Національна бібліотека України для дітей
     
Віртуальна довідка1
Наша адреса:
03190, Київ, вул. Януша Корчака, 60
 
Написать письмо
 
 
 
   
Пошук по сайту  
 
Skip Navigation Links.
Про бібліотеку
Послуги та сервіси
Електронні ресурси
Вибрані Інтернет-ресурси
Це важливо знати
На допомогу бібліотекареві
Новини з регіонів

Галина Сидоренко,
зав. відділом ЦДБ ім. А.П. Гайдара м. Севастополя


Співпраця дитячих і шкільних бібліотек у галузі
методичного забезпечення освітнього процесу

У Центральній дитячій бібліотеці ім. А.П. Гайдара діє самостійний структурний підрозділ - відділ організаторів дитячого читання. До його відродження в структурі ЦБС для дітей нас підштовхнула зустріч з організаторами виховної роботи шкіл міста, під час якої педагоги не тільки знайомилися з інформаційно-освітніми можливостями дитячих бібліотек, а й встановлювали координаційні зв'язки для більш активного співробітництва. Аналізуючи підсумки цієї зустрічі, матеріали проведеного анкетування, усні побажання і можливості їх здійснення, ми дійшли висновку, що в головній бібліотеці ЦБС для дітей є всі необхідні ресурси для забезпечення інформаційної підтримки виховної роботи у школах міста. Було враховано також фактор зайнятості педагогів, які потребують оперативного та кваліфікованого обслуговування. І з листопада 1999 року відділ фактично розпочав свою роботу, але деякий час працював у режимі експерименту, причиною чого були певні труднощі з формуванням книжкового фонду.
Категорія наших відвідувачів значно розширилася - до вчителів шкіл приєдналися педагоги-організатори соціально-педагогічних центрів за місцем проживання, вихователі дошкільних за-кладів, дитячих будинків, шкіл-інтернатів, студенти педагогічних відділень, бібліотекарі, тобто всі ті, хто потребує допомоги в організації роботи з книгою у вихованні та навчанні дітей. Але, у першу чергу, це працівники шкіл міста, приміської зони та оздоровчих таборів кримського узбережжя "Ласпі", "Артек". До послуг читачів було запропоновано книжкові фонди всіх структурних підрозділів ЦДБ ім. А.П. Гайдара та її філій, а для задоволення більш складних запитів було перед-плачено спеціальні періодичні видання: "Учитель", "Образование в современной школе", "Во-спитание школьников", "Этическое воспитание", "Школьные технологии", "Классный руководитель", "Завуч", "Школьная библиотека" та ін. У них вчителі та вихователі можуть знайти для себе не тільки розробки виховних годин, батьківських зборів, а й перелік тематичних питань для обговорення на педагогічних нарадах. Успішний старт цієї роботи був здійснений завдяки створенню достатньо повного довідково-пошукового апарату, проведенню ретроспективного розпису періодичних видань, укладанню та випуску тематичних збірок про творчість дитячих письменників, з історії педагогіки та психології тощо. Сьогодні всі поточні видання вже відображаються в електронному каталозі, який слугує нашим читачам з січня 2003 р. В арсеналі інформаційних можливостей відділу - традиційні засоби: групове та індивідуальне інформування, виїзні Дні спеціаліста, Дні відчинених дверей, виступи на педагогічних нарадах, тематичних засіданнях методичних об`єднань класних керівників. Велике значення надається Дням спеціаліста як найрезультативнішій формі роботи. Адже у цей день до бібліотеки приходить весь педагогічний колектив школи, і ми намагаємося надати повну бібліотечну підтримку: знайомимо з новинками довідкової, пізнавальної літератури; розповідаємо про молодіжні періодичні видання; звертаємо їхню увагу на те коло тем, що особливо хвилює підлітків. І, звичайно ж, робимо огляд професійної періодики - це близько 40 назв газет і журналів, різноманітні методичні матеріали для класного керівника, необхідні при складанні планів виховної роботи та визначенні тематики виховних годин, форм їх проведення, різноманітні сценарії шкільних свят та позакласних заходів. Особливу увагу приділяють наші фахівці вчителям-початківцям, саме для них у бібліотеці організуються міні-Дні спеціаліста та Дні відчинених дверей. Наші читачі активно користуються матеріалами книжкової виставки "У педагогов творение особое - Человек!", рекомендаційним списком літератури "Учитель с большой буквы ... Как им стать?", тематичною картотекою статей "Важкі теми шкільної педагогіки". Особливим попитом користується цикл тематичних поличок "Педагогічна майстерність", які відображають різноманітні напрямки творчої діяльності та допомагають вчителям знаходити для себе щось нове: "Хорошо учить можно по-разному", "Классное руководство - труд творческий и вдохновенный". Змістовні експрес-інформації знайомлять з тематичними серіями книжок "Я иду на урок", "Педагогический поиск", бібліотечкою журналу "Воспитание школьников". Працівники відділу організаторів дитячого читання беруть участь у засіданнях методоб'єднань класних керівників, і це надзвичайно плідна форма співпраці педколективу з дитячою та шкільної бібліотеками. Результатом такої сумісної діяльності є проведення заняття з краєзнавства у школі. Фахівці нашої біблі-отеки надають вчителям розгорнуті консультації, складають рекомендаційні списки літератури, пропонують цікаві сценарії заходів з краєзнавства та нові ігрові форми занять, а також систематично інформують про останні надходження книг та журналів про Крим і Севастополь.
Активна діяльність відділу організаторів дитячого читання сприяє встановленню тісних відно-син з бібліотекарями навчальних закладів, що займаються на курсах підвищення кваліфікації. Колеги часто звертаються до бібліотеки за тематичною літературою з таких питань: "Інноваційні форми популяризації книги", "Формування нового іміджу бібліотеки", "Використання реклами, нетрадиційних наочних форм у роботі бібліотек" та інше. Вони постійно цікавляться професійною періодикою - журналами "Библиотека", "Шкільна бібліотека", газетою "Библиотека в школе".
Ефективність роботи нашого відділу та його необхідність визнали й бібліотекарі шкіл та коледжів, особливо тих, де є відділення "Дошкільне виховання" та "Початкове навчання". І, відвідавши декілька шкільних бібліотек та ознайомившись з їхніми фондами, ми обговорили наші спільні зусилля щодо задоволення читацьких запитів. Необхідну літературу для своєї роботи у відділі знаходять і спеціалісти в галузі керування освітою, викладачі навчальних дисциплін педколеджу, і вже стало традицією проводити для студентів Дні відчинених дверей та інформаційні огляди творчості дитячих письменників "Нові імена в дитячій літературі".
Сьогодні жодна педагогічна інновація не оминає бібліотеки, і ми повною мірою відчуваємо це. Зараз активно проходить процес гуманізації школи, все більше приділяється уваги особистості дитини та її складному внутрішньому світу, а це надзвичайно важливе і складне завдання. На педагогічних нарадах, методичних об'єднаннях класних керівників вивчаються особливості особистісноорієнтованого виховання, і дитячі бібліотеки мають всі можливості допомогти педагогам у цьому.
У бібліотеці є багато молодіжних журналів, а саме: "Смена", "Мы", "До 16 и старше", "Маруся". "Штучка", "Однокласник". Цими журналами цікавляться і користуються не тільки підлітки, ста-ють вони у пригоді досвідченим і молодим вчителям, які дізнаються з них про життя учнів поза межами школи, про їхні відносини з однолітками і батьками та розуміють, як важко адаптуватися дитині у сучасному проблемному житті. А поставивши себе, дорослих людей, на місце дітей, вони бачать ту чи іншу проблему їхніми очима. Таке розуміння складного внутрішнього світу дитини є дуже корисним у виховній роботі. І щоб якось допомогти вчителям у їхній непростій роботі, наші фахівці ретельно підбирають матеріали для виховних годин, виділили тематичний роз'єднувач у системному каталозі статей. Найбільш поширені запити класних керівників - це питання етики, правової культури, здорового способу життя. За цією тематикою ми пропонуємо сценарії, прислів'я, приказки, вірші, загадки, кросворди, ребуси, на прохання вчителів або бібліотекарів складаємо рекомендаційні списки літератури, до яких обов'язково входять твори художньої літератури, що мають сильний емоційний вплив. Перелічені заходи, як правило, проводяться спільно зі шкільними бібліотекарями, які, працюючи з каталогами та картотеками, складають список літератури для підготовки педагогічної наради або засідання методичного об'єднання, а ми приносимо і ставимо пересувну тематичну книжкову виставку, або лаштуємо її сумісно. Ці виставки і огляди літератури на загальних шкільних батьківських зборах та педагогічних нарадах зазвичай представляють інформаційні ресурси дитячої та шкільної бібліотек.
Важливе місце в нашій роботі відводиться індивідуальному інформуванню педагогів, що працюють над авторськими програмами, а це не лише вчителі шкіл, а й працівники підліткових клубів, вихователі спеціальних шкіл-інтернатів, які працюють з дітьми, що мають затримку психічного розвитку. Для забезпечення такої категорії читачів до СКС введено нову тематичну рубрику "Педагог - дослідник, новатор, розроблювач". За домовленістю з бібліотекарями шкіл-гімназій працівника-ми нашої бібліотеки робляться ксерокопії матеріалів з періодичних видань, які вони передплачують. Така спільна діяльність підказала нам, що сьогодні є доцільним розпочати роботу щодо наповнення рубрики СКС "Бібліографічні покажчики з педагогіки" -це особливо потрібно тим педагогам, які використовують інноваційні виховні технології, а таких запитів сьогодні стає все більше.
Обслуговуються користувачі у нашій бібліотеці оперативно та комфортно тому, що ми заздалегідь дізнаємося про тематику курсових робіт, які виконують класні керівники на курсах підвищення кваліфікації, та пропонуємо їм підібрану нами тематичну літератури. Готуємо також огляди матеріалів, що можуть знадобитися вчителю у виховній роботі, і один з днів - "День класного керівника" вони проводять у бібліотеці.
У місті серед вчителів проводяться різноманітні конкурси професійної майстерності: "Вчитель школи", "Вчитель року", конкурс на кращого класного керівника. Підготовка до них потребує значних зусиль, тому що умови конкурсів передбачають: проведення зразкової виховної години, володіння інноваційними методиками виховання педагогів-новаторів тощо. Приємно, коли переможцями таких конкурсів стають наші читачі.
У відділі організаторів дитячого читання педагоги і шкільні бібліотекарі можуть ознайомитися і попрацювати: з авторською програмою "Світ живої природи" (автор - бібліотекар відділу "Світ дитинства" Паніна Іраїда Іванівна); розгорнутою програмою роботи профорієнтаційного клубу "Людина та її справа"; матеріалами з народознавства, які зосереджені у "Бібліотеці Дружби народів". Також вони мають можливість користуватися методичними посібниками: масовими заходами ЦБС для дітей на рік; планами роботи бібліотечних клубів, об'єднань, гуртків; списком нових форм роботи в усіх напрямках популяризації літератури - все це допомагає вчителям у плануванні їхньої роботи. Також ефективно використовуються бази даних "Місто", "Дитинство", два рази на рік видаються інформаційні списки "Класному керівнику", "Шкільна бібліотека", "Світ дитячих бібліотек" та інше. Постійно проводимо експрес-опитування, результати яких відображають думки та побажання наших користувачів щодо форм обслуговування, послуг та інформаційного продукту. Зараз працюємо над створенням картотеки передового педагогічного досвіду вчителів міста, області, і сподіваємося на допомогу колег зі шкільних бібліотек. Наші читачі відразу гідно оцінили і перший номер нового журналу "Горизонты образования", кожна стаття якого відображає злободенні проблеми сучасної школи. Видається він Севастопольським інститутом післядипломної освіти, і ми сподіваємося що наша бібліотека буде отримувати обов'язковий примірник цього видання. Вдала ідея про сумісну видавничу діяльність з інститутом виникла під час проведення науково-практичної конференції "На порозі нового віку: бібліотеки як відчинені двері в освічений світ", і вже сьогодні йде робота щодо добору кращих матеріалів для збірника. Тематика цих матеріалів різноманітна - від досвіду проведення Тижня дитячої книги і кращих сценаріїв свят до висвітлення подій шкільного життя.
Контингент наших читачів сьогодні значно змінився, серед них все більше бажаючих вивчати та удосконалювати англійську мову. Завдяки відкриттю у структурі відділу організаторів дитячого читання інформаційно-ресурсного центру "LiNGVA", презентація якого відбулася ще у березні 2003 року, вони отримали таку можливість. Фонд поповнився книгами, журналами, аудіо- та відеокасетами, які подарували бібліотеці волонтери "Корпусу Миру" при Посольстві США в Україні. Але, незважаючи на копітку роботу, багаточисельні заходи, оперативне поповнення довідково-бібліографічного апарату, книжкового фонду, що комплектується згідно з сучасними педагогічними технологіями, ми розуміємо, що інформаційні потреби читачів у повному обсязі не завжди можна задовольнити.

Координаційна діяльність з бібліотеками Малої Академії Наук Управління освіти та науки; Інституту біології південних морів, Національного технічного університету, Чорноморської філії Московського Державного університету ім. М. Ломоносова, шкіл-гімназій та школи № 8 Міністерства оборони Російської Федерації сприяє успішній реалізації проекту "Створення міського корпора-тивного порталу "ЕкоЛогія. ЕкоТавріка. ЕкоЛогіка", у розробці якого вони брали активну участь. А партнерами при створенні корпоративного інформаційного порталу бібліотек південного регіону України "Тавріка" були бібліотеки Херсона та Миколаєва. Також фахівцями Севастопольської ЦБС для дітей розробляється проект міської програми "Дитяча бібліотека та освіта", в якому значне місце відводиться інформаційно-бібліографічному обслуговуванню вчителів засобами новітніх електронних технологій.
Але успішному здійсненню такої роботи може сприяти тільки скоординована сумісна діяльність з Управлінням освіти та науки і створення центру колективного користування педагогічною інформацією на базі ЦБС для дітей. А поки долаються всі відомчі бар'єри та вирішуються питання технічного забезпечення, наші читачі на тренінгах у Інтернет-центрі бібліотеки набувають навичок комп'ютерної грамотності, вчаться працювати в Інтернеті та користуватися електронною поштою.
Аналізуючи результати такої співпраці, ми переконалися у тому, що потрібний координаційний центр, який надавав би необхідні інформаційні ресурси педагогічним працівникам. Розраховуємо на те, що саме наша бібліотека може отримати статус такого закладу, бо ми зацікавлені у збільшенні можливостей відділу організаторів дитячого читання, розширенні його партнерських відносин та фінансовій підтримці.

 

Для редагування, видалення інформаціі про дитину з сайту або повідомлення про нелегальний контент Ви можете звернутися за адресою: library@chl.kiev.ua

 
Останнє оновлення: 12/4/2024
© 1999-2010р. Національна бібліотека України для дітей