Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Сторінка методиста

Планування сьогодні

Престиж, привабливість, важливість і потрібність бібліотеки, її конкурентноздатність безпосередньо залежать від переліку та якості її послуг і комфортності користування ними. Як сама бібліотека, так і її послуги повинні бути доступними та зручними для всіх груп і категорій користувачів. Саме відповідні організаційні та технологічні нововведення на основі аналізу змін у сфері читацьких інтересів і потреб покращують роботу бібліотеки та підвищують її імідж. Оцінка якості й результативності бібліотечних послуг здійснюється на всіх етапах їх реалізації (планування, розробка заходів, реклама, вивчення та аналіз попиту тощо). Планування - процес творчий і складний. План - це не тільки визначення конкретних завдань та основних показників, традиційних, інноваційних форм взаємодії бібліотеки і користувача, а й передбачення кінцевого результату діяльності та виявлення її ефективності. Сучасні умови роботи потребують оцінки бібліотечних послуг не тільки за кількісними показниками, а і за показниками, які характеризують їх якість, продуктивність, корисність та певну збалансованість, а оцінюються вони сьогодні за такими параметрами, як: корисність, відповідність попиту; своєчасність, оперативність виконання; інформативність, змістовність; сучасність методів їх виконання та засобів надання.
Фахівцями НБУ для дітей розпочато роботу з експериментального вивчення і впровадження показників ефективності та якості функціонування бібліотеки відповідно до Міжнародного стандарту iSO 11620:2001. Їх застосування при встановленні цілей і пріоритетів значно допоможе зробити відносні і порівняльні висновки, пояснити і підтримати певні дії та сприятиме цілеспрямованій роботі бібліотеки. Найсуттєвішим у застосуванні таких показників є можливість проведення правильного аналізу і ефективне використання одержаних даних з метою удосконалення та розвитку бібліотечного мультисервісу. (Див. таблицю).
Шановні колеги! Пропонуємо вашій увазі розширену схему плану роботи Національної бібліотеки України для дітей на 2004 рік, як зразок для планування роботи. Він є головним документом, що визначає основні завдання та пріоритети діяльності бібліотеки, окреслює основні стратегічні напрями розвитку, охоплює коло питань, спрямованих на розширення вільного доступу до інформації та знань, на залучення дітей до цінностей національної та світової культури, освіти, науки та на формування духовного потенціалу нації. Сподіваємося, що під час прийняття рішень, визначенні пріоритетів і плануванні майбутньої діяльності вашої бібліотеки, ви скористаєтеся ним, і знайдете щось корисне для своєї роботи.

Вступ

ХХІ століття, визначивши одним зі своїх головних пріоритетів інформатизацію суспільства, об'єктивно поставило перед бібліотекою завдання - сприяння зростанню різноманітності знань, що використовуються у суспільстві, здатності до самоосвіти особи, її творчої індивідуальності, що фактично надало дитячим бібліотекам нової місії.
У зв'язку з цим діяльність НБУ для дітей у 2004 році буде спрямована на:
· задоволення потреб дітей у духовному та інтелектуальному розвитку, самопізнанні й самоосвіті; інтеграцію їх у соціокультурне середовище суспільства через читання; забезпечення рівного доступу до інформації;
· надання доступу користувачам-дітям до об'єктивної всебічної інформації про світ у доступній і безпечній для них формі;
· забезпечення інформаційно-бібліотечного мультисервісу, пошук і апробація нових форм обслуговування користувачів;
· впровадження інформаційних технологій, надання доступу через Інтернет до багатств світових інформаційних ресурсів та гармонізацію інформаційно-пошукового простору бібліотек України для дітей на базі сучасних технологій;
· науково-методичне забезпечення функціонування мережі бібліотек для дітей, здійснення постійного моніторингу проблем дитячого читання та бібліотечного обслуговування;
· формування оптимального фонду відповідно до інформаційних запитів користувачів, їхніх вікових особливостей;
· розширення діяльності бібліотеки щодо укріплення корпоративних і міжвідомчих зв'язків.

1. Формування документно-джерельної бази
1.1. Зростання фонду бібліотеки

Поповнення фонду бібліотеки буде здійснюватися відповідно до профілю комплектування новими документами, які б повністю забезпечували інформаційні потреби і запити читачів.
Ця робота ґрунтується на:
· визначенні оптимальних розмірів поповнення фонду, прогнозованій середній вартості документа і грошових коштів, необхідних для придбання запланованої кількості документів;
· розширенні тематичного складу фонду, видів носіїв інформації;
· застосуванні економічного аналізу та обґрунтуванні вибору джерел комплектування та носіїв інформації.
При відборі документів враховуватиметься:
· пропозиція ринку інформаційних носіїв, яка постійно змінюється;
· потреби користувачів, що постійно зростають;
· фінансові можливості бібліотеки;
· цінність документа в науковому, естетичному, літературному, історичному значенні.
Максимально повне комплектування фонду документами, що відносяться до фонду дитячої "україніки", в широкому розумінні цього слова, - документи для дітей, що вийшли на території України та документи для дітей про Україну, що вийшли за межами держави.
Ця робота базуватиметься на:
· систематичному вивченні інформаційних джерел про вихід друкованої продукції;
· відстеженні надходжень до бібліотеки контрольних примірників;
· книгообміні з обласними бібліотеками для дітей.
З метою якісного комплектування фондів буде проводитися вивчення:
· читацького попиту шляхом аналізу наданих бібліографічних довідок;
· ступеню укомплектованості фонду відповідно до запитів користувачів на основі аналізу відмовлень;
· статистичних даних фонду;
· оптимальних показників щорічних надходжень та обсягів грошових надходжень, необхідних для їх придбання.

1.2. Збереження зібрань

Основна діяльність бібліотеки буде спрямована на реалізацію державної "Програми збереження бібліотечних та архівних фондів на 2000-2005 рр.". У зв'язку з цим для активного використання і довгострокового зберігання основного фонду передбачено комплекс заходів:
· для забезпечення цілісності та фізичного стану фонду проводитимуться профілактичні роботи щодо запобігання псуванню книг та ремонтно-палітурні для реставрації книг;
· систематична перевірка стану фондів, поліпшення умов зберігання;
Пошук перспективних та раціональних шляхів використання книжкового фонду:
· створення цифрових копій оригіналів фонду рідкісної книги;
· розширення тематики кількості переглядів літератури;
· інформування про наявний фонд потенційних користувачів-дітей та організаторів дитячого читання;
· вивчення причин пасивності використання фонду як загалом, так і окремих його розділів.

1.3. Управління зібраннями

З метою оперативного доступу до фонду бібліотеки передбачено впровадження нової програми MARC SQL, що передбачає якісні зміни технології каталогізування документів, інтеграцію формування повноцінної, чітко організованої та оптимально укомплектованої інформаційної бази бібліотеки. Ця робота базується на:
· визначенні етапів технології створення і ведення електронного каталогу;
· розробці формату полів та уніфікації процесів ведення баз даних електронного каталогу;
· удосконаленні лінгвістичного забезпечення вводу бібліографічної інформації;
· забезпеченні взаємозв'язку функціонування структурних підрозділів бібліотеки, що реалізують "Шлях проходження документа";
· відпрацюванні технології стандартизованих вихідних форм;
· відпрацюванні технології роботи з періодичними виданнями.
Продовжиться робота:
· з автоматизованої обробки та каталогізування зібрань - як результат - поповнення баз даних електронного каталогу: БД книг (кирилиця) - 3000; БД книг (латиниця) - 500; БД аудіовізуальних матеріалів - 150; БД "Ретроспекція" (назв) - 2000; БД критичних матеріалів з питань дитячої літератури - 1500; БД статей з періодичних видань - 3000; БД методико-бібліографічних матеріалів - 1000;
· з системою карткових каталогів (новий ряд генерального алфавітного каталогу).
Організація роботи основного фонду:
· прийом нових надходжень, розподіл і закріплення між структурними підрозділами, передислокація видань з підсобних фондів;
· перегляд фонду основного книгосховища, що не користується попитом користувачів, для виявлення застарілих за змістом і непридатних для подальшого використання документів з метою передислокації їх до обмінного фонду;
· здійснення переобліку фонду читального залу відділу обслуговування читачів-учнів 5-9 класів.
Перезакріплення документів між структурними підрозділами планується в автоматизованому режимі.

2. Організація доступу до документних ресурсів
2.1. Доступ у читальних залах і на абонементах

Бібліотека продовжить політику надання безкоштовного відкритого доступу користувачам-дітям до документних ресурсів через абонементи, читальні зали, Інтернет.
З метою підвищення швидкості обслуговування, рівня задоволення запитів користувачів-дітей плануємо здійснювати систему запису, реєстрації читачів та видачі документів у автоматизованому режимі.
Для більш повного розкриття і використання ресурсів буде організовано систему книжкових виставок (як тимчасових, так і постійно діючих), презентацій книг, проведено комплекс масових заходів та продовжено роботу читацьких об'єднань за інтересами. (Додаток № 2)
Постійно проводитиметься опитування користувачів стосовно задоволення їхніх потреб у читальних залах та на абонементах.

2.2. Доступ до віддалених користувачів

Обслуговування віддалених користувачів-дітей буде здійснюватися шляхом зміцнення зв'язків з іншими бібліотеками для забезпечення доступу до матеріалів, відсутніх у бібліотеці, та організації обслуговування через:
· пункт видачі школи-дитсадка І ступеню "Витоки" Подільського району;
· філію у Шевченківському районі м. Києва;
· філію при Українському спеціалізованому диспансері радіологічного захисту населення.

2.3. Доступ через Інтернет

Бібліотека широко використовує Інтернет для надання послуг наявним та новим користувачам, вдосконалюючи доступ до своїх зібрань та інформацію про них. Доступ до електронного каталогу через Інтернет залишається безкоштовним:
· плануємо і надалі розвивати свій сайт "Діти України" для удосконалення його інформаційної продуктивності.
Для кращої орієнтації користувачів дітей в електронних інформаційних ресурсах продовжать працювати гуртки Інтернет-класу:
· Інтернет-журналістики (функціонування дитячого електронного журналу "УМКА");
· Інтернет-грамотності.

3. Довідково-бібліографічний та інформаційний сервіс

Основний зміст цієї роботи буде спрямований на гармонізацію інформаційно-пошукового простору бібліотеки на основі сучасних інформаційних технологій, поглиблення та розширення пізнавальних інтересів дітей, формування у школярів стилю мислення, адекватного вимогам сучасного інформаційного суспільства, виховання інформаційної культури читачів.
Продовжуватиметься робота з впровадження цільової комплексної програми "У світ книги - з комп'ютером", мета якої - розкрити роль комп'ютерних технологій у сучасних умовах інформатизації суспільства, підготувати школярів до роботи з різними видами інформації, навчити дітей користуватися електронними інформаційними продуктами, залучати їх до створення власної продукції в електронному вигляді.
З метою формування культури читання:
· проводити експрес-інформації, дні інформації, бібліографічні огляди та інші заходи;
· виконувати бібліографічні довідки та віртуальні бібліографічні довідки.
Підготовка і видання щорічних випусків науково-допоміжних і інформаційних покажчиків (як у традиційному, так і в електронному вигляді):
· підготовка рекомендаційних списків нових надходжень для публікації в періодичній пресі;
· поповнення новою літературою розділів універсального електронного рекомендаційного покажчика "Природа і людина".

4. Співробітництво з партнерами

Бібліотека і надалі розвиватиме партнерські стосунки і співробітництво з різними установами та організаціями.
Продовжиться творча співпраця з:
· посольствами та центрами міжнародної культурної співпраці Франції, Швеції, Німеччини, Південно-Африканської Республіки, Індії, Узбекистану та будуть встановлюватися нові партнерські відносини з посольствами та культурними центрами інших держав;
· міжнародними та вітчизняними фондами (дитячий фонд ООН ЮНІСЕФ, Дитячий фонд України, фонд "Відродження" та ін.);
· владними структурами, депутатським корпусом (Київська міська адміністрація, Шевченківська райдержадміністрація, депутати Верховної Ради, Київради);
· міністерствами і комітетами інших відомств (Міністерство освіти і науки України, Міністерство України у справах сім'ї, дітей та молоді, Державний комітет України у справах ветеранів та ін.);
· із засобами масової інформації (Українське радіо "Школяда", "Голос Києва", "Старшокласник"; газети "День", "Президентський вісник", "Культура і життя"; журнали "Соняшник", "Барвінок", "Вулик", "Пізнайко");
Буде поновлено угоди про співробітництво з освітньо-виховними закладами (школи, гімназії, дитячі садки).

5. Участь у реалізації державної політики щодо розвитку регіонів

· На виконання Указу Президента України "Про додаткові заходи щодо забезпечення виконання Національної програми "Діти України" на період до 2005 року проводитиметься Всеукраїнський тиждень дитячої та юнацької книги (урочисте відкриття Тижня, присвячене 190-річчю від дня народження Т.Г. Шевченка, відбудеться в Чернівецькій обласній бібліотеці для дітей).
· З метою формування у підростаючого покоління високих моральних якостей, почуття патріотизму, громадянськості та на виконання Постанови Верховної Ради України "Про відзначення 60-річчя Перемоги та звільнення України від фашистських загарбників" буде проведено Всеукраїнський конкурс дитячої творчості "Нащадки пам'ять бережуть" спільно з Державним комітетом України у справах ветеранів, Українською спілкою ветеранів Афганістану (воїнів-інтернаціоналістів).
· Організаційно-методичне забезпечення розподілу книг, що виходять за державними програмами (Українська бібліотечна серія, Програма поповнення бібліотечних фондів на період до 2005 року та ін.).
· Розробка "Концепції бібліотечного обслуговування дітей в Україні":
- визначення місії, мети і завдань бібліотек, що обслуговують дітей;
- основні стратегічні напрями розвитку бібліотечного обслуговування дітей;
- шляхи і методи розвитку бібліотек, що обслуговують дітей;
- механізм реалізації концепції.
· Розробка норм часу на основні процеси бібліотечної роботи
- нормування нових технологічних процесів;
- зближення ідентичних операцій;
- модернізація ряду традиційних видів діяльності (комплектування, довідково-бібліографічна діяльність та ін.);
- винесення проекту документа на обговорення бібліотечної громадськості.
· Доопрацювання після обговорення (внесення змін, пропозицій).
· Проведення проблемно-цільових навчань для працівників бібліотек для дітей (спільно з Інститутом післядипломної освіти Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв):
- завідувачів відділами естетичного виховання обласних бібліотек для дітей - "Бібліотека як організатор інформаційного доступу: медіа-інформація, культура";
- завідувачів відділами обслуговування учнів 5-9 класів обласних бібліотек для дітей - "Бібліотечне обслуговування користувачів 5-9 класів та організаторів дитячого читання: шляхи інтеграції і співпраці";
- директорів, заступників директорів, резерв директорів обласних бібліотек для дітей - "Дитяча бібліотека - гуманітарні і технологічні аспекти розвитку";
- завідувачів відділами обслуговування дошкільників та учнів 1-4 класів обласних бібліотек для дітей - "Різноманітність напрямів розвитку фізичного та духовного потенціалу наймолодших користувачів бібліотек для дітей".
· Продовження наукового дослідження "Історія державних бібліотек України для дітей".
· Проведення соціологічного дослідження "Комплектування та використання періодичних видань у дитячих бібліотеках України за "Програмою поповнення бібліотечних фондів на період до 2005 року".

6. Механізм реалізації основних завдань

Успішній реалізації намічених бібліотекою завдань сприятиме комплекс організаційно-управлінських заходів:
· контроль та аналіз виконання основних показників та планових завдань. Впровадження показників функціонування бібліотеки відповідно до міжнародного стандарту: iSO 11620:2001;
· аналіз та оцінка планово-звітної документації, обговорення та вирішення проблем, визначення перспективних напрямів діяльності бібліотеки;
· розробка регламентуючої документації відповідно до нового статусу бібліотеки (положення, посадові інструкції та інші нормативно-правові документи);
· здійснення контролю часу з метою його ефективного використання. Впровадження гнучкого графіку робочого дня для читачів та працівників бібліотеки;
· колегіальність у вирішенні виробничих ситуацій, проблем фінансово-економічної діяльності бібліотеки.
· Удосконалення технології, покращення умов праці;
· проведення загальних зборів колективу з виробничих питань та підбиття підсумків роботи бібліотеки щоквартально та за рік.
Бібліотека займатиметься навчанням та підвищенням кваліфікації працівників для створення кваліфікованого штату шляхом проведення:
· виробничих нарад у відділах;
· занять з удосконалення навичок оволодіння новими технологіями;
· оглядів офіційних та методично-бібліографічних матеріалів;
· переглядів нових надходжень бібліотечних документів.
Бібліотека продовжуватиме сервісне управління своїм майном та коштами. У зв'язку з цим буде здійснено:
· ремонтні роботи - капітальний і поточний ремонт приміщення;
· матеріально-технічне постачання - забезпечення АІБС бібліотеки необхідними деталями, мікросхемами, картриджами та іншими технічними засобами; забезпечення госптоварами, інструментами, інвентарем, канцтоварами;
· забезпечення охорони праці, техніки безпеки - підтримка приміщень у належному стані, створення комфортних умов для користувачів та працівників бібліотеки; проведення інструктажів з техніки безпеки, зокрема: ознайомлення з правилами пожежної безпеки, правилами користування технічними засобами, засобами автоматизації, системою енергопостачання тощо.
Для виконання намічених завдань бібліотека за рахунок спонсорської допомоги протягом поточного року планує:
· придбати ксерокс для читального залу учнів 5-9 класів, 12 комп'ютерів, 2 лазерних принтери, 2 сканери із спеціалізованими меблями для облаштування для користувачів автоматизованих робочих місць, мікроавтобус для обслуговування читачів-дітей у віддалених районах міста та дітей, що знаходяться на лікуванні в Українському спеціалізованому диспансері радіологічного захисту населення, багатоканальний підсилювач, DVD-плеєр, касетний магнітофон, мікшерський пульт, радіомікрофони; мультимедійну установку для актової зали бібліотеки; кольорові тонери для потреб міні-друкарні.
· прокласти локальну мережу за топологією "Зірка";
· обладнати на першому поверсі автоматизовані робочі місця доступу до інформації користувачів-дітей з обмеженими фізичними можливостями;
· збудувати пандус для заїзду колясок до бібліотеки.

Експериментальне вивчення та впровадження показників ефективності і якості
функціонування бібліотеки відповідно до міжнародного стандарту iSO 11620: 2001

Показники роботи Одиниця обліку Очікувані результати
1 Середній час надання документа із книгосховища хвилини 7-15
2 Середній час надання документа при відкритому доступі хвилини 3
3 Середній час обробки документа хвилини 95
4 Задоволеність користувача бали 4
5 Вартість одного відвідування грн. 11,60
6 Вартість документовидачі грн. 6,43
7 Вартість каталогізування грн. 0,26

План також включає:
Додаток № 1 - Основні показники роботи.
Додаток № 2 - Основні масові заходи на допомогу навчально-виховному та духовному розвитку дітей.
Додаток № 3 - Тематика засідань Вченої ради та її секцій.
Додаток № 4 - Видавнича діяльність.
Додаток № 5 - Тематика засідань Ради при генеральному директорові.
Додаток № 6 - Виїзди працівників бібліотеки.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 10/5/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей