Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві

Програма та методика соціологічного дослідження

І. Проблемна ситуація

Сьогодні в Україні через постійну трансформацію та економічну нестабільність посилюються фактори, які негативно впливають на читацьку активність дітей. Соціокультурна ситуація, що склалася в країні, призвела до зниження авторитету друкованого слова, руйнування ментальності нації як читача. Суспільна свідомість в умовах розвитку інформаційних технологій абсолютизувала роль комп’ютерної техніки, нетрадиційних носіїв інформації.

Залучення дітей і підлітків до читання протягом останніх років стало предметом опікування, в основному, з боку бібліотек та громадськості України. З їхньої ініціативи проводяться дискусії, засідання за «круглим столом», конкурси. Так, у 2005 р. Національною бібліотекою України для дітей спільно з редакцією міжнародного журналу «Пізнайко» було проведено Всеукраїнський конкурс «Хочу читати», з громадською організацією «Форум видавців» — започатковано щорічний Всеукраїнський конкурс «Найкращий читач України», а в 2006 р. з Українським фондом соціальних гарантій військовослужбовців та ветеранів Збройних Сил — Всеукраїнський конкурс на кращу книжку-саморобку «Моя мала Батьківщина», який згодом став міжнародним. Першу Всеукраїнську науково-практичну конференцію директорів обласних бібліотек для дітей 2005 року було проведено за темою «Дитяче читання: феномен і традиції у ХХІ столітті». Проблема дитячого читання була у порядку денному цих конференцій і наступних років.

В Україні функціонує 1208 бібліотек для дітей, які проводять повсякденну роботу щодо залучення дітей до читання. Щоб володіти ситуацією і бачити реальну картину дитячого читання, яка б ґрунтувалася не на емоціях, а мала під собою наукові підстави, бібліотеки для дітей проводять соціологічні дослідження. Вони засвідчують, що ця проблема може бути вирішеною, якщо поставитися до неї відповідально на державному рівні. Першим кроком у цьому напрямі є створення проекту «Концепції Державної програми підтримки та розвитку читання дітей та юнацтва», підготовленого НБУ для дітей спільно з Державною бібліотекою України для юнацтва.

Національною бібліотекою України для дітей тільки за роки незалежності проведено соціологічні дослідження читання дітей досить різноманітної тематики, які дозволяють відстежити тенденції читання дітей різних поколінь: «Читацькі запити дітей, підлітків і стан їх задоволення в ЦБС України» (1991 р.), «Особливості читання дітьми молодшого шкільного віку української художньої книги» (1991–1992 рр.), «Читацькі запити дітей, підлітків і стан їх задоволення в обласних бібліотеках України для дітей» (1992 р.), «Українська художня література в читанні дітей-учнів 5–9 класів» (1999 р.), «Я читаю сучасну книжку українською мовою» (2007 р.) та ін. Зокрема, останнє дослідження показало, що діти залюбки читають українську дитячу книгу, аби тільки вона була у фондах бібліотек1. Тобто, читання дітей безпосередньо залежить від наявності в бібліотеках привабливої та змістовної дитячої книжки. Тенденції до зростання випуску дитячої літератури в Україні дають надію на подальшу ліквідацію «кризи дитячого читання». За даними Книжкової палати України у 2006–2007 рр. кількість видань дитячої літератури значно збільшилася. Так, якщо упродовж 2006 р. до Книжкової палати України надійшло 786 друкованих одиниць обов’язкових примірників видань дитячої літератури, то у 2007 р. їх отримано вже 1261 загальним тиражем 5478,6 тис. прим.2 Крім того, фонди бібліотек поповнюються дитячою літературою згідно з державними програмами «Забезпечення розвитку і функціонування української мови на 2004–2010 рр.» та «Українська книга». Тому дуже важливо в масштабах країни постійно вивчати тенденції та закономірності дитячого читання, забезпечення бібліотек дитячою літературою. Національна бібліотека України для дітей соціологічним дослідженням «Моє хобі — читання» продовжує низку досліджень, які проводились у попередні роки.


ІІ. Мета і завдання соціологічного дослідження


Мета соціологічного дослідження. Продовжити моніторинг стану поповнення книжкових фондів бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій сучасною дитячою книжкою та визначити ступінь читацької активності читачів-дітей, зокрема учнів 5–9 класів.

Завдання дослідження. Вивчити реальний стан читання сучасними дітьми (учнями 5–9 класів) і забезпечення бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій дитячою літературою. У ході дослідження передбачається визначити:
а) стан поповнення фондів дитячих та сільських бібліотек-філій новою дитячою літературою, що надходила за державними програмами у 2008 році (статистичні дані);
б) рівень використання нової дитячої літератури читачами-дітьми (анкета читача);
в) ступінь читацької активності учнів 5–9 класів (анкета читача, експертна анкета).

ІІІ. Робочі гіпотези

Фонди бібліотек (районних та сільських бібліотек-філій) поповнюються дитячою літературою, в основному, завдяки реалізації державних програм видання української книжки.

  1. Криза дитячого читання загострюється. Книга й читання не є престижним для сучасного юного покоління.

IV. Об’єкти та суб’єкти дослідження


Об’єкти: нові надходження книг та періодичних видань, читачі-учні 5–9 класів обласних, районних, міських бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій, рганізатори дитячого читання (бібліотекарі).
Суб’єкти: ресурсна база дитячої літератури фондів бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій, дозвілля читачів-дітей.


V. Учасники дослідження


1. Організатор дослідження: Національна бібліотека України для дітей (розробка методики, організація моніторингу, узагальнення отриманих даних).
2. Бази дослідження: Хмельницька, Одеська, Житомирська, Херсонська, Кіровоградська, Волинська, Запорізька, Івано-Франківська, Харківська, Сумська, Рівненська, Луганська, Полтавська, Донецька обласні бібліотеки для дітей, Кримська республіканська дитяча бібліотека ім. В. Орлова та за їх вибором районні, міські бібліотеки для дітей, сільські бібліотеки-філії та бібліотеки-філії централізованих бібліотечних систем області.

Для репрезентативності вибірки в кожній базовій області потрібно провести анкетування: 100 читачів-учнів 5–9 класів на область з обласних, районних, міських бібліотек для дітей та сільських бібліотек-філій; 30 бібліотекарів цих же бібліотек.

Базові обласні бібліотеки для дітей забезпечують обов’язкове розповсюдження анкет, збір і надіслання матеріалів дослідження в передбачених методикою обсягах до Національної бібліотеки України для дітей.


VI. Методи дослідження


Аналітичний метод: аналіз літератури із проблем дитячого читання та вивчення матеріалів попередніх досліджень. Документальний метод: аналіз поповнення бібліотечних фондів новою літературою за визначеними параметрами.
Анкетування: анкетне опитування читачів-дітей («Анкета читача»), експертне опитування організаторів дитячого читання (бібліотекарів, «Експертна анкета»).


VII. Етапи проведення дослідження


І етап. Розробка програми та методики соціологічного дослідження листопад-грудень 2008 р. (НБУ для дітей).
ІІ етап. Здійснення емпіричної апробації релевантності складених документів. Доопрацювання методичного інструментарію. Видання остаточного варіанту програми. Забезпечення баз проведення дослідження методичним інструментарієм: січень-лютий 2009 р. (НБУ для дітей), складання робочого плану проведення дослідження, узгодженого з виконавцями, збір первинної інформації та її надіслання до НБУ для дітей до 1 травня 2009 р. (бібліотеки — бази проведення дослідження).
ІІІ етап. Розробка робочих таблиць збору первинних вихідних даних. Заповнення робочих таблиць. Здійснення підрахунків. Підготовка зведених таблиць, списків. Узагальнення зібраних даних: липень-жовтень 2009 р. (НБУ для дітей).
IV етап. Аналіз опрацьованої інформації, висновки. Написання рукописного звіту: листопад-грудень 2009 р. (НБУ для дітей).

Анкета читача


Любий друже! Ти маєш можливість взяти участь у моніторингу «Моє хобі — читання», який проводить Національна бібліотека України для дітей. Звертаємося до тебе з проханням відповісти на представлені в анкеті запитання.

  1. В якому класі ти навчаєшся? (напиши)__________________________
  2. Стать: хлопчик, дівчинка (підкресли).
  3. У вільний час з найбільшим задоволенням ти (познач місце у міру значимості для тебе 1.2.3.4. і т.д.:
    1. дивишся телевізор _;                      3.6. бавишся на вулиці _;
    2. слухаєш музику _;                          3.7. граєш на гральних автоматах _;
    3. читаєш книгу, журнал _;                3.8. «виснеш» в Інтернеті _.
    4. граєшся в комп’ютерні ігри _       3.9. Інше (напиши)______________
    5. спілкуєшся з друзями _;
  4. Частіше всього ти відвідуєш бібліотеку щоб (відміть варіанти):
    1. підготуватись до уроків _;              4.5. переглянути газети, журнали _;
    2. написати реферат _;                        4.6. погратись за комп’ютером_.
    3. відвідати масовий захід _;              4.7. Взагалі не відвідую _.
    4. взяти книгу «для душі» _;               4.8. Інше (напиши)_______________.
  5. Ти читаєш:
    1. з примусу батьків _;                            5.3. за власним бажанням _.
    2. за завданням учителя _;                      5.4. Взагалі не читаю_.
  6. Частіше всього ти читаєш (відміть варіанти):

6.1. вдома за столом _;                             6.5. слухаючи музику _;
6.2. біля телевізора _;                               6.6. у читальній залі бібліотеки _;
6.3. у транспорті _;                                   6.7. на уроках _.
6.4. у ліжку _;                                            6.8. Інше (допиши)________________.
7. Напиши, будь ласка, яку нову книжку ти прочитав нещодавно___________
__________________________________________________________________

  1. Прочитавши книгу ти можеш визначити: ідею твору, головних героїв, сюжет, які історичні події покладено в основу твору?

8.1. Так _ .           8.2. Не впевнений, що можу _.          8.3. Ні _.

  1. У колі друзів ти обговорюєш частіше всього (відміть  варіанти):
    1. фільми _;                                      9.5. технічні новини _;
    2. комп’ютерні ігри _;                    9.6. журнальні статті _
    3. прочитані книги  _;                     9.7. Інше (напиши)___________.
    4. музичні новини _;
  2. У тебе є улюблені книжки?

10.1. Так _.           10.2. Ні _.
10.3. Якщо «Так», то які? (напиши назву 1–2 кн.)_________________
__________________________________________________________________

  1. Які книги ти не зміг отримати в бібліотеці? (напиши назви)____________

________________________________________________________________

  1. Яке твоє улюблене заняття (напиши)_____________________________
  2. Назва бібліотеки (заповнює бібліотекар)__________________________

Дякуємо за участь

Анкета експерта
Шановний респонденте! Національна бібліотека України для дітей проводить моніторинг читання дітей. Просимо Вас бути експертом і відповісти на подані запитання.

  1. Чи змінився інтерес дітей-учнів 5–9 класів до книги у ХХІ столітті?

1.1. Інтерес зріс _.      1.2. Інтерес залишився _.     1.3. Інтерес зменшився _.
2. На Вашу думку, свій вільний час діти в більшості проводять (проставте варіанти відповідей за місцем значимості 1.2.3.4.і т.д.):
2.1. дивлячись телевізор _;                2.6. бавлячись на вулиці _;
2.2. слухаючи музику _;                    2.7. граючись на гральних автоматах _;
2.3. читаючи книги, журнали _;        2.8. «сидячи» в Інтернеті _.
2.4. граючись в комп’ютерні ігри _; 2.9. Інше (напишіть)________________
2.5. спілкуючись з друзями _;
3. На Вашу думку, діти читають:
3.1. з примусу батьків  _;                    3.3. за власним бажанням _;
3.2. за завданням учителя _;               3.4. Інше (напишіть)________________
4. У Вашій бібліотеці достатньо інформаційного ресурсу для задоволення сучасного попиту читачів-учнів 5–9 класів?
4.1. Так _.            4.2. Ні _.
4.3. Якщо «Ні», то яких книг (або тем) не вистачає? (напишіть)___________
_________________________________________________________________

5. Скільки нової дитячої літератури отримала Ваша бібліотека у 2008 р.? (заповніть таблицю)

Назва
б-ки, (район, область)

Усього надійшло нової л-ри у 2008 р.

У т.ч. 
л-ри для дітей (сільських б-к-філій)

З них книги для дітей за держ. програмами (прим.)

Усього періодики

У т.ч. для дітей

 

 

 

 

 

 

6. Чи можуть діти, прочитавши книгу, визначити ідею твору, головних героїв, сюжет, які історичні події покладено в основу твору?
6.1. Так _.                            6.2. Не завжди _.                    6.3. Ні _.
7. Яку посаду Ви займаєте? ___________________________,
8. Ваша освіта_____________

Дякуємо за участь

1 Я читаю сучасну книжку українською мовою : (підсумки регіон. моніторингу) : бюл. соціол. служби. Вип. 15 / Держ. закл. «Нац. б-ка України для дітей»; уклад. О.Б. Петренко. — К., 2008. — 12 с.

2 Сенченко М. Книговидання трьох слов’янських країн: Україна, Білорусь, Росія / Микола Сенченко // Вісн. Книжк. палати. — 2008. — № 3. — С. 3–9.

Попередня

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей