Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві


Наталія Лисенко
директор Чернігівської обласної бібліотеки для дітей ім. М. Островського

Виховання дітей і підлітків на європейських цінностях — важливий напрям роботи сучасної дитячої бібліотеки
(Вивчення досвіду роботи дитячих бібліотек європейських країн з гармонійного розвитку дітей)

Від того, чи читають наші діти, що і як читають, залежить їхній успіх і майбутня доля, а також доля України. Дитяче читання називають інтелектуальним ресурсом країни, головним резервом розвитку людського потенціалу нації. Як у світі ставляться до читання дітей? Американці підняли галас ще в 1983 році і провели дослідження «Нація в небезпеці: необхідність реформи освіти», проаналізувавши зв’язок між читанням дітей, шкільними уроками і катастрофами, що відбуваються у світі. Випускник школи, який не читає, був визнаний головним чинником ризику сучасної цивілізації: він не в змозі виконувати свої функції ні як солдат, ні як працівник, ні як громадянин. Досвід читання на Заході дорівнюється до накопичення людиною капіталу — капіталу знань, інтелекту, досвіду спілкування і творчої самореалізації. Книга народжує і розвиває уяву. На початку тисячоліття (2002–2003 рр.) російські соціологи також провели дослідження, яке показало: тих, хто постійно читає, було 46%, а стало — 26%; тих, хто взагалі не читає, було 23%, стало — 34%.

Ми сьогодні переживаємо відповідальний момент. Суспільство все більше розуміє необхідність захисту і підтримки дитячого читання на державному рівні, адже вирішується не просто доля дитячого читання, вирішується доля України. За приклад можна взяти досвід Росії, яка прагматично і дієво опікується дитячим читанням, проводить цікаві акції, зокрема, представницький дитячий читацький форум «Світ читання», що проходить під гаслом «Читання — замість наркотиків, жорстокості та агресії».

У сьогоднішньому світі, коли багато у чому змінилися цінності та пріоритети, освіта і безперервне навчання стали головними. Але час вимагає від нас зробити читання знову задоволенням. Саме це питання і є одним з головних, що визначають майбутнє бібліотек, особливо бібліотек для дітей і підлітків. У мультимедійному суспільстві людині вже недостатньо володіти лише навичками письма і читання, тому дитячі бібліотеки сьогодні перетворюються на неформальні центри знань, які створюють умови демократичного принципу доступу до інформації. Ми, дитячі бібліотекарі, маємо уважніше ставитися до потреб дітей і підлітків, особливо до їхнього вибору інформаційних ресурсів. Бібліотека майбутнього покликана не тільки утверджувати основні людські цінності і норми, а й представляти цікавий новаторський досвід, мультимедійні та інформаційні ресурси для навчання і розваг, бо слід пам’ятати, що діти — це майбутнє, яке починається сьогодні.

Чи є інтерактивна бібліотека прототипом бібліотеки майбутнього? Упродовж останніх десятиліть історія європейського континенту означена єднанням європейської цивілізації, визнанням спільності духовних, моральних і матеріальних цінностей. Курс на європейську інтеграцію набув для українського суспільства і, зокрема бібліотек, стратегічного значення. Ми вважаємо, що саме бібліотеки можуть допомогти дітям зрозуміти, що таке загальноєвропейські цінності. Юне покоління має знати, що це, насамперед, свобода, демократія, повага до прав людини, верховенство права. А європейський вибір — це, з економічної точки зору, вільна торгівля, ринковий розвиток народного господарства; з наукової, — інтеграція в загальноєвропейську і світову науково-дослідницьку мережу. Про це, на нашу думку, слід говорити з дітьми вже сьогодні, адже завтра вони керуватимуть нашою державою. Таку роботу проводити важко, бо майже відсутня адаптована тематична література для дітей, але все одно ми вже робимо перші кроки у цьому напрямі. Розпочали з дітей молодшого віку, для яких у різноманітних формах популяризуємо народні і літературні казки. Оформили цикл книжково-ілюстративних виставок «Казки Європи», на яких представляємо найвідоміші твори казкарів Європи, видання різних часів з ілюстраціями багатьох художників. Необхідно підкреслити, що чільне місце на виставках серед європейської спадщини посіли як українські народні казки, так і казки Івана Франка, Лесі Українки та ін. Гарним приводом ближче ознайомити малюків з творчістю видатної письменниці Астрід Ліндгрен став її ювілей. Ми підготували і провели справжнє свято–конкурс «Чарівниця із Стокгольма», під час якого діти більше дізналися про її життя і книжки, які вона написала, взяли участь у конкурсі на кращий лист Карлсону. На це театралізоване свято до дітей завітали герої Ліндгрен: Пеппі Довгапанчоха, Карлсон, Роні. Вони грали з дітьми, влаштовували різноманітні конкурси. Таким же гарним, сподіваємося, стане і ювілей відомої дорослим і дітям Сельми Лагерлеф.

Для популяризації серед дітей і підлітків, що читають у бібліотеці, знань про Європейський Союз, європейські цінності та взаємовідносини України з ЄС ми спільно з Центром європейської інформації при ОУНБ ім. В.Г. Короленка розробили і впроваджуємо в 2008–2009 рр. спільний проект «Відкриваємо Європу разом» («Знай про Європу більше»). У його рамках розроблено уроки для користувачів 6–9 кл. «Родина народів ЄС», «Європа літературна», «Музичні символи Європи», «Європа екологічна», «Права людини починаються з прав дитини» («Європа правова»). На кожному з них розглядаються певні загальнолюдські цінності, що єднають Європу. Перший урок «Родина народів ЄС» знайомить дітей з історією ЄС, основною символікою. «Європа літературна» — це розповідь про письменників Європи — лауреатів Нобелівської премії та про історію цієї нагороди. Урок «Музичні символи Європи» знайомить дітей з видатними композиторами — Моцартом, Бетховеном, Бахом та ін. До цього уроку включено також і творчість Бортнянського, Березовського, Лисенка як відомих європейських музикантів.

Однією з найважливіших проблем Європи, як і всього світу, є екологія. Україна як географічна, економічна, політична складова Європи, теж шукає шляхи її вирішення. Тому багато уваги приділяємо екологічному вихованню. Пропонуємо дітям старшого віку виставку «Європа екологічна» з цікавою інформацією та фактами, години екології «Людина і природа: друзі чи вороги?» та «Ми — захисники природи», а для молодших читачів — комплекс заходів «Мандруємо екологічною стежиною». Спільно з Туристичним оздоровчим центром для дітей і молоді та кафедрою з екології Чернігівського педагогічного державного університету проводимо міські екологічні конкурси. Минулого року під час одного з них всі учасники–переможці разом з бібліотекарями та працівниками кафедри педуніверситету висадили в заповідній зоні «Ялівщина» молоді дерева і кущі. Діти поповнили теоретичні знання, більше дізналися про екологічні проблеми Чернігівщини, а також на практиці довели актуальність свого девізу: «Якщо кожен посадить дерево — буде легше дихати». Під час уроку «Європа екологічна», головна думка якого — «Ми оберігаємо природу — природа оберігає нас», діти знайомляться не тільки з основними екологічними проблемами Європи, України та світу, але й з документами, що регламентують ці питання. Відверта розмова про права дітей за основним документом —  Конвенцією про права дитини йде на уроці «Європа правова», де ми наголошуємо на тому, що права людини починаються з прав дитини.

Тема Європи звучить і в краєзнавчій роботі бібліотеки. Враховуючи той факт, що Чернігівщина є малою Батьківщиною багатьох знаних у світі людей, які прославили європейську науку, ми знайомимо дітей з ними, розповідаємо про внесок земляків до європейської науки і культури. Наприклад, про всесвітньо відомого вченого–математика Георгія Вороного, відкриття якого і сьогодні застосовуються в комп’ютерній графіці, конструюванні роботів, археології та інших галузях. За пропозицією вчених–математиків світу, 2008 рік оголошено роком Вороного, відбувся міжнародний симпозіум, присвячений ученому. Імена, що є славою не тільки Чернігівщини, Європи, а й усього світу, наші діти повинні знати.

Важливим і цікавим для юних читачів є напрям «Чернігівщина на мапі Європи». Особливо пожвавили цю роботу проведення Всеукраїнського конкурсу «Сім чудес України» та обласного — «Сім чудес Чернігівщини», які сприяли активній популяризації літератури про визначні архітектурні, історичні місця, пам’ятки природи. В області конкурс проходив за ініціативи газети «Сіверщина». За результатами конкурсу підготували віртуальний фільм про переможців, оформили книжково-ілюстративну виставку «Сім чудес Чернігівщини».

Змістовну роботу ведемо за темою «Україна — держава європейська». Спеціальні години Європи допомагають дітям різного віку більше дізнатися про взаємовідносини могутньої європейської держави Русі часів Ярослава Мудрого з країнами Європи, про державотворчість княгині Ольги, сьогоднішній день України і ЄС. Для забезпечення унаочнення інформації в читальному залі для учнів 5–9 кл. оформлено спеціальний куточок «Україна і ЄС», де представлено книги і статті про історію ЄС, взаємовідносини України і Європейського Союзу, актуальні цікаві матеріали про футбол «Європа — 2012», вступ України до СОТ. У комплексі заходів, скоординованих бібліотекою з Центром європейської інформації, важливим є забезпечення доступу дітей та організаторів дитячого читання до інформаційних ресурсів з питань європейської інтеграції та знань про ЄС.

Цікавим проектом на веб-сайті бібліотеки стала спеціальна сторінка «Вікно в Європу». Її матеріали висвітлюються у рубриках «Віхи в історії Європейського Союзу» та «Видатні люди, які прославили Європу». Також є корисні посилання на сайти, що містять інформацію про Європу і ЄС. Рубрика «Чи знаєте ви, що ...» дає відповіді на найпоширеніші запити про Європу і ЄС та інформацію про кожну країну — члена ЄС (національні символи, коротка історична та економічна довідки, основні географічні дані). Це дуже зручно для юних відвідувачів нашого сайту і забезпечує їм вільний доступ до інформації. Над проектом ми працюватимемо й надалі.

Усіма напрацьованими в обласній бібліотеці матеріалами з питань залучення дітей до європейських цінностей ділимося з працівниками дитячих бібліотек Чернігівщини. Уже підготовлено і видано методичні поради «Відкриваємо Європу» (уроки Європи), краєзнавчі дайджести–читання про всесвітньо відомих земляків О. Прокоповича, М. Кибальчича та ін., які зробили великий внесок в європейську науку і культуру. Активно працюємо спільно з науково-методичним центром управління з питань надзвичайних ситуацій над проектом «Природа і людина».

На щастя, у сучасному суспільстві з кожним роком діти і молодь займають все більш важливе місце. За увагу цієї вікової групи борються різноманітні громадські сили, і бібліотеки не стоять осторонь. Дискусії, що ведуться у світі про призначення бібліотек та їх освітню і культурну місії, стають все гострішими. Сьогодні в багатьох країнах, зокрема в скандинавських, бібліотеки перебувають у стадії оновлення. Потребу в цьому гостро відчувають і вітчизняні, які повинні відповідати запитам користувачів сучасного суспільства. Зараз читачеві вже замало традиційної книжкової бібліотеки, йому потрібна ще й бібліотека віртуальна, де є доступ до більш широких ресурсів і більш кваліфіковане бібліотечне обслуговування. Дітям і підліткам книги та традиційна бібліотека часто здаються нудними у порівнянні з комп’ютерними іграми, спілкуванням в Інтернеті тощо, хоча багато нововведень розпочиналися саме у дитячих бібліотеках: вільна розстановка книг на полицях, більше простору, яскраве оформлення, зручні робочі місця, акцент на книжкові виставки та презентації, багато цікавих дозвіллєвих заходів, впровадження новітніх технологій тощо. І навіть таке святе правило бібліотек, як дотримання тиші, почало порушуватися саме у дитячих бібліотеках, бо гра для дитини є важливим елементом не тільки розвитку його читання, а й становлення особистості. Бібліотека має дуже важливий вплив на життя дітей та підлітків, тому впровадження у роботу сучасних досягнень потрібно здійснювати обов'язково враховуючи цей фактор.

Що ж ми можемо взяти для себе з досвіду бібліотек Європи і світу ? Бібліотека нині може стати майданчиком для розвитку нових форм усної розповіді з активним використанням аудіовізуальних та електронних технологій. У Європі вважають за необхідне впроваджувати курси з літературної творчості для розвитку освіченості користувачів. Ми у бібліотеках області проводимо різноманітні конкурси літературної творчості дітей спільно з обласною письменницькою організацією та обласним відділенням Дитячого фонду України. У 2008 році ми видали альманах літературної творчості читачів дитячих і сільських бібліотек Чернігівщини «Первоцвіт», який поповнив і фонди дитячих бібліотек регіону. Прочитавши твори свої ровесників, багато юних черкащан повірять у свої сили і будуть розвивати свої творчі здібності. Ось ще один з маленьких психологічних чинників, що ефективно допомагає у роботі. Зарубіжні бібліотечні спеціалісти радять передплатити цікавий журнал на ім’я самої дитини. Це читається з бажанням. Саме так робимо і ми. Наш партнер — Чернігівське обласне відділення Дитячого фонду України нагороджує переможців обласних конкурсів, що проводяться бібліотекою щорічно, передплатою на кращі журнали для дітей і підлітків.

З досвіду британських колег ми запозичили цікаву програму «Дебати юних читачів» саме у такому вигляді, як вона проходить у Великій Британії. Перші спроби екологічних дебатів відбулися і у нас, проте цю роботу ще слід удосконалювати, бо саме така форма народжує вміння дискутувати та вчить дітей відстоювати свою думку.

Дитячі бібліотеки Швеції, які є центрами інформації, комунікації, спілкування і релаксації, своїм головним завданням вважають навчити дітей читати, допомогти їм знайти потрібну книгу в потрібний час, створити атмосферу душевного комфорту. Тому оснащення бібліотек тут вважається інвестицією на тривалий час. Особлива увага приділяється підбору спеціальних меблів, які роблять бібліотеку прозорою.

Пріоритетними групами користувачів бібліотек Швеції є діти–інваліди, діти з інтелектуальними проблемами і, особливо, незрячі. Для них тут все спеціальне: і фонди, і обладнані робочі комп’ютерні місця, і дисплеї, і книги+CD та книги+аудіо+CD. Приділяється велика увага роботі з батьками: розроблено цікаву 6-місячну програму з виховання дітей молодшого віку, яка включає читання казок, віршів, лічилок, що розвивають слухову пам’ять; цікаво працюють з дітьми–інвалідами, проводячи, насамперед, виїзні заходи, пропонують адаптовані видання для легкого читання «Книги, що говорять».

Цей досвід ми впроваджуємо і у своїй роботі спільно з обласним центром медико-соціальної реабілітації «Відродження». Наприклад, до Дня захисту дітей провели комплекс заходів: лялькову виставу «Ніколи не хвались», інформіну «Кращі книги для душі і розуму», огляд літератури для батьків «В сім’ї росте дитина». Досвід зарубіжних колег є для нас цікавим і корисним. Його потрібно вивчати, переймаючи найкраще.

Виховуючи своїх читачів на загальнолюдських цінностях, ми працюємо на майбутнє. Більш глибоке вивчення європейської культури, традицій, історії цих країн наближає нас до Європи і певною мірою допомагає дітям і підліткам відчувати себе європейцями.

 

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей