Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Бібліотека: вчора, сьогодні, завтра
Анастасія Кобзаренко
Бібліотека у сучасному світі: нові вимоги і тенденції
(виступ на семінарі директорів і заступників директорів обласних бібліотек для дітей у м. Севастополі, 2003 р.)

   Початок ХХІ ст. ознаменувався прямуванням світового співтовариства до відкритого інформаційного простору, створення якого означає відсутність будь-яких перешкод в отриманні інформації, впевненість щодо її якості і достовірності. У цьому напрямі розвивається інформаційна політика й нашої держави, що передбачає закладення основ для вирішення таких значних завдань, як формування єдиного інформаційного простору України та її входження до інформаційного простору світового співтовариства. Головними напрямами цієї політики є забезпечення доступу до інформації, створення національних систем і мереж інформації, забезпечення ефективності її використання.
   На рівні держави розроблено відповідну правову базу, що регулює інформаційні відношення: це закони України "Про інформацію", "Про національну програму інформатизації", Указ Президента України "Про заходи щодо розвитку національної складової глобальної інформаційної мережі Інтернет та забезпечення широкого доступу до цієї мережі в Україні" та ін. На виконання доручення Кабінету Міністрів України до Закону України "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні" колегія Міністерства культури і мистецтв України прийняла постанову від 27 травня 2003 року "Про середньострокові пріоритетні напрями інноваційної діяльності в галузі культури і мистецтв на 2003-2007 роки". У ній визначаються такі основні напрямки розвитку інноваційної культури суспільства: впровадження інформаційних технологій у бібліотечну справу; створення інтегрованих електронних каталогів і баз даних для наукового обліку і широкої популяризації історико-культурного надбання України; використання інформаційних ресурсів бібліотечних фондів у навчально-виховному процесі і системах дистанційного навчання; створення доступних через мережу Інтернет електронних бібліотек.
   Реалізуючи свою головну стратегічну мету, відповідно повинна розвиватись і діяльність бібліотек України для дітей, пріоритетами якої залишаються: розвиток особистості, здатної самостійно і вільно мислити й діяти в умовах інформаційного суспільства; формування у дітей сучасного світогляду; розвиток творчих здібностей і навичок самостійного пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості; виховання покоління, здатного ефективно працювати і навчатися протягом життя, тобто, розробка політики запровадження послуг для дітей відповідно до потреб суспільства, що базується на знаннях суспільства, що навчається. Отже, освіченість, інтелект, творчий потенціал особистості стануть провідною силою в інформаційному суспільстві, тому ми з вами всіма доступними формами бібліотечної роботи захищаємо і створюємо умови для реалізації права дитини на самовисловлювання. Це передбачає свободу пошуку, отримування і передачу інформації та різних ідей.
   Вчені прогнозують, що наступне століття стане епохою тріумфу індивіда, пріоритету особистості як основи життєдіяльності суспільства. Це буде людина з високою внутрішньою культурою, яка потребуватиме безперервного вдосконалення своїх творчих здібностей. Адже всі ми добре знаємо, що саме в дитинстві формується світогляд людини, закладаються основи її інтелекту і комунікабельності. Сучасні діти пізнають світ за книгами, і тому дитяче читання належить до загальнонаціональних проблем, від його стану залежить духовне здоров'я майбутньої нації. Тому і вирішальна роль у цій проблемі відводиться саме дитячій бібліотеці як унікальному інституту дитинства. А основна унікальність дитячої бібліотеки полягає: по-перше, у цінності дитини й підлітка, які читають; по-друге, у відповідному спеціальному зібранні дитячої літератури; по-третє, у створенні інформаційно-бібліотечного поля для дітей.
   Отже, відповідно до вимог часу інформаційна функція бібліотеки зростає, розширюється, стає пріоритетною. Разом з тим, пріоритетним стає знання про інформацію, що потребує орієнтації в інформаційних ресурсах, їх оцінки та аналізу, організації доступу до них. Таким чином, інформаційна функція бібліотеки набуває ресурсо-орієнтовного, ресурсо-аналітичного, ресурсо-оцінюючого характеру. І, звичай-но, вирішальна роль в інформаційному забезпеченні належить системі довідково-бібліографічного та інформаційного обслуговування юних користувачів, їх орієнтації в інформаційних ресурсах. Головну роль у довідково-бібліографічній діяльності визначатиме, так звана, навігаторська функція, як об'єктивна умова інформаційного забезпечення в умовах інформатизації. Вона базується на визначенні оптимальних шляхів пошуку та організації доступу до інформації. Її розвиток вимагає постійного моніторингу вторинних інформаційних ресурсів та потреб користувачів. Відображаючи зміст первинних джерел у згорнутому вигляді, вони полегшують пошук в інформаційному потоці опублікованих та електронних документів. Останнім часом ширшої практики набуває задоволення інформаційних запитів користувачів дитячих бібліотек шляхом електронних інформаційних ресурсів, впровадження онлайнового ДБО (довідково-бібліографічного обслуговування). Підготовка довідково-бібліографічної інформації у випереджувальному режимі - один з перспективних напрямів ДБО, що забезпечує потенційні запити користувачів. Це виявлення, аналіз та узагальнення типових запитів, прогнозування появи нових запитів, підготовка відповідей на них шляхом складання тематичних списків літератури і наочне представлення інформації у традиційній чи електронній формах.
   Інформатизація суттєво збільшує можливості дитячої бібліотеки для розвитку інформаційної культури дітей та підлітків з урахуванням їхніх вікових особливостей. Створюються якісно нові умови для формування єдиного інформаційного середовища, яке сприятиме виховуванню особистісті з потребами в інформаційному способі життя, в оволодінні інформаційними знаннями та вміннями.
   Державна бібліотека України для дітей, працюючи у цьому напрямку, вже третій рік продовжує реалізацію Цільової комплексної програми "У світ книги - через комп'ютер", що спрямована на виховання бібліографічної культури школярів, ознайомлення їх з новими інформаційно-бібліотечними технологіями та програмами. Проводячи цю роботу, ми намагаємось, щоб сучасні технології, змінюючи сферу бібліотечних послуг, були одночасно і засобом впливу на розвиток читачів, а прищеплення навичок інформаційного пошуку не відштовхувало дитину від основної мети звернення до бібліотеки - від книги, творчого прояву особистості. Робота з реалізації даної програми ведеться диференційовано. Зокрема, діти молодшого шкільного віку - учасники циклу бібліотечно-бібліографічних уроків "Подружись з комп'ютером" та практичних занять "За книгою - в електронний світ". Для учнів середнього і старшого шкільного віку проводяться уроки комп'ютерної грамотності з циклу "Комп'ютерний мегаполіс". Цікаво проходять такі заняття як: "Програми для обробки тексту", "Комп'ютерні віруси та антивірусні програми", "Комп'ютер і здоров'я людини", "Комп'ютерний зв'язок", "Система передачі інформації", "Діти в Інтернеті" та ін. Як правило, кожне заняття закінчується практичними завданнями на закріплення поданого матеріалу.
   У цьому напрямі творчо працює і Львівська обласна бібліотека для дітей, продовжуючи впроваджувати комплексні програми: "Бібліосвіт", "Суперчитач" та ін. Заслуговує на увагу і розпочата нею програма "Суперчитач", що відзначається оригінальністю і новизною підходу до традиційних бібліотечних тем. Навичок роботи з довідковою літературою діти набувають на пошуково-бібліографічній грі "Книжкові пілігрими", апробованої в рамках програми оксфордської методики проведення дебатів. Таємничі стрілки, зашифровані письмена, книги - "пастки" зробили "пілігримів" улюбленою грою дітей та викликали інтерес, азарт і захоплення й у дорослих вболівальників. Будь-яка інформація засвоюється дитиною краще, якщо вона подається в ігровій формі.
   У Житомирcькій обласній бібліотеці для дітей проводяться такі заходи, як: "Віртуальна подорож", "Всезнайки у країні Динозаврів", конкурс юних ерудитів "Коли енциклопедія може бути "ходячою", гра-пошук "Знатоки ідуть по сліду", "На острові королеви Мови", які сприяють розвитку активної читацької поведінки та інформаційної грамотності користувачів-дітей.
   Виправдала себе і затвердилася у практиці роботи запропонована Черкаською обласною бібліотекою для дітей підготовка попереджувальних довідок - анотованих списків літератури за тематикою прогнозованих читацьких запитів: "День української письменності", "Правда про голодомор в Україні", "Новий рік крокує по планеті" тощо.
   З метою розширення інформаційного поля для юних користувачів залишаються популярними такі комплексні форми роботи, як: Дні інформації, Тижні інформації, Дні бібліографії, Дні покажчиків, Дні краєзнавця, Дні нової книги. Зокрема в Миколаївській обласній бібліотеці для дітей, ефективно пройшли Дні інформації: "Наш прибузький край" (до 65-річчя утворення Миколаївської області); "Їх імена на ювілейній планеті"; "Чарівний світ дитячої преси", метою цього заходу була популяризація журналів і газет, а їх понад 250 назв для читачів усіх вікових категорій.
   Інформуванню читачів про нові надходження літератури сприяють проведені в бібліотеках для дітей Тернопільської області Дні нової книги: "Увага! Нові книги", "Знайомтесь, новинка!", "Бібліотека інформує" та ін. Масова інформація про нову літературу подається у бюлетені "Нові книги", який видається у Заліщицькій і Підгаєцькій ЦДБ. Крім того, ці бібліотеки на сторінках місцевої преси періодично друкують статті про бібліотеку та вміщують фоторепортажі про книжкові виставки тощо.
   Органічною частиною інформаційно-бібліографічної роботи є процес бібліографування - підготовка бібліографічної інформації, що міститься у бібліографічних посібниках, які часто є основним джерелом виконання складних запитів.
   Активно, творчо працюють над створенням рекомендаційних посібників Тернопільська, Черкаська, Хмельницька, Сумська, Київська, Херсонська, Харківська, Волинська, Запорізька обласні, а також Кримська республіканська бібліотеки для дітей. Вони по-новаторськи підходять до їх укладання: розробляють нові типи видань, структуру, оформлення, враховуючи актуальність тематики. Перспективний напрямок цієї діяльності - створення посібників у електронному вигляді, що забезпечує відкритий доступ до інформації. Державна бібліотека України для дітей продовжує працювати над удосконаленням універсального рекомендаційного покажчика на електронних носіях "Людина і природа", поновлюючи новою літературою існуючі розділи та розробляючи нові теми, такі як: "Лабіринтами права" (правознавство) та ін.
   Для більш ефективного використання своїх інформаційних ресурсів все ширше коло дитячих бібліотек впроваджує у свою роботу новітні інформаційні технології. Електронні каталоги, різноманітні тематичні та фактографічні бази даних вже функціонують у Черкаській, Дніпропетровській, Херсонській, Миколаївській, Луганській, Львівській ОДБ та Київській, Миколаївській, Севастопольській ЦДБ.
   Звичайно, не всі бібліотеки знаходяться сьогодні в однакових економічних умовах, і фінансування з боку держави ще залишається, на жаль, недостатнім. Тому дитячі бібліотеки активно беруть участь у різноманітних конкурсах міжнародних організацій на отримання грантів. Так, Львівська ОДБ взяла участь у конкурсі проектів LEAp "Інтернет-центр для читачів публічних бібліотек" і стала одним з його переможців. Минулого року і в Тернопільській ОДБ відкрито Центр доступу та навчань в Інтернет, в якому майже 100 читачів різних цільових груп прослухали курс для початківців "Основи Інтернет", ознайомились з технологією створення Web-сторінок, створили свої власні Web-ресурси, відвідали ряд спеціалізованих семінарів "Пошук в Інтернет", "Web-ресурси для викладачів англійської мови", "Пошук роботи через Інтернет", "Пошук можливостей для навчання через Інтернет" та багато інших.
   Незважаючи на те, що термін фінансування проекту щодо створення центрів дитячої Інтернет-журналістики у Львівській, Луганській, Черкаській, Чернігівській обласних, Севастопольській ЦМБ та ДБУ для дітей закінчився, бібліотеки знайшли можливість для подальшої роботи за цими проектами. Так, наприклад, Черкаська ОДБ уклала партнерську угоду з Радою Міжнародних наукових досліджень та обмінів (iREX) про розміщення в бібліотеці Інтернет-центру за Програмою LEAp. Одночасно з початком роботи Центру три бібліотечних комп'ютери були підключені виділеною лінією до мережі Інтернет, і тепер діти мають можливість вільно користуватися інформаційними ресурсами світової мережі.
   Успішно продовжує свою роботу в мережі Інтернет дитячий електронний журнал "Умка", завдяки якому діти з різних регіонів України можуть спілкуватися та обговорювати свої проблеми.
   Найбільш важливим завданням дитячих бібліотек на сучасному етапі побудови інформаційного суспільства є формування фонду бібліотек як частини національного фонду України. Сьогодні, як ніколи, суспільство потребує нової інформації, нових знань для більш глибокого розуміння шляхів свого розвитку. Зведення нових навчальних програм в освітній сфері, необхідність підвищення кваліфікації і перепідготовки кадрів, а також неспроможність більшості населення передплачувати періодичні видання - все це сприяє збільшенню відвідуваності бібліотек, і це є переконливим доказом для їх державної підтримки.
   Одним із виявів такої державної підтримки є програма "Українська бібліотечна серія". Приємно відзначити, що в цьому році на її реалізацію виділено 1 млн. 86 тисяч гривень, з них 30% - на придбання дитячої літератури. До бібліотечної серії увійшли нові довідкові, енциклопедичні, художні видання, збірки творів для позакласного читання. Разом з тим, при формуванні цьогорічного репертуару серії виникли досить серйозні проблеми, пов'язані з тендерними умовами. Так, за рік в одному видавництві можна купити книг на суму, яка не перевищує 30 тисяч гривень. Крім того, книга має бути вітчизняного виробництва. Ця українська бібліотечна серія призначена для масових бібліотек, в першу чергу, міських, районних та сільських і тому треба, щоб більшу кількість книг було направлено до регіональних бібліотек. Крім бібліотечної серії, бібліотеки безкоштовно отримують книги, що виходять за Національною програмою видання соціально значущих видань. Дитячі бібліотеки їх отримують від обласних універсальних наукових бібліотек.
   Актуальною проблемою сьогодення є також збереження бібліотечних фондів. Відповідно до Розпорядження Президента наприкінці минулого року було проведено комплексне обстеження стану фондів бібліотек України, в результаті якого було виявлено ряд суттєвих недоліків у збереженні фондів: відсутність, навіть у бібліотеках обласного рівня, приладів для контролю технологічного режиму збереження документів, відсутність належної протипожежної охорони, незадовільний стан приміщень книгосховищ, відсутність опалення майже в усіх сільських бібліотеках тощо. А це все призводить до фізичного пошкодження книг, їх передчасного старіння.
   Все більше уваги останнім часом дитячі бібліотеки приділяють маркетинговим вивченням, фандрейзинговій діяльності, рекламі, зміцненню зв'язків із структурними відділами, громадськими організаціями та освітньовиховними закладами, що допомагає формувати громадську думку про бібліотеку, підвищувати її авторитет як осередку інформаційних послуг, культури і духовності. Бібліотечні послуги всіх без винятку обласних бібліотек постійно рекламуються у місцевій пресі, радіомовленні та телебаченні, крім того, бібліотеки мають свої постійні рубрики та передачі. Так, наприклад, передачі "Умійко" та "Казкарик" обласної телестудії "Рось" постійно транслюються з Черкаської ОДБ.
   Відділом у справах розвитку дитячих бібліотек і маркетингу Кіровоградської ОДБ створено банк даних партнерів бібліотеки, складено портфоліо, створено відеофільм та фотоальбом про її діяльність, розроблено і видано рекламну продукцію для користувачів.
   Львівська ОДБ провела велику фандрейзингову кампанію "Діти Львова - наші діти" для збору коштів на ремонт приміщення Інтернет-центру, його обладнання і естетичне оформлення. Було розіслано листи-звернення до 50 установ, фірм, банків м. Львова.
   Отже, робота в сучасних умовах - це постійний пошук невикористаних резервів. Настав час і нашим бібліотекарям взяти за девіз: "Стукайте - і вам відчинять", адже прохання про допомогу не завжди свідчить про слабкість, а частіше - про силу духу. Тож, щоб суспільство нас підтримувало, воно повинно нас знати, відчувати, потребувати нашої допомоги і бути зацікавленим у нашому існуванні.
   Одним з важливих питань щодо обслуговування користувачів є робота з окремими їх категоріями. Всім відомо, що Указом Президента України від 02. 12. 2002 за № 1112/2002 "Про додаткові заходи щодо посилення соціального захисту інвалідів і проведення в Україні у 2003 р. Року людей з інвалідністю" 2003 рік у нашій державі оголошено Роком людей з інвалідністю. Відповідно до статистичних даних - в Україні 147 тис. дітей з обмеженими можливостями життєдіяльності. І завдання дитячих бібліотек - сприяти їх соціальній реабілітації засобами книги, залучаючи дітей-інвалідів до участі в різноманітних заходах, допомагаючи їм у навчанні. Таку роботу успішно проводять за спеціально розробленими програмами Харківська, Миколаївська, Чернігівська, Донецька обласні бібліотеки, Кримська республікан-ська бібліотека, Миколаївська міська бібліотека для дітей. Колектив Донецької обласної бібліотеки для дітей, виконуючи бібліотечну програму "Добро і милосердя - кожній дитині", намагається створювати ще кращі умови для реалізації дитячого і підліткового потенціалу дітей-інвалідів, дітей-сиріт та дітей з багатодітних сімей. Такі діти, за можливістю, беруть активну участь у веселих зимових святах, у Тижні дитячої книги, у конкурсах малюнків та віршів "В гостях у Чарівниці-Зими", "Майбутнє України - очима дітей", у турнірі ерудитів "Корені мови моєї". До Дня інвалідів оформлено книжкову виставку, проведено однойменну літературну годину "Ти не один" (школа-інтернат № 8). Вже багато років відділ обслуговування читачів здійснює шефство над дитячими садками № 132 та 167, де є групи дітей-інвалідів. Для них готуються лялькові вистави, проводяться цікаві бесіди, ігри. Діти отримують подарунки. У 2002 році діти-сироти з інтернату № 8 брали участь у виставці малюнків та саморобок "Дивовижні перлинки дитячої фантазії", і за свої цікаві роботи вони отримали призи.
   Виходячи з цього, вважаю, що перспективним напрямком такої роботи буде створення при бібліотеках діагностичних і психолого-педагогічних консультаційних служб з питань адаптації дітей у суспільстві, центрів творчої реабілітації дітей-інвалідів, соціально-реабілітаційних центрів для дітей групи ризику, центрів підготовки дітей до школи. Їх діяльність має перетворити бібліотеку в справжній культурний центр інтелектуального розвитку дитини.
   Багатоаспектна бібліотечна робота проводиться і з обдарованими дітьми, що допомагає розвивати їхні творчі здібності і таланти. На виконання обласної програми "Обдаровані діти та молодь Кіровоградщини" ОДБ ім. А.П. Гайдара організувала і провела обласну акцію "Дивосвіт дитячої творчості", яка сприяла виявленню талановитих дітей, розвитку творчих здібностей юних. Під час акції учні шкіл № 3, 4, 5, 6, 11, школи-інтернату, дитячого будинку "Барвінок" (усього 605 чол.) мали змогу продемонструвати свої таланти на конкурсі малюнка, виставці "Чарівний світ стекляруса", у лялькових виставах, зустрітися з місцевим поетом Анатолієм Чернишом, послухати концерт юних музикантів, ознайомитись з експозицією гобеленів учнів художньої школи, книжково-ілюстративними виставками, а також взяти участь у благодійному святі "Чудодійне морозиво". Подібні акції пройшли у всіх дитячих бібліотеках області, а найцікавіші заходи висвітлювались у ЗМІ.
   Різноманітні гуртки, клуби, читацькі об'єднання за інтересами також дають дітям можливість здійснювати свої творчі мрії: навчатися малювати, співати, писати вірші, оволодівати основами акторської майстерності.
   Тож, святий обов'язок бібліотек України для дітей - внесення свого вагомого вкладу у розвиток національної культури нашої держави. І це яскраво підтверджує висловлювання І.М. Дзюби: "Після того як Україна утвердиться політично та економічно, сфера культури стане вирішальним тереном нашого само-ствердження. Тим паче, що Україна існує у відкритому геополітичному просторі, зазнаючи глобалізаційних впливів. Якщо ми не створимо сильної культурної традиції, ми будемо беззахисними".

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей