьому віці є важливим чинником. Тому ми й проводимо у бібліотеці презентації студій Палацу дитячої творчості, концертні програми музичних шкіл, персональні виставки учнів художньої школи міста. Це має позитивний вплив не тільки на тих, хто демонструє свою творчість, а й на глядачів та слухачів. Їх поєднує бажання насолоджуватися прекрасним і увагою один до одного.

Сьогодні юним користувачам у відділі мистецтв цікаво і комфортно. До нас приходять діти і з недостатньо розвинутими художніми здібностями, але зневірятися не треба! Під час спеціальних занять ми допомагаємо їм розвивати почуття ритму, уяву, відчуття кольору, образну пам'ять, фантазію, що так необхідно для всіх видів творчості. Адже завдання бібліотеки, зокрема відділу мистецтв, — розвивати талант і робити все, щоб книга супроводжувала дитину і надихала її на творчість.

 

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей