Дискусійний клуб


Запрошуємо до дискусійного клубу «Ключа»! Правила форуму дивіться тут.

Дискусійний клуб / Новини / Виступ Уляни Гнідець в рамках Дня учителя літератури + оприлюднення результатів опитування від ЦДЛДЮ


Виступ Уляни Гнідець в рамках Дня учителя літератури + оприлюднення результатів опитування від ЦДЛДЮ

URCCYL


к.філ.н. Уляна Гнідець,

Президент Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва 

Виступ в рамках Дня учителя літератури,

29.03.2011 р., Київ

 

ЦЕНТР ДОСЛІДЖЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА

провів нещодавно

опитування в рамках

Міжнародного проекту з розвитку літератури для дітей та юнацтва серед науковців, педагогів, бібліотекарів, видавців, письменників та ін.

         Відразу мусимо зауважити, що науковці-літературознавці та педагоги не змогли дати відповіді на поставленні в анкеті запитання, які стосувалися стану дитячої літератури в Україні за останні десять років. Усі провідні літературознавчі кафедри України анкету отримали, але аналізу ситуації з розвитком цієї літератури не надали. Більшість фахівців зі спеціальності «література», (за винятком хіба окремих представників науки від Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва та педагогів з Національної академії педнаук), аргументували це тим, що дослідження літератури для дітей та юнацтва знаходиться поза їхньою компетенцією. Це, звичайно, сумно, оскільки нам видавалося, що Перший міжнародний науковий симпозіум, який відбувся у Львові ще в 2007 році на базі Львівського національного університету ім. Ів.Франка мусив би активніше актуалізувати науково-критичне осмислення такого літературного феномену як «література для дітей та юнацтва» і привернути увагу нашого академічного складу країни до питань розвитку, зокрема і сучасної дитячої літератури. Тоді зібралися не бібліотекарі чи педагоги, а саме літературознавці з більше як 20 провідних країн світу і показали відповідний аналітичний рівень дослідженості цього феномену у світі і засвідчили той факт, що література для дітей та юнацтва вже більше як 40 років вийшла з підпілля педагогів та бібліотекарів і активно обговорюється в контексті розвитку повноцінного літературознавства. Звичайно, дослідників самої дитячої чи підліткової літератури не так вже й багато, але кожна літературознавча кафедра усіх провідних університетів обов’язково виділяє окремі блоги для дослідження цієї літератури, проводить обов’язкові спеціалізовані курси з історії розвитку дитячої літератури та її сучасного стану еволюції, пропагуються магістерські та докторські роботи у цій сфері і т.д. І все це робиться сьогодні на рівні саме університетів та відповідних філологічних кафедр. Звичайно, існують у кожній країні і Центри, подібно як наш, які об’єднують усіх фахівців у галузі дитячої літератури, забезпечуючи їй шлях самодостатності у науково-критичній думці.

         З приводу ситуації з вивченням дитячої літератури в Україні і спостерігаючи за українськими та зарубіжними доповідачами в рамках Міжнародного наукового симпозіуму «Візуалізація образу дитини у літературі для дітей та юнацтва» у 2007 році, дуже слушно зауважує знаний Київський професор, д.філ.н., член Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, один з його ініціаторів, Б. Б. Шалагінов:

«Якщо зарубіжні гості говорили переважно про дитячу літературу, то українські вчені досліджували тему дитинства в сучасній «дорослій» літературі, — в основному, західній. (Про українську літературу майже ніхто взагалі не згадував, - мої примітки). Найбільшою була група американистів. Це й зрозуміло. В літературі США тема дитинства є традиційною з часів Марка Твена і мало не провідною в літературі ХХ століття. Якщо тим часом абстрагуватися від проблем художності, то картина дитинства у відображенні літератури останніх десятиліть має такий вигляд. Це досить пізнє дорослішання. Підліток не поспішає розставатися з дитинством. Йому комфортно в його дитячому світі. Він боїться потрапити у світ дорослих, який повністю чужий для нього, боїться багатьох проблем, необхідність розв’язання яких втягує його в якийсь штучний, протиприродний, відчужений стан. Цей стан ставить під загрозу ті сторони його існування, якими він дорожить найбільше за все: свободу (зокрема від будь-яких зобов’язань перед іншими), фантазування, природність і нескутість емоційних і фізичних відправлень, відкритість щодо іншої особи, жадобу дедалі нових засліплюючих вражень. Але серед сторін такого стану — і необов’язковість роздумів, необов’язковість самостійного прийняття рішень. Проте життя піддає підлітка суворим випробуванням, ламає його, перетворюючи на безгласний елемент ворожого йому суспільства. Відбувається процес важкого дорослішання, — часом у вигляді насильницької «конформізації», але часом — і пробудження самосвідомості. Тоді наприкінці твору герой замислюється над собою, починає несміливо аналізувати оточення. На цьому автор ставить три крапки… Але багато підлітків просто не хочуть дорослішати. Таким є новітнє явище «псевдоінфантильності». Досягнувши уже дорослого віку, тінейджер свідомо відмахується від проблем дорослого світу і, як метелик у коконі, ховається у свій власний, виплеканий світ напівдитячих мрій і фантазій. Але зсередини цей кокон уже давно зруйнований. Тінейджер може переконувати себе і оточення у своїй «дитинності», «грати роль» дитини, але його гризе недитяча тривога, він занурений в невротичний стан. Проте з огляду на те, що світ його переживань штучно обмежений і стиснутий, духовний досвід штучно стримується, а рефлексія навмисно виганяється, тінейджер при всьому бажанні не може розв’язати проблеми, що неминуче навалюються на нього. Закінчується це повним неврозом з усіма наслідками, що випливають (наркоманія, суїцид), або духовним розкладенням. Так життя ще на самому порозі дорослості перетворюється на страждання. Ще небезпечніше, коли ця сумнівна емоційна енергія намагається ствердити себе у політичних акціях, нерідко з однією метою — помститися світу дорослих, якого вони бояться і який несвідомо зневажають…»[1]. Не можна не погодитись з усіма вище вказаними ознаками, спостерігаючи за розвитком сучасного підлітка, який народився в нинішній Україні вже емансипованим і занадто дорослим водночас. Такий підліток не хоче більше «дитячої літератури», але й «доросла» його відлякує чи то своєю застарілою і незрозумілою, неактуальною «класикою», чи то постмодерною сучасною депресією…Ні одна, ні друга не відтворюють реальних проблем дитини, не відповідають на її нагальні запитання. Діти сьогодні перебувають у «підвішеному» стані, залишені наодинці із своєю рефлексійною спроможністю.

         Також і Міжнародна науково-пратична конференція «Дитина читає» у 2008 році, в якій взяли участь справжні фахівці і знані літературознавці з усієї України (серед них були академік М. Жулинський, проф. Шалагінов Б., проф. Михед Т., проф. Гундорова Т., проф. Мірошниченко Л., проф. Грицик Л., проф. Зборовська Н. та ін.) на жаль, все ще не змінила їх ставлення до цього специфічного і безумовно, достойного окремої уваги феномену, – літератури, написаної спеціально для дітей та юнацтва (не адаптованої, не класики, а саме цільово написаної для відповідної вікової аудиторії), хоча і привернула їх увагу. І навіть, на останньому засіданні у Львівській міській раді учасники конференції (а їх було близько 200) проголосували за створення окремої організації Всеукраїнського центру дослідження літератури для дітей та юнацтва. 

         З цього часу ми почали шукати шляхи узаконення наших намірів і як оптимальний варіант, – на засіданні у Міністерстві освіти і науки України від 2 липня 2009 року прийняли остаточне рішення про створення незалежного правового органу «Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва», який офіційно (нотаріально) заснований 11 вересня 2009 р. З цього часу Центр діє виключно в інтересах розвитку літератури для дітей та юнацтва в Україні, зокрема, сприяє розвитку науково-критичної думки щодо творів, написаних дорослими письменниками для недорослого читача. Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва, ретельно відстежує  також ситуацію в галузі шкільної освіти і дитячої літератури і активно реагує на всі негативні прояви у цій сфері, яких останнім часом стає дедалі більше.

Центр започаткував Міжнародний проект «Література. Діти. Час», який ставить за мету популяризувати цю літературу (безпосередньо твори та їх авторів), українську, але і світову. Цей проект, сподіваємось, об’єднає зусилля науковців-літературознавців, літературних критиків, сучасних письменників, художників-ілюстраторів, психологів, педагогів, бібліотекарів, видавців тощо. Паралельно ведеться активна робота в рамках реалізації інших міжнародних проектів.

Отже, Центр здійснює свою діяльність у таких напрямках:

1.     науково-дослідний у співпраці із кафедрами з літератури провідних вищих навчальних закладів України; мета – розвиток сучасних теоретичних та пізнавальних концепцій задля актуалізації парадигм наукової та критичної рефлексії відносно літератури для дітей та юнацтва;

2.     науково-методичний, у рамках якого проводяться семінари, зустрічі вчителів-словесників із дитячими письменниками, літературознавцями, перекладачами, дитячими психологами/психотерапевтами та ін.;

3.     безпосередня робота із читачем, яка передбачає реалізацію проектів «Творче читання», «Виховна година з книжкою», «Багатомовне читання», «Люди-легенди», Літературний фестиваль для дітей «Дивокрай»;

4.     організація конкурсів для читачів та вчителів-словесників; виставок книжкових ілюстрацій, фотовиставок, реалізація проекту «Імпротеатр» для підлітків та ін.

         Центр організував і провів у 2010 році: 5 семінарів, 5 громадських обговорень, 3 дитячі конкурси, 1 п’ятиденний Міжнародний симпозіум «Література. Діти. Час», у рамках якого відбулися науково-практична конференція «Література для дітей та юнацтва як основа для еволюції національної соціокультурної політики України» та літературний фестиваль дитячих письменників у Львові та Львівській області, Першу Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Література для дітей та юнацтва в соціокультурному контексті розвитку суспільства», майстер-класи для дітей «Творче читання» у школах, бібліотеках та Книгарні «Є», довготерміновий проект «Виховна година з книжкою» при Львівській лінгвістичній гімназії, проект «Багатомовне читання» у книгарні «Є», проект «Люди-легенди» у «Домі легенд» та ін.

         За матеріалами конференцій видається збірник «ЛІТЕРАТУРА. ДІТИ. ЧАС. Вісник ЦЕНТРУ ДОСЛІДЖЕННЯ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ ДІТЕЙ ТА ЮНАЦТВА», назву якого Центр погодив із видавництвом «Веселка», яке впродовж 1976-1980 рр. друкувало щорічні збірники літературно-критичних статей про дитячу літературу під назвою "Література. Діти. Час", перебравши на себе відповідальність за його подальшу долю.

Щорічний Міжнародний симпозіум «Література. Діти. Час», який проводиться 1-5 червня у Львові, має на меті зменшити дистанцію між академічним напрямком літературної освіти в Україні та сучасною літературою для дітей та юнацтва. Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва вбачає у налагодженій співпраці такого роду чи не єдину можливість переформатувати «нечитаючу», «некультурну», «неосвічену» моделі у житті сучасної молоді в Україні у, відповідно, «читаючу», «культурну», «освічену». Дитячу літературу потрібно виводити із ніші на маргінесі літератури як такої, і, дбаючи про майбутнє, забезпечувати їй «світле теперішнє» – у тому числі шляхом розгортання науково-дослідної роботи на відповідному рівні, шляхом розвитку літературної критики на основі актуальних творів, написаних спеціально для зростаючого читача (а не адаптованих для нього).

Якщо нам, спільними зусиллями, вдасться сформувати нове ставлення до літератури для дітей та юнацтва як до самобутнього (а не менш вартісного, порівняно з літературою для дорослих) художнього феномена, по-новому репрезентуючи її у процесі вивчення і дослідження в університетах України на факультетах філологічного, книгознавчого, педагогічно-методичного та психологічного спрямувань, поширюючи прогресивні концепції, безпосередньо досліджуючи наративні стратегії власне творів та особливості їхнього сприйняття; якщо відповідні теми стануть предметом наукового опрацювання в магістратурі, аспірантурі, докторантурі тощо  – тільки тоді сучасна українська література для дітей та юнацтва стане дійсно національним надбанням, адже лише «прочитання» та належна оцінка цих творів уможливить їх вивчення у школах (у межах шкільних програм або в рамках позакласного читання). А це, своєю чергою, сприятиме усвідомленню вагомої ролі письменників сучасної літератури для дітей та юнацтва у вихованні підростаючого покоління, допоможе у популяризації їхніх творів, впливатиме на зростання книговидання та книготоргівлі, а отже, забезпечить вищий рівень культури читання в Україні.

 

Повертаючись до самої літератури:

 

Сьогодні література для дітей та юнацтва в Україні – це соціальний і культурний проект актуального періоду в історії розвитку літератури взагалі. Ідеї наявного, справжнього, близького дітям соціуму, розуміння його, форми існування та співіснування у ньому різних поколінь закладаються дорослими письменниками безпосередньо в тексти для дітей. Такі тексти є носіями певної ідеологічної системи, завдяки якій суспільство, підтримуючи оновлені фігури і форми, намагається все ж закласти архетипні цінності у свідомість нової (інакшої) дитини і таким чином допомогти їй віднайти себе, своє місце у світі, самоідентифікуватись у сучасному антиавторитарному середовищі.

Тому сучасна
українська ЛДЮ покликана не виховувати дітей, а звернути поміж іншим увагу дорослих на своїх, просто інакших наступників. Дорослі письменники стають посередниками в процесі соціалізації дитини, перебираючи на себе роль порадника, друга, а разом з тим і досвідченого психолога. Важливим комунікативним моментом є вміння автора максимально наблизитися до рівня, можливостей та потреб дитини і водночас з цим передати свій зрілий життєвий досвід, який ґрунтується на реальних потребах суспільства. Адже визначальною особливістю дитячої літератури є те, що вона призначена для особливої аудиторії, яка здатна зрозуміти твір на своєму мовленнєвому рівні та на основі своєї життєвої обізнаності відповідно до віку. Пишучи для дітей, письменник ніби відтворює у своїх книгах дитину, яка продовжує жити в його пам’яті. Обізнаність автора зі світом дітей, його розуміння та співжиття у ньому мають неабияке значення для успішної творчості.

Сучасна
українська література для дітей та юнацтва представлена і вербально, і аудіовізуально, звернена до різних вікових категорій, створена дорослими або навіть самими дітьми та молоддю. Очевидно, письменники, які створюють художню літературу для дітей та юнацтва, ставлять перед собою різні цілі, які, проте, можна об’єднати за наступними характерними рисами: вони намагаються розкрити індивідуальні особливості дітей відповідно до різних соціально-історичних умов. Йдеться не лише про те, щоб показувати позитивний приклад, а й про те, щоб виявити сутність повноцінного життя разом і пов’язань, які мають на нього безпосередній вплив. Справжньою метою розкриття дитячих образів у художній літературі є зображення спонтанного, безпосереднього погляду дитини на довкілля, але поряд із цим показовими є також спроби розкодувати зовнішній світ як чужий з погляду  власної матриці, внутрішньої прагматики.

Українське літературознавство, яке лише впродовж останніх років почало активно цікавитися ЛДЮ та її особливостями, і то не в останню чергу завдяки активній позиції Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, вже демонструє посилений інтерес і відповідний рівень аналітичного опрацювання цієї комплексної проблеми. Про це свідчать, зокрема,
напрацювання Наталії Марченко, Лілії Овдійчук, Тетяни Качак, Лариси Круль, Світлани Лєнської, Ольги Папуші, Емілії Огар та ін.., а також різні літературознавчі студії, які активізувались і почали нарешті розглядати  літературу для дітей та юнацтва як обов’язковий предмет вивчення не лише з педагогічної, але й з філологічної, зокрема літературознавчої позиції. Вартує ще раз наголосити, що ЛДЮ як предмет дослідження розглядається тепер не лише крізь призму педагогічно-виховної функції, а й починає сприймаєтися літературознавцями як самобутній феномен, що заслуговує на особливу увагу.

 

Повертаючись до результатів опитування щодо сучасної української дитячої літератури. Центр оприлюднює отримані відповіді від експертів:

 

 

 Книжки-картинки (комікси)

 

Дитячий журнал «Умійко: Дитячі комікси»

3

Серія «Гетьман»

2

«Ніч проти різдва» за мотивами повісті М. Гоголя

5

«Захар Беркут» за мотивами повісті Івана Франка

5

«Кайдашева сім’я» за мотивами повісті Івана Нечуя-Левицького

3

«Хазяїн» Книжка написала за потивами п'єси Івана Карпенко-Карого

2

«Класні комікси» (Грани-Т)

14

Олесь Ільченко "Мандрівка Дощинки"; "Пригоди динозавриків"

2

"Лісові забавки" (ТОВ "Казка)

1

"Мами і дитинчата"("Перо")

1

М.Куліша «Мина Мазайло»

4

«Пригоди Тимка Звіролова», «Країна чарівників», «Пригоди кота Чорнолапенка» (Анатолій Василенко)

1

Комікси про козаків

1

Леся Вороніна. «Комікси» (2001, художник Віта Хайдурова)

2

«Повернення Мамая» (художник Ігор Баранько)

1

 «Хто як зростає»

1

«Допомагаємо дорослим»

1

Богдана Бойко «Граємось і ростемо»

1

«Гавчик: мамин помічник»

1

"Мурчик: ввічливі слова"

1

»Будівельники» А.Бронзов серія коміксів журнал К9 Киев

1

 Карпенко В., Судак Ю. Як Пиріг став Пирогом (Козаки, 2003)

3

Журнал «Соняшник»

1

 

 

 Дитячі книжки

Олена Пчілка «Сосонка».

1

Дмитро Степовик «Українська християнська абетка».

1

Тamara Мельниченко «Чим пахне дитинство».

1

Абетка (вид-во А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА)

6

Ніна Воскресенська: 2x «Дивовижні пригоди Наталки в країні часу»

2

Андрусяк І.: 4x “Зайчикові книжка”, 1 x «Стефа і її Чакалка», 3 x “М‘яке та пухнасте”

10

Воронина Л.:  3x “Хлюсь та інші”; 1 x “Прибулець із країни Нямликів”, 2 x «Нямлик і балакуча квіточка», 4x "Суперагент 000. Таємниця золотого кенгуру: дитячий детектив"; 3x „Сни Ганса Християна”

14

Дерманський О.: 5x «Володар Макуци або пригоди вужа Ониська», 2x "Бабуся оголошує війну"; 4x „Чудове чудовисько”

10

Малик Г.: 5x “Вуйко Йой і Лишиня”, 1x "Подорож Алі до країни Сяк-Таків", 4x »Злочинці з параллельного світу»

12

Мензатюк З.:  3x “Київські казки”; 1x “Як до жабок говорити”, 3x  «Казочки-куцохвостики»; 4x "Таємниці козацької шаблі."

13

Нестайко В.: 5x “Нові пригоди в лісовій школі”/ "Пригоди в Лісовій школі", 7x «Тореадори з Васюківки»

13

Павленко М. “Казки з Ялосоветиної скрині”, «Домовичок з палітрою»

3

Прудник С. “Стрибаюче місто”

1

Качан А. “До синього моря хмарина пливе” (Lyrik)

2

Книжки з віршами Романа Скиби («Навчальна книга – Богдан»); 2x «Кожному по скибці» (вид-во «Апріорі»)

5

Вінграновський, Микола. Козак Петро Мамарига (ілюстрації Костя Лавра), “Манюня” (повісті, оповідання, есе)

2

Паньо Катерина. «Полювання на сліпса»

1

І.Малкович: 3x «Ліза та її сни», 0,5x "Золотий павучок" und 1,5x
"Снігова королева"

5

В.Сухомлинський «Квітка сонця»

1

«Улюблені вірші» ((ілюстрували Кость Лавро, Катерина Штанко, Вікторія Ковальчук, Оксана Ігнащенко, Олександр Кошель, Віра Конотоп-Хайдулова) (вид.-во А-Ба-БА-Га-ЛА-МА-ГА).

9

4x „Повітряні рибки”, Марина та Сергій Дяченки (А-ба-ба-га-ла-ма-га); 1x Дика енергія. Лана., 3x «Крило», 1x "Пригоди Марійки Михайлової», 1x «Габріель і сталевий лісоруб» (вид-во Теза)

11

2x «Казка про сноце та його сина» упорядник Ю. Винничук (Піраміда), 1x "Історія одного поросятка"

3

Марійка Луговик. Вовченятко, яке запливло далеко в море

1

“Чи є в бабуїна бабуся?” Мар’яна Савка

3

“Азбука доброти” (Харків, Пелікан, 2007)

1

 “Казки Різдвяного Ангела” (Львів, Свічадо, 2008)

1

“Скоромовка не для вовка” Грицько Чубай (Київ, Грані-Т, 2008)

1

Наталка Малетич «Про зайчика-забудька»

1

Наталка Сняданко «Країна поламаних іграшок та інші подорожі»

1

Волочимир Читай «Історія про Слоника-Дзвоника»

1

Наталя Забіла «Про малят і про звірят»

1

Мовчун Леся «Усе підростає»

1

«Ведмідь і черв’як», (Вал Друк)

1

«Рукавичка» (творча майстерня «Аґрафка»)

2

Книжки кицьки Сіми (Сіма видає)

1

«Різдв’яна зірничка» (Видавництво «Старого Лева»)

1

О. Дергачов «Жовтики» («Ладекс»)

1

«Сімсот солов’ят» (Навчальна книга Богдан)

1

 «Створення світу» («Грані-Т»)

1

„100 казок”, Українські казки, видані «А-Ба-Ба-Га-Ла-Ма-Га»,

6

”Таємниця викраденого горщика”, Нікітінський Юрій (Глоуберрі Букс)

1

Сергій Пантюк «Неслухняники»

2

Василь Голобродько «Віршів повна рукавичка»

1

Ольга Павленко «Абетка-ярмарок»

1

Серія “Казки народів світу” вид-ва “Грані-Т”, 2008

1

Мальчина О. Чудеса повсякденного життя. - К.: Грані-Т, 2009.

1

Луценко І. Моя країна — Україна. Українське народознавство для дошкільнят (художник — О. Зенич). - К.: Аконіт, 2008.

1

Чумарна М. Кумедна читанка. -Тернопіль: Навчальна книга Богдан.

1

Євгенія Гапчинська: “Трехлетняя Мона”,  “Йога для ангелов”, видавництво “Gapchinska” – 2007

1

Дарія Цвєк «Малятам і батькам» від Видавництва Старого Лева

1

Олесь Ільченко:  «Козак, король-крук»,1x «Мандрівка дощинки»

9

Галина Пагутяк. Втеча звірів (А-БА-БА-ГА-ГА-МА-ГА)

1

«Єгиптознавство» («Махаон», 2006)

1

«Лис Микита» Іван Франко

1

Анатолій Дімаров “Для чого людині серце”

1

Тамара Коломієць “Найперша стежечка”, “Де ховає сонце роси”

1

Юрій Ярмиш “Казка стукає у двері”

1

 

 

Книжки для підлітків 

М. Слабошпицький «Марія Башкирцева».

1

Андрій Кокотюхa: 1x «Мисливці за привидами», 1x «Таємниця козацького скарбу»,  2x «Колекція гадів», 1x «У пошуках скарбів гетьмана», «Рік пригод. Полювання на золотий кубок», «Клуб боягузів»

7

Василь Шкляр «Чорний Ворон».

1

Любко Дереш «Любко Дереш про Миколу Гоголя, Марка Твена, Ніколу Теслу, Альберта Ейнштейна, Стівена Кінга».

1

Любко Дереш  1x «Дивні дні Гані Грак»; 1xТрохи пітьми

2

Володимир Рутківський: “Джури козака Швайки”, “Джури-характерники” та “Джури і підводний човен” (Trilogie)

16

Олександр Гаврош “Пригодии тричі славного розбійника Пинті” та Неймовірні пригоди Івана Сили, найдужчої людини

9

Марина Павленко «Русалонька із 7-В або прокляття роду Кулаківських», “Русалонька із 7-В та загублений у часі”, “Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу”

6

Олексa Росич: «Джовані Трапатоні»; «Отто, принц львівський» 

3

С. Процюк 2x «Марічка і  Костик»; «С. Процюк про В. Стефаника, К.-Г. Юнга, В. Винниченка, А. Тесленка, Н.Турбіну»

3

В. Слапчук «Риба під парасолем»

1

М. Соколян «Вежі та Підземелля»

1

«Перед божиими яслами : різдвяні легенди та перекази українських письменників»

1

Енциклопедія «Український космос», “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА”, 2009

3

Дивосвіт «Веселки»: Антологія літератури для дітей та юнацтва

1

І.Вільде »Повнолітні діти»

1

Сергій Оксеник (Коник) Лісом, небом, водою.

3

Г.Пагутяк 2x «Королівство», 1x «Писар східних воріт притулку»

3

 Богдан Жолдак. Коли геніїї плачуть

1

Олесь Ільченко: 1x  «Місто з химерами» (Грані-Т, 2009), 3x „Чорне озеро кохання“, 1x «Козак, король-крук» 1x «Мандрівка дощинки»; 2x Таємниця старої обсерваторії

9

 «Шпага Славка Беркути» Ніна Бічуя (Видавництво Старого Лева, 2010)

1

Слапчук Василь «Клітка для неба»

1

Гойдалки над степом. Літературні скарби Херсонщини

1

Серія «Життя видатних дітей» («Грані-Т»)

4

Ольга Бусенко «Паперовий янгол»

1

Катерина Лебедєва «Птаха Корабель»

1

Дмитро Білий «Козацький оберіг»

1

Микола Трублаїні «Лахтак»

1

Оксана Лущевська, Валентина Вздульська, Гаврієла Шапіро, Зоряна Живка «Різдвяні повісті»

1

Дзвінка Матіяш «Казки П’ятинки»

1

Юрко Покальчук. Хулігани

1

Міфологія. – К.: Махаон, 20??.

1

«Чарівна Брама» Валерія та Наталі Лапікурів

1

Марія Загорська “Українські церковні колядки” в 2-х

1

“Таємниці Космосу”, автор – Наталя Бершова

1

«Панночка» Тетяни Щербаченко

1

Книги серії «Сучасна дитяча проза» («Грані–Т»)

1

 Книги серії «Читання для реготання» («Видавництво Старого Лева»)

1

Ярослав Стельмах “Голодний, злий і дуже небезпечний”.

1

Дмитро Чередниченко “Хлопчик Горіхове Зерня і Лісовичка”.

1

Енциклопедія “Таємничий світ планети”

1

Роздобудько І. "Коли оживають ляльки"„Про Блеза Паскаля, Вольфі Моцарта, Ганса Андерсена, Катрусю Білокур та Чарлі Чапліна”

2

 

 

Найкращі українські письменники для дітей та юнацтва

 

Всеволод Нестайко

17

Сергій і Марина Дяченки

8

Леся Воронина

13

Ірен Роздобудько

2

Леся Мовчун

1

Світлана Прудник

1

Зірка Мензатюк (письменниця, мама, бабуся)

8

 Марина Павленко

7

Олександр Дерманський

12

Володимир Рутківський

15

Олекса Росич

3

Галина Малик

8

Василь Довжик

2

Роман Скиба

2

Іван Андрусяк

12

Анатолій Качан

1

Олександр Гаврош

6

М. Чумарна  

3

Паньо Катерина

1

Ю.Ячейкін

1

Олесь Ільченко

5

Ніна Бічуя

2

Іван Малкович

7

 Мар’яна Савка

2

Галина Крук

1

Дмитро Чередниченко

1

Юрій Ярмиш

1

Ганна Чубач

2

Володимир Степанов

1

Любов Яковенко

1

Л.Дереш

2

С.Процюк

1

М. Слабошпицький

1

Ю. Винничук

1

Лілія Лапіна

1

Богдан Жолдак

2

Ольга Бусенко

1

С.Пирхало

1

А.Качан

1

М.Сававко

1

Маряна Савка

1

Андрій Кокотюха

1

Дмитро Білий

1

Галина Пагутяк

2

Юрій Нікітінський

1

Сергій Пантюк

1

Сергій Оксеник

1

Наталя Чуб

1

Юрій Бедрик

1

 

 

 Премії та визнання

 

Національна премія України імені Тараса Шевченка

3

Літературна премія імені Лесі Українки

28

«Дебют року» ( від газети «Друг читача»)

2

премія «Книжка року» (номінація «Дитяче свято»)

9

премія «Золотий лелека»

18

“Коронація Слова”, де цього року ввели номінацію для творів для дітей

8

Премія ім. Олени Пчілки – премія "Веселки"

5

Премія імені Олександра Копиленка

2

Премія імені Наталі Забіли (заснував ж. «Малятко»)

5

імені В.Близнеця «Звук павутинки»

3

Миколи Трублаїні

1

Є.Гуцала

1

ім. Богдана Ігоря Антонича

1

Марусі Чурай

1

Всеукраїнський рейтинг „Книжка року"

4

номінація «Світ дитинства» у рамках національного конкурсу «Краща книга України»

1

Премія Закарпатської області імені Федора Потушняка у жанрі “Література для дітей”

1

Премія у галузі дитячої літератури ім.Леоніда Куліша-Зіньківа

1

премію за твори дитячої літератури визначає також літературний конкурс видавництва «Смолоскип»;

3

літературний конкурс «Витоки» також має номінацію «дитяча література» (Острозька академія

1

 

 

 Видавництва

 

«Країна мрій (Львів)

12

«А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА» (Київ)

28

«Веселка» (Київ)

19

«Видавництво Старого Лева» (Львів)

29

«Ранок» (Харків)

13

«Урбіно» (Львів)

1

«Школа» (Київ)

10

«Книжковий клуб» (Харків)

1

«Теза»

18

Преса України

1

«Грані-Т»

25

« Зелений Пес»

4

«Навчальна книга – Богдан»

15

«Добра Читальня»

3

«Махаон-Україна»

8

»Мікко»

3

«Аверс»

4

ТОВ "Казка"

1

«Кашалот»

5

«Країна ангелят»

2

«Розумна дитина»

1

«Лелека»

3

Астролябія

2

. «Освіта».

1

«Генеза».

2

«Каменяр».

2

«Сталкер»

1

Видавництво «Капелюх»

1

Мистецьке об’єднання «Вал»

1

Ґлоуберрі Букс

4

Пегас Харків

2

Свічадо

2

Криниця

1

"Скіф"

1

Перо

5

Звук паутинки

1

”Сіма видае”  Київ

1

”Періскоп”   Киів

1

Талант

1

 «Фактор»

1

“Пегас” (Харків).

2

“Фоліо”

1

“Шкільний світ” (Київ)

1

 

 



[1] Шалагінов Б., Назаров Н. Великий світ маленького дитинства. // «Всесвіт», 2008, №5-6.— С. 166-171.

 

 29 березня 2011, 23:04