Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Загальна інформація
Режим роботи
Контакти
Структура
"Вікно в Америку"
ЗМІ про бібліотеку
Спонсори
Благодійний фонд розвитку
Державні закупівлі
Вакансії
Послуги та сервіси
Новини
Замовлення екскурсій
Бібліотечні події
Онлайн-проєкти
Читацькі об'єднання
Психологічна служба
Віртуальна довідка
Версія для слабозорих
Електронні ресурси
Електронний каталог
Електронна бібліотека
Видання бібліотек для дітей
Віртуальні книжкові виставки
Інтерактивні ресурси
Ключ
Почитайко
Т.Г. Шевченко для дітей
Бібліотека у форматі Д°
Музей книги
Творчість дітей
Пам'ятні літературні дати
Вибрані Інтернет-ресурси
Для дітей
Для дорослих
Дитячі бібліотеки в Інтернет
Це важливо знати
Читання - справа сімейна
ІнфоТека для дітей
ІнфоТека для дорослих
Інтернет-безпека для дітей
Інтернет-безпека для батьків
На допомогу бібліотекареві
Професійні новини
Бібліотеки України для дітей
Мережа бібліотек України для дітей
Національна секція IBBY
Асоціація дитячих бібліотекарів
Сторінка методиста
Проєкт "КОРДБА"
Інформаційна культура користувачів
Бібліотека + IT
Нові книги України
Книги обмінного фонду

Соціологічна служба бібліотек для дітей діє…

Останнім часом розширилася тематика соціологічних досліджень бібліотек для дітей України. На нашу думку добре було б, якби бібліотеки мали змогу обмінюватися між собою набутим досвідом, отримувати детальну і своєчасну інформацію про проведені чи заплановані масштабні дослідження. А загальна картина дослідницької справи дала б змогу глибше і всесторонньо осмислити висновки уже проведених, а також передбачуваних на майбутнє наукових і соціологічних досліджень, дозволяла б чітко визначити пріоритетні напрямки розвитку бібліотечного обслуговування дитячого населення України. В цьому, власне, мета електронного банку даних, створеного у 2011 році НБУ для дітей: слугувати орієнтиром у пошуках шляхів поліпшення стану обслуговування дітей.

Організатор проведення Період
прове
дення
Тема Мета Бази дослідження Об’єкти дослідження Результати

Миколаївська обласна бібліотека для дітей ім. В. Лягіна

2012

«Читаюча дитина – надія нації»

Якнайглибше вивчити читацькі інтереси дітей та підлітків, з’ясувати, яке місце займає комп’ютер та книга в житті дітей, якою повинна бути дитяча бібліотека, щоб стати привабливою для дитини, скласти соціокультурний портрет сучасного читача дитячої бібліотеки.

ОБД ім. В. Лягіна, дитяча бібліотека КЗ «Бібліотечна мережа м. Вознесенська», Арбузинська, Баштанська, Братська, Березанська, Березнегуватська, Веселинівська, Вознесенська, Врадіївська, Доманівська, Єланецька, Казанківська, Кривоозерська, Миколаївська, Новобузька, Новоодеська, Очаківська, Первомайська, Снігурівська районні дитячі бібліотеки Миколаївської області

Читачі-учні початкових класів, читачі-учні середнього віку, батьки учнів 1-4 кл.

Дослідження показало зміну читацьких звичок юних читачів, зокрема, мотивів і стимулів читання, джерел отримання друкованої продукції, інформації в цілому. 47,6% респондентів частіше за все йдуть до бібліотеки за книгами, користуються Інтернетом 83% та 17% опитаних – не користуються. 71,3% читачів мають доступ до Інтернет-мережі у бібліотеці. Респонденти підтвердили свій інтерес до читання художньої літератури різних жанрів, а також підтвердили необхідність подальшого впровадження комп’ютерних технологій в процес бібліотечного обслуговування (збільшення читацьких автоматизованих робочих місць, заміна старих машин на нові, створення Інтернет-центрів, електронні версії найбільш необхідних читачам підручників). Отож, перед бібліотечними закладами області стоять актуальні завдання формування позитивного ставлення читачів до бібліотеки, підвищення її престижу, залучення нових читачів.

Полтавська обласна бібліотека для дітей ім. Панаса Мирного

2011

«Що читають діти в селах Полтавщини?»

Вивчення стану читання дітей-учнів 5-9 кл. та забезпечення сільських бібліотек-філій дитячою літературою

15 сільських бібліотек-філій ЦБС області

Діти-користувачі та бібліотекарі

Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що сільська бібліотека є важливим культурним, інформаційним, виховним закладом на селі, без якого не може бути повноцінною освіта та самоосвіта, відродження духовності, становлення особистості дитини. Але через відсутність фінансування бібліотеки недостатньо поповнюються новою літературою для дітей, що поглиблює кризу дитячого читання.

Хмельницька обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка, Хмельницька обласна бібліотека для юнацтва

2011

«Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва в бібліотеках області»

Вивчення стану бібліотечного обслуговування користувачів до послуг бібліотек, оновлення бібліотечних фондів виданнями для них, організація роботи з патріотичного й естетичного виховання та розвитку творчих здібностей дітей і підлітків.

166 бібліотек: Білогірський р-н – 93 б-ки (мережа ЦБС – 40); Камянець-Подільський р-н – 72 б-ки (мережа – 84); Полонський р-н – 19 б-к (мережа – 27); Ярмолинецький р-н – 36 б-к (мережа – 40)

Читачі-діти (дошкільники і учні 1-9 кл.), читачі юнацького віку (15-17 р.), бібліотечні фахівці та голови сільських рад

Аналіз матеріалів довів, що бібліотеки залишаються основними просвітницькими, інформаційними, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей та юнацтва, про що свідчить стан охоплення читанням даних категорій читачів. Для цього ведеться різноманітна соціокультурна робота, створені і діють бібліотечні об’єднання за інтересами. Разом з тим, підтверджують діти та юнацтво, є недостатнє поповнення бібліотек книгами, періодичними виданнями. Не задовольняє читачів і стан передплати періодичних видань. Отже, можна зробити висновок, що стан оновлення бібліотечних фондів не відповідає зростаючим запитам дітей та юнацтва; технічне оснащення бібліотек – баз дослідження є незадовільним: лише 5,6% респондентів-читачів мають можливість доступу до мережі Інтернет у бібліотеці, при цьому жодна сільська бібліотека Білогірського, Кам’янець-Подільського та Ярмолинецького р-нів не має комп’ютерів. З позицій виконання положень Конвенції ООН про права дитини, бібліотеки мають зберегти свій статус гарантів конституційних прав дитини на вільний доступ до знань та творчий розвиток.

Донецька обласна бібліотека для дітей ім. С.М. Кірова

2011

«Читання дітей та юнацтва»

Портрет сучасного читача, вивчення його читацьких уподобань

Бібліотеки для дітей мм. Вугледару, Дзержинська, Донецька, Кіровського, Костянтинівки, Маріуполя, Торезу, Шахтарська, Амвросіївського і Великоновосілків-ського районів

Читачі-учні 1-4 кл. та учні 5-9 кл.

Дослідження показало факт високої довіри до рекомендацій бібліотекаря. Отже, висновок: не зважаючи на відсутність нової літератури, фахівець завжди (через забуті книги, періодичні матеріали, електронні ресурси тощо) в змозі зацікавити як потенційного користувача, так і постійного

Національна бібліотека України для дітей

2011

«Бібліотека, книга, комп’ютер, читання: орієнтації підлітків» (авт.-уклад. О. Безручко)

Дослідити проблему трансформації читання в сучасних умовах під впливом нових інформаційних технологій, творення нової «моделі дитячого читання», зокрема там, де діє інтернет-ресурсна база, задовільна забезпеченість традиційними інформаційними ресурсами, професійний кадровий потенціал і отримати відомості прогностичного характеру про можливі зміни в роботі бібліотек для дітей

Львівська ОБД, Львівська ЦМБ, Жидачівська, Буська, Стрийська РБД; Рівненська ОБД, Костопільська, Сарненська, Березнецька, Острозька РБД, бібліотеки смт. Соснове та Гоща.

Читачі-учні 5-9 кл. обласних, міських, районних, селищних бібліотек для дітей

Підсумки дослідження показують затребуваність бібліотек та інтерес дітей до книги, і зокрема, в малих містах, селищах. Результати підтверджують гіпотезу, що діти, які є активними користувачами бібліотек, краще орієнтуються в інформаційному просторі, їх вибір більш усвідомлений, вони більш грамотні і як читачі, і як слухачі, і як глядачі. Дослідження продовжується в наступних регіонах.

2012

Волинська ОБД, Ковельська ЦРБД, Іваничівська РБД; Чернівецька ОБД, Сторожинецька РБД, бібліотека-філія ЦБС с. Панка; Чернігівська ОБД, Сосницька РБД, Чорнотицька сільська бібліотека-філія

Як дослідження 2011 р., так і дослідження 2012 р. засвідчили необхідність цільової програми видання літератури на традиційних та електронних носіях для дитячих бібліотек, створення інформаційних центрів на базі кожної бібліотеки для дітей у регіонах з метою забезпечення рівного доступу дітей з малих міст, селищ до інформаційних ресурсів, відповідно до державної програми інформатизації. Також засвідчили необхідність постійної роботи над веб-сайтами бібліотек, їх наповненням якісною інформацією для підлітків, які були б конкурентоспроможними з іншими, створення електронних баз бібліотеки та вивчення зворотного зв’язку їх використання. Батькам, бібліотекарям, вчителям слід спрямовувати дитячу увагу на нові можливості Інтернету, адекватні структурі сучасного культурного простору та їх потребам. Також на те, що робота дітей у мережі без нагляду дорослих містить у собі досить серйозну небезпеку.

КЗ «Черкаська обласна бібліотека для дітей» Черкаської обласної ради

2010

«Дитяче читання: проблеми та шляхи їх вирішення» (авт.-уклад. Н. Червоняща, І. Гончар)

Вивчення стану дитячого читання, його сучасних проблем

15 РБД

Читачі-учні 5-9 кл.

Дослідження показало: користувачі дитячих бібліотек погано знають як вибрати книгу, відсутня система у формуванні інформаційної культури, проведенні бібліотечно-бібліографічних занять; недосконалі довідково-бібліографічний апарат бібліотек і робота з його популяризації серед різних вікових груп читачів. Також слід налагоджувати більш тісні зв’язки з батьками, проводити спільні заходи у бібліотеці та провести локальне дослідження про роль книги і бібліотеки в житті родини

Харківська обласна бібліотека для дітей

2010

«Моя домашня бібліотека» (авт.-уклад. В. Лупіцька)

Дослідити роль книги в сімейному читанні

Харківська ОБД

Читачі-учні 1-9 кл., батьки читачів

Результати дослідження наступні: сімейні бібліотеки збиралися понад 20 років і для більшості є сімейною традицією. Вони є у більшості респондентів, в основі їх – художня та дитяча книга. Найчастіше домашня бібліотека налічує 500-1000 томів, проте сьогодні більшість респондентів поповнює сімейну бібліотеку рідко. Більшість респондентів не вважає за необхідність збільшувати розміри домашньої бібліотеки, а 40% опитуваних планують її зменшити.

Хмельницька обласна бібліотека для дітей ім. Т.Г. Шевченка

2010

«Стан бібліотечного обслуговування дітей і юнацтва у бібліотеках області» (авт.-уклад. А. Захаренко)

Вивчення стану бібліотечного обслуговування дітей та юнацтва, оновлення бібліотечних фондів літератури і періодичних видань для цих категорій читачів

Хмельницька, Ізяславська, Теофіпольська, Чемеровецька РБД

Користувачі, бібліотекарі, голови сільрад

Дослідження підтвердило гіпотезу про те, що бібліотеки є основними інформаційними, комунікативно-дозвіллєвими центрами для дітей і юнацтва. Тут створено значний інформаційний ресурс, ведеться культурно-просвітницька робота, діють бібліотечні об’єднання за інтересами. Разом з тим проблемою є оновлення бібліотечних фондів, відсутність належних комфортних умов для читачів і бібліотекарів, особливо в зимовий період, не відповідає сучасним вимогам технологічне оснащення бібліотек. Дослідження сприяло зверненню уваги органів місцевої влади на проблеми бібліотек, зокрема передплату періодичних видань та поповнення книжкового фонду, впровадження комп’ютеризації. З підсумками дослідження ознайомлене Управління культури, туризму і курортів, обласна держадміністрація, обласна рада. У районах розроблені заходи з впровадження результатів досліджень в практику діяльності бібліотек

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім. А.П. Гайдара

2009

«Бібліотека і бібліотекар: погляд професіонала» (авт.-уклад. Л. Босюк)

Вивчення думки бібліотекарів щодо визначення ролі бібліотеки для дітей у сучасному інформаційному суспільстві

Кіровоградська ОБД

28 бібліотечних працівників

Дослідження показало зацікавленість бібліотекарів до свого місця роботи і фахового рівня як спеціалістів. 90% опитуваних свідчать, що їхні обов’язки по відношенню до читачів мають хороший рівень. Виходячи з того, що більша частина респондентів задовольняється літературою фонду ОБД, що є неповним, виявлено обмеження колег щодо інформаційного простору як такого. У зв’язку з цим є необхідність частіше звертатись до літературних оглядів і рекомендацій у професійній пресі та Інтернет-мережі

Тернопільська обласна бібліотека для дітей

2009

«Вивчення професійних потреб бібліотечних спеціалістів дитячих книгозбірень області» (авт.-уклад. А. Томків)

Виявити найдієвіші форми навчання бібліотекарів та пріоритети в оновленні їх професійної діяльності

 

17 завідуючих РДБ області

Нові знання і навички, фахова інформація, одержані бібліотечними спеціалістами під час навчання, які проводили ОБД та НБУ для дітей, дозволять їм почувати себе комфортно у професійному інформаційному полі. Важлива постійна самоосвіта, використання професійних періодичних видань, бібліотекознавчої літератури в оновленні бібліотечних знань

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім. А.П. Гайдара

2008

«Мистецтво. Користувач. Бібліотека» (авт.-уклад. Н. Расторгуєва)

Вивчення потреб користувачів та можливостей бібліотек у задоволенні попиту на документи з мистецтва

26 районних, міських дитячих бібліотек, Кіровоградська ОУНБ, ОБД, дитячі відділи Маловисківської та Олександрійської ЦРБ

Читачі-учні 3-9 кл., організатори дитячого читання, бібліотекарі

Дослідження визначило відсутність літератури в бібліотеках з багатьох видів мистецтва. Фонд документів з мистецтва практично не оновлюється, в основі своїй він складається з літератури, виданої до 90-х років. Сучасне комплектування бібліотеки періодикою з мистецтва не задовольняє різноманітні запити користувачів, 40% бібліотек отримують 1-2 примірники журналів з мистецтва. А відсутність комп’ютерної техніки, електронних джерел не дозволяє більшості бібліотек задовольняти запити користувачів та прилучати до мистецтва

Національна бібліотека України для дітей

2007

«Я читаю сучасну книжку українською мовою» (авт.-уклад. О. Петренко)

Вивчення стану поповнення книжкових фондів бібліотек, що обслуговують дітей сучасною дитячою книжкою українською мовою та ступінь її використання читачами-дітьми

Бібліотеки для дітей і сільські бібліотеки-філії ЦБС Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Кіровоградської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Сумської, Хмельницької, Чернігівської областей та АР Крим

Нові книжкові надходження, бібліотекарі, читачі-уч. 1-4 та 5-9 кл.

Дослідження підтвердило одну із гіпотез, що видана українською мовою сучасна дитяча книжка знаходить свого читача. Результати засвідчили також позитивну тенденцію до збільшення в дитячих і сільських бібліотеках-філіях кількості нових надходжень, левову частку яких становлять книги, видані за Державною програмою, але випуск дитячої літератури українською мовою за Державними програмами необхідно продовжувати і цей процес має бути прозорим і доступним для громадськості

Кіровоградська обласна бібліотека для дітей ім. А. П. Гайдара

2006

«Місце книги у світі захоплень дитини-користувача сільської бібліотеки» (авт.-уклад. Н. Расторгуєва)

Виявити, наскільки читаючими є юні жителі сіл області; їх уподобання та інтереси; виявити місце, яке займає книга в світі їх захоплень та структурі вільного часу

429 сільських бібліотек в 19 районах області

Читачі-уч. 5-8 кл.

Дослідження підтвердило, що книга, читання займають одне з ведучих місць у розширенні знань дівчаток і хлопчиків-користувачів сільських бібліотек та структурі їх вільного часу

Національна бібліотека України для дітей

2000
2001
2002
2008
2009
2010
2011
2012

Щорічний моніторинг «Книга року» (авт.-уклад. Н. Душенчук)

Визначення кола дитячого читання

Обласні, міські, районні, сільські бібліотеки для дітей усіх регіонів України

Читачі-учні 5-9 кл., бібліотекарі

Отримано інформацію про реальне коло читання школярів, ступінь їхньої читацької компетентності, рівень знання ними творів української та зарубіжної літератури. Виявлено найбільший попит користувачів бібліотек та визначено кращу дитячу книгу року

Провідний методист О. Безручко, e-mail - bezruchko_olena@ukr.net

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/3/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей